Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop voor op dakterras

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop voor op dakterras

Hey hallo,
    Ik lees de berichten hier altijd met veel interesse, maar aan het echte waarnemen ben ik tot nu toe nog niet veel toegekomen. Ik heb op dit moment een vrij waardeloze telescoop. De maan ziet er wel leuk uit door dat ding, maar verder kun je er vrij weinig mee, want hij is zo onstabiel als ik weet niet wat.

Maar... 1 januari krijg ik de sleutel van mn nieuwe huisie, en daar zit een vrij grote schuur achter met een dakterras.. Het lijkt me dan echt super om lekker te observeren, maar dan moet er wel een andere kijker komen.

Er zijn veel discussies geweest over verschillende kijkers, maar mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een dobson. Zo'n lightbridge bijvoorbeeld, lijkt me helemaal het einde

Nu ben ik op een site terecht gekomen die ik al eerder voorbij heb zien komen op dit forum:

http://www.telescope-service.com/dobson ... html#cld8e

Is die site betrouwbaar genoeg om te kopen? Want die Dobsons zien er wel heel heftig uit, en de prijs valt ook mee!

M'n budget ligt waarschijnlijk zo tussen de 500,- en de EUR 700,-

Ik ben heel benieuwd.

Oh ja.. ik woon dan in de buurt van Leiden, dus ik zal wel last hebben van lichtvervuiling...
    De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Telescope service is zeker betrouwbaar. Veel mensen hier hebben er al besteld, en ik ga er mn nieuwe scope ook halen .

Commentaar

Ow ik zie dat er al een topic over was... http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... op+service

Maar is dit het beste bedrijf om je telescoop te bestellen wat prijs / kwaliteit betreft, of zijn er nog betere?

Commentaar

Origineel geplaatst door gijsraaf
        Ow ik zie dat er al een topic over was... http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... op+service

Maar is dit het beste bedrijf om je telescoop te bestellen wat prijs / kwaliteit betreft, of zijn er nog betere?
        William optics mss, maar das voor ED's , je kunt altijd eens bij robtics of de koepel gaan.
        Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

William optics is een producent van telescopen, en gijs wil een dob. Maar robtics is ook goedkoop, duitse prijzen zegt hij. Dus mischien ook een overweging waard

Commentaar

Robtics kan ik inderdaad aanbevelen.

Leuke vent die Rob en een superservice erbij.
            De prijzen zijn inderdaad concurrerend met Duitsland.
            Sommige prijzen liggen onder de Duitse prijzen, sommige iets er boven.
            De laatste keer dat ik er was had hij zo'n Dob. staan. Die lightbridge. 8"
            Je krijgt er meteen een hele hoop informatie bij. (En koffie )

Kijk anders eens op http://www.benel.nl/
            Eventueel kun je hem daar ook bestellen, maar dan mis je de info en koffie :P

Suc6 met je toekomstige aankoop.
            Helaas weet ik verder weinig van Dobs. Komt nog wel een keer :P

Commentaar

S'gravenzande ligt vlakbij jou, dus ik zou zeker als ik jou was even bij Robtics langsgaan!
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Ik ben eergisteren nog bij Robtics geweest, Op dat moment had hij een meade Lightbrdige staan. Ik kan Robtics van harte aanbevelen !
                Ik heb al erg veel bij TS gekocht maar bij Robtics kun je de spullen eerst bekijken en zelfs ter plekke uitproberen en inderdaad staat de koffie klaar. . Bij TS ligt dat natuurlijk wat moeilijker.

Succes.

Marcel.

Commentaar

Pollux schreef
                  uitproberen en inderdaad staat de koffie klaar. .

Jaja koffie staat klaar,nee niet klaar,ik wil verse koffie!!
                  Het beste weer om testerrenkijken is geen weer.

Commentaar

@Gijsraaf:

Voor €775,- heb je bij Robtics een hele mooie 10"Lightbridge.
                    Ik heb zelf de 12" en ben daarover zeer tevreden.
                    Je krijgt er bij Rob ook nog een 10mm oculair bij,

Dan heb je ook nog telescope-service. Is een Duits bedrijf, maar zeer betrouwbaar. De GSO dobs die ze daar verkopen schijnen ook hele goede te zijn.
                    Daar heb je er één 10" voor € 598,- En dan heb je nog wat geld over voor een goed oculair.

Overige winkels in Nederland vindt ik duur en de meeste hebben er geen tot weinig verstand van.

Als je een keer door mijn LightBridge wil kijken ben je altijd van harte welkom.

Succes
                    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Die 10" GSO Dobson zag ik bij Astroshop.de voor 399 euro. Goedkoper ben ik ze nog niet tegengekomen!

http://www.astroshop.de/en/telescopes/g ... 250-1250mm
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                        Die 10" GSO Dobson zag ik bij Astroshop.de voor 399 euro. Goedkoper ben ik ze nog niet tegengekomen!

http://www.astroshop.de/en/telescopes/g ... 250-1250mm
                        Ja hoor, bij TS zijn ze €398,- Klik hier

Alleen heb je wel de Economy line.
                        1, oculair.
                        geen Crayford focusser
                        Geen gelagerde onderplaat (of hoe dit ook mag heten)
                        Geen Cooling fan voor het versnelt koelen van de spiegel.
                        Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Hoi gijsraaf!

Ik ben de trotse bezitter van een meade 10" lightbridge. Tot nu toe heb ik er nog geen spijt van gehad dat ik deze heb verkozen boven de rest. Dit verwacht ik ook zeker niet te krijgen!

Hij is super makkelijk te bedienen, geen electronische snufjes (behalve een ventilatortje om de spiegel te koelen) en er zit standaard een red dot finder op. Deze vind ik heel handig in gebruik, hoewel ik nog niet veel ervaring heb met een gewone zoeker.

Wat kan je er mee zien? Jupiter heb ik heel mooi gezien, duidelijk stofbanden en een glimp opgevangen van de rode vlek. M13 (sterrenhoop) Ziet er werkelijk prachtig uit en bestaat héél duidelijk uit afzonderlijke sterren. M31 (andromeda) was ook heel mooi en de ringnevel is natuurlijk heel duidelijk een ringetje maar scherp ook.
                          Ik ben nog niet zo ervaren in het waarnemen en de nachten waren niet echt donker. Dus het kan eigenlijk alleen nog maar beter worden...

Ik heb de scoop bij Robtics gekocht voor 775,-. Dit is duurder dan een gelijke grootte van TS, maar het voordeel van de lichtbridge is dat hij heel mallelijk in je eentje te tillen is en te vervoeren is in een niet al te grote auto door de afzonderlijke delen. Vooral het laatste heeft mij doen besluiten een lightbridge te kopen ipv een gewone dobson.

Als je een keer langs wil komen om te kijken ben je van harte welkom. Als je op een vrijdag komt kunnen we misschien naar copernicus gaan(??), daar is het wat donkerder dan hier .

Succes met de keuze!
                          I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Dank je wel allemaal voor je reactie! Ik zit nu toch sterk te twijfelen om de lightbridge te kopen.. maar ik heb nog even om er over na te denken

Zodra ik m heb zal ik wat foto's plaatsen!

Commentaar

Werken...
                            X