Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ik ben er nu bijna uit...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik ben er nu bijna uit...

Voor het Astroweekend Copernicus was ik van plan een 20x80 verrekijker te halen, ná het weekend werd dit een Lightbridge 12", en nu zit ik er sterk over na te denken een Newton Reflector te halen.

De lightbridge vond ik met zijn ruim €1100,- wat duur, maar voornamelijk omdat ze niet heel geschikt zijn voor fotografie, iets waar ik toch ook snel mee bezig wil ben ik van het idee afgestapt. Eerst viel mijn oog dan ook op de AstroView 6"EQ Reflector tot Roel mij op telescope-service wees.

Hier vond ik al snel iets geschikt, namelijk de Celestron Newton Reflectors, degelijk, goede prijs, all-round en geschikt voor fotografie. Er is alleen een flink verschil tussen de 150mm/750mm en de 200mm/1000mm! Die prijs zit hem voornamelijk in het statief, want waar de Astro 5 DX ruim toereikend voor de eerste is, is deze net het minimum voor de tweede, niet handig als je er straks je accesoires aan wil hangen natuurlijk. De volgende stap is dan de AMD fot, maar dan wel mét volgmotoren. Uiteraard is dat uitermate geschikt voor langere openingstijden, maar de prijs verschilt hem wel een leuke €430,- (incl. kijker uiteraard). Het is natuurlijk helemaal aan mij wat ik er voor uit wil geven, maar ik kan maar niet stoppen met twijfelen! Graag zou ik wat korte en krachtige reacties willen! Ik weet wat ik er mee wil (all-round, fotografie), dus zeg desnoods alleen welke jij zou nemen in dat geval, ik ben er echt even niet besluitvast over.

Heeft verder iemand verstand van de TS Eyepiece and Accessory Case? Deze kan voor €150,- worden bijbesteld als ik een van de 2 telescopen haal. Het oogt mij prima, maar TS zegt me helemaal niks!!

Alvast hartstikke bedankt voor het wederom lezen en eventueel beantwoorden van mijn vragen!!

Steven
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Over de keuze van je kijkers kan ik je niet echt helpen aangezien die keuze mij zelf nogal zwaar zou liggen...

Over die TS koffer kan ik je wel helpen! Ik heb die bij m'n dobson gekocht. Als je nog geen oculairen hebt komt dit zeker van pas, voor de koffer zelf alleen al is het goed, die komt later altijd van pas. Toegegeven, de oculairs hebben wat last van randonscherpte bij m'n f/5 dobson (bij jouw keuzes zal dit wss ook daarrond lopen), maar ze deugen wel. Vooral de 15mm WF is een fijn, gemakkelijk oculair. De filters komen ook van pas, samen met de oculairadapter naar de T2-ring.

Mocht je vragen hebben over dit of dat ding of oculair in de koffer, ik wil je altijd m'n ervaring ermee meegeven.

Op de foto staan ook nog de 2" 30mm die bij de telescoop zat (redelijk veel randonscherpte) en een Baader OIII en Astronomik UHC die ik er bij gekocht heb. Ik ben een deepskyman.
    Groetjes uit de westhoek,
    Karel.

Commentaar

Bedankt, zodra ik verdere vragen over de koffer heb hoor je het van me.
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Het ligt er eigenlijk aan wat je wil en hoeveel geld je er voor over hebt. Persoonlijk zou ik voor de 200mm gaan, deze laat meer deep sky zien. Hij is wel een heel stuk groter den de 150mm en wat zwaarder.

Ik zou dus als je er het geld aan uit wil geven voor de 200mm op de adm gaan (en o wee als je bij ts over een andere montering dan een celestron begint...... :P ) En anders is de 150mm ook een heele mooie scope hoor

Commentaar

Ok bedankt dat is al 1! Zit nu ook alweer naar een C8 te kijken... o o o het houdt niet op bij mij...
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

c8 is nieuw 1100 euro zonder montering. Dus voor dat geld heb je ook een 200mm newt op een montering.

Commentaar

Ik ben en blijf van mening dat iedereen uiteindelijk zo'n 20x80 kijker moet kopen. Geweldig ding, lekker makkelijk in gebruik. In combinatie met een goed (Manfrotto) fotostatief is heb je een prima grab 'n' go combinatie die ook een stuk compacter is dan de meeste telescopen.

,xtG
              .tsooJ
              Ich bin ein Kollaser.
              http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Een 20x 80 is idd een mooi instrument en niet te versmaden, zeker nu niet sinds de chinezen de prijs van deze bino's flink naar omlaag hebben gebracht. Je ziet er veel mee en je kan je 2 ogen gebruiken! Ruim gezichtsveld en een waar genot om daarmee Cassipeia en de Cygnus regio mee af te schuimen!
                Evenwel, dit zijn loodzware kijkers, met de hand waarnemen is uitgesloten, te zwaar....
                Obsession 18 inch F/4.5
                Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Ik weet hoe het is om met een 20x80 kijker te turen, heb die van Harro mogen gebruiken tijdens het Copernicus weekend. En je kan er zeker leuk mee kijken, de 4 manen van Jupiter waren zichtbaar, maar het is niet helemaal wat ik zoek.

En SkyGuy, ik weet het, zat naar deze te kijken. Volgens mij heeft Nop die ook. Zou dan de AMD er bij kopen, kom ik op 1600 euro. Maar het is niet zozeer het geld, ik wil gewoon beginnen met een degelijke kijker. Alhoewel een C8 daar een ietwat ruim begrip voor is natuurlijk. Ik zou natuurlijk ook een C6 kunnen nemen. Het is gewoon een beetje rondkijken nu ik er steeds meer verstand van begin te krijgen.

Ik gooi gewoon elke maand een paar honderd euro op een spaarrekening en dan beslis ik November of December wel wat ik neem. Neemt niet weg dat deze topic te einde is, noem lekker je voorkeuren!
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                  X