Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vorm van 'donut' bij focusen: welke oorzaak?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vorm van 'donut' bij focusen: welke oorzaak?

Wanneer ik een ster uit focus heb in mijn C9.25 krijg ik de typische 'donut' vorm te zien. Deze vorm vertoont soms wat beweging, al naar gelang de temperatuur van de scoop en de buitenlucht en het weer in het algemeen. De donut heeft ook een statische afwijking die ook aanwezig is bij een afgekoelde scoop en rustige lucht. Hieronder heb ik een schetsje geplaatst van wat ik bedoel: de ringen zijn niet perfect rond.

Ik vermoed dat de oorzaak hiervan niet de collimatie van de scoop is, maar ik weet eigenlijk niet zeker wat dan wel de oorzaak is! Het zou het effect van kleine stofdeeltjes op de optica kunnen zijn, maar dat is niet veel meer dan een gok. Jullie misschien een idee?
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

weet je zeker dat de kijker een goede temp had ? het kan wel 2/3 uur duren in een C9 . en natuurlijk de seeing moet aardig goed zijn om goede sterbeelden te krijgen.

andere dingen waar ik aan zit t denken, is bv een probleem met het focuseren als die niet goed op ze plaats blijft zitten bv . had je veel last van imageshift of focus die terug komt?

Commentaar

Ko, ik geloof dat het patroon ook nog zichtbaar was toen de kijker al enkele uurtjes buiten stond (tegen het einde van onze waarneemsessie afgelopen weekend). Maar een nog warme kijker zou toch bibberende donuts moeten geven, en geen statische afwijking?

Qua focuser gebruikte ik een crayford focuser, dus niet de ingebouwde focuser die de spiegel beweegt. Image shift heb ik dan ook niet gezien.

Het maffe is dus dat de redenen die ik kan bedenken voor een afwijkende donut-vorm allemaal een bibberende donut geven (door bewegende lucht), en geen stille maar vervormde donut. Zo'n statische fout zou misschien kunnen liggen aan vuil, of aan een correctorplaat die te 'strak' zit. Maar voordat ik ga experimenteren daarmee moet ik dus eerst wat zekerder weten of het inderdaad daaraan kan liggen.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Vreemd het lijkt op tubus-seeing. Dus luchtonrust in je kijker.
        (onderste plaatje)
        Een andere mogelijkheid is een pinched mirror. Maar ook dat lijkt me sterk
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Het eerste wat mij te binnen schiet is een te strakke correctorplaathouder. Je hoofspiegel steunt volgens mij maar op drie punten (bij een Newton tenminste) en dan zou je een enigzins driehoekige afwijking krijgen. Hoe zit de plaat gemonteerd? Misschien kun je een verband zien tussen de hoeveelheid deukjes in de donut en de bevestigingspunten van je correctorplaat? Het is maar een ideetje, ik ben een nitwit.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
          X