Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collomatie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collomatie

Hai

Mijn scoop moet worden gecolomeerd..... . Als ik b.v. Jupiter aan het observeren ben of een ster dan staan ze niet scherp in beeld maar meer als een wazig vlekje. Het bolletje is goed te zien, maar er komt vanuit het bol een vlek wat schuin naar boven trekt.

Ik wil hem nu op polaris zetten uit focus halen en zo gaan collimeren. Zijn er nog andere mogelijkheden om goed te kunnen collimeren ?

Greetz Arie
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Kijk hier eens:

http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel...collimatie.htm

Haal bij de bouwmarkt een 32mm pvc pijp en schuur er zoveel vanaf tot ie een diameter heeft van 31.25 mm (1 1/4 ") en in je oculairhouder past. Maak aan 1 kant kruisdraad en aan de andere kant een kijkgaatje van 1 a 2 mm. Ze verkopen er ook dopjes met 32 mm binnendiameter die je op de buis kan schuiven. Maak daar het gaatje in, precies in het midden. Plak aan de binnenkant reflecterend folie, zilverpapier o.i.d.
    De lengte van de buis is geloof ik afhankelijk van de openingsverhouding van je telescoop.

Collimeren kan je op deze manier het beste bij daglicht doen. Anders moet je een chesire kopen (of maken). Dan kan je ook 's nachts collimeren.
    succes!

Commentaar

Volgens mij heeft ArieV een mak ?

Commentaar

Een collimatie procedure hangt af van het kijkertype. Dus wat voor kijker heb je ?

gr Arend
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Nee mak heb ik een tijdje geleden verkocht voor een 150/ 750 mm Newton.

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
            Een F5 newton. De site hier boven geeft goed aan hoe je moet collimeren.
            Ik zou wel beginnen met het maken van een chesire, en een stip op je spiegel, die heb je nodig.

Of even wat geld uitgeven voor een lasercollimator en die gebruiken samen met een barlow.

barlow laser : http://www.obsessiontelescopes.com/lear ... index.html

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
              Origineel geplaatst door ArieV
              Een F5 newton. De site hier boven geeft goed aan hoe je moet collimeren.
              Ik zou wel beginnen met het maken van een chesire, en een stip op je spiegel, die heb je nodig.

Of even wat geld uitgeven voor een lasercollimator en die gebruiken samen met een barlow.

barlow laser : http://www.obsessiontelescopes.com/lear ... index.html
              een tip nog: begin eerst met de secundaire spiegel. Wanneer je en maal aan de hoofdspiegel hebt gedraaid wordt het collimeren een stuk lastiger.
              gr Arend
              Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Dit is een hele goede tutorial voor het collimerenen.(filmpje)

http://www.andysshotglass.com/Collimating.html
                - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                - EQ3, aandrijving + poolzoker
                - Bresser 10x50
                - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Dank jullie wel ik ga het proberen !!

Commentaar

Ik heb de vangspiegel nu zo afgesteld dat hij nu tegenover de focuser zit.

Ik kan nu zien dat het kruisdraad of mijn oogbal nu niet in het middenzit maar naar rechtsonder afsteekt. Tevens kan ik niet de klemmen zien van de hoofdspiegel (deze hoor je toch te zien ???)

Commentaar

Ik kan nooit alledrie de spiegelklemmen tegelijk zien, omdat de vangspiegel daar net te klein voor is (newton 150/750). Voor visueel waarnemen is een kleine vangspiegel gunstiger.
                      Hmm..zonder stip of cirkeltje op de hoofdspiegel wordt het lastig om te collimeren. Ik zou niet weten hoe je dat moet doen. Waarom maak je eerst niet een stip, kan je gelijk de buis flokken als dat nodig is. 8)

Commentaar

Exact: met velours bekleden is het beste wat je met een Newton kan doen. En een kleinere vangspiegel (mits je niet gaat fotograferen) doet ook wonderen.
                        Een stip op de hoofdspiegel zetten is doodeenvoudig, als je even weet wat je moet doen.
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Het velours bekleden heb ik al gedaan en dat doet echt wonderen, reflectie in de buis is echt veeeeele malen minder. Ik heb alleen nu nog een beetje reflectie in de occulair buis en focuser.

Maar nu komt het ik ben nu een 15min. bezig met de afstelling van de hoofdspiegel. Maar als ik aan de collomatie schroeven draai, en met de klok mee, kom ik met geen milimeter verder. En toch draai ik aan de juiste schroeven, want het zijn de enigste schroeven waar nog +/- 4mm aan schroevdraad over is. De andere 3 zijn tot op de buis zelf gedraaid.
                          En als ik tegen de klok in draai en ze dus los schroef, zie ik geen verschil met het kruisdraad.

Zit er een borging ofzo op de collomatie schroeven of doe ik iets verkeerd. Dacht er zelfs aan om de 3 schroeven waar de spiegelhouder mee vast zit een kwartslag los te draaien en dan te kijken of ik dan de collomatie schroeven mee kan draaien.

Commentaar

Ha gevonden en gelukt, ik moest eerst de schroeven waarmee de cel vast zit aan de buis losdraaien . Maar goed collomatie is gelukt, alles ligt weer strak in lijn. Een deze dagen een stertest om te kijken of het echt goed gelukt is.

Commentaar

Werken...
                            X