Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade LX200R 12" - waarom zou ik hem niet kopen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade LX200R 12" - waarom zou ik hem niet kopen?

Hallo, daar was ik weer. Omdat ik druk met school en vooral werk bezig was had ik niet veel tijd om te reageren e.d. heb echter wel vaak de frontpage even bezocht om het astronieuws in de gaten te houden.

Maar dan nu to the point Ik wil al jaren een nieuwe telescoop kopen en nu is het dan eindelijk zo ver. Het gaat om een 12" telescoop een Meade LX200R 12". Dit is het nieuwste type telescoop uit de LX200 serie. Ik heb de afgelopen weken al behoorlijk veel gelezen vooral op cloudynights en natuurlijk ook gegoolgled!

Nu heb ik niet veel negatieve verhalen gehoord over dit telescooptype, daarom vraag ik jullie! Aangezien er hier heel wat ervaringsdeskundigen zijn met relatief grote telescopen. Ook zijn suggesties voor een andere telescoop welkom die goedkoper/beter is.

Ook heb ik een zoektocht gedaan naar filters, oculairen e.d. Ik heb hierbij de volgende keuzes gemaakt (uiteraard na het lezen van veel reviews e.d.):
    - Tele Vue Bandmate™ NebuStar™ Filter
    - Tele Vue powermate 2.5x (Zelfde effect als barlow alleen dan beter volgens mij)
    - Tele Vue Plössl 40
    - Tele Vue Plössl 15
    - Tele Vue Plössl 8
    - Canon T-Adapter voor EOS 350D

Met deze accessories wil ik het optimale uit deze telescoop halen. Ik heb dan ook de maximale dekking qua vergroting e.d. Het is niet de bedoeling dat ik meteen alles wil kopen, maar misschien kan ik er een mooi prijsje uit slaan bij de verkoper

Daarnaast, zou ik graag willen weten waar ik deze spullen het beste kan kopen. Volgens mij is kopen in Duitsland per definitie goedkoper!

Dus samenvattend; is dit een goede telescoop voor zowel visueel als via een digitale camera (350D) mee waar te nemen en zijn dit goede accessories. Of kan ik beter voor een ander type telescoop/ andere accessories gaan?

Alvast bedankt voor de reacties!

Uhm wow!!!
    Heb je geld teveel?? :P

Maar goed.
    Eerst ff een vraagje!

Wat is jouw ervaring in astronomie?
    En wil je persee GoTo hebben?

Dan jouw vraag over de equipment.

Persoonlijk zou ik niet gaan voor de vorkmontering!
    Lang belichten is daarmee absoluut niet ideaal!

Persoonlijk zou ik in die prijsklasse gaan voor de G11 montering van Losmandy, het met of zonder GoTo scheelt 1400 euro.

http://www.telescope-service.com/Los...ounts.html#G11

Daarop zou ik dan de Celestron 11" SC OTA opzetten.

http://www.telescope-service.com/Cel...T/SCT.html#C11

Of je zou voor de volledige Celestron methode kunnen gaan en de C11 op de CGE montering kunnen zetten voor: 5800 euro.

Tot zover de montering en de OTA.

Betreffende jou accessoires:

Waarom allemaal 1,25" accessoirres?
    Door 1,25" te gebruiken, gebruik je niet de volledige lichtopbrengst van die grote telescopen. Ga daarom dus voor een 2" visual back.
    Met uiteraard 2" accessoires.
    Bijvoorbeeld de
    William Optics SWAN40mm voor het brede beeldveld (voor zover dat mogelijk is met een SC).
    Iets van een 30mm Wide Angle
    Een 20mm Wide Angle

Als je toch voor de plossl's gaat, neem van Televue dan de 7mm en de 11mm. Ik lees geregeld dat dat echt goede plossl's voor planeten zijn!

Een F6.3 focal reducer is ook een goed idee. Daarmee creëer je een iets breder beeldveld. Nadeel is dan alleen wel dat je die niet kan gebruiken met een 2" diagonal en 2" occulairen. Naar het schijnt kun je m dan niet focussen.

Waar woon je eigenlijk?? Hoef geen adres trouwens
    Dit in verband met eventuele lichtvervuilingsfilters!
    Tegenwoordig ook al zo goed als onmisbaar in Nederland.
    Alhoewel het in Drenthe nog wel meevalt

Hoe groot er sterk ben je trouwens?
    Want als je toch voor de LX200 12" gaat, dan zul je nog wat beleven denk ik
    Die andere monteringen en telescoop die ik aanwees net zo trouwens
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
      Heb je geld teveel?? :P

Commentaar

Plus nog een voordeel voor de CGE of G11 montering is dat als de telescoop toch niet helemaal bevalt, je dan een andere erop kan zetten.
        Dat zal je met de LX montering niet lukken.

Dit las ik net in een topic van Arend van der Salm.
        Daar heeft hij zeker wel een punt
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Waar woon je eigenlijk?? Hoef geen adres trouwens Wink
          Dit in verband met eventuele lichtvervuilingsfilters!

Ook heb ik een zoektocht gedaan naar filters, oculairen e.d. Ik heb hierbij de volgende keuzes gemaakt (uiteraard na het lezen van veel reviews e.d.):
          - Tele Vue Bandmate™ NebuStar™ Filter

Commentaar

Jullie zijn mannen van weinig woorden :P

Commentaar

Wat is eigenlijk je huidige telescoop ??

Heb even op de Meade site gekeken naar de 12" LX200R:

"Total Net Telescope Weight 125 lbs (12")"

Dat is dus 56.25 kilo die je indien je geen vaste opstelling hebt iedere keer naar buiten moet slepen. Hernia operatie krijg je er waarschijnlijk gratis bij........

Voor zo'n grote en vooral zware telescoop is een vaste opstelling eigenlijk geen overbodige luxe, het is beslist geen telescoop die je "even" buiten zet om een uurtje te observeren. Zou zonde zijn van al dat geld wanneer ie meer stof staat te vangen dan licht.

Zoals Ossi reeds aangeeft is een F6.3 focal reducer zeker het overwegen waard. Want fotografie met een DSLR op de standaard f/10 wordt geen feest.

Daarnaast is het beeldveld op F10 vrij klein, dus relatief grote objecten als M42, M45, M31, M33 kun je gerust vergeten.

Ik zou zoveel mogelijk informatie opzoeken op diverse forums en voor jezelf alle voor en tegens eens naast elkaar zetten. Je geld ben je snel genoeg kwijt zodra je een beslissing hebt genomen.

/Raimond.
              i love astronomie

Commentaar

Kunnen we nog een reactie verwachten van de topic starter??

Commentaar

Heey jah was ik weer! Om meteen maar even antwoord te geven op de vragen van Ossi; Ik heb al een aantal jaren ervaring met astronomie, heb op m'n 12e verjaardag een telescoop gekregen (destijds 1000 gulden) en er ieder jaar accesiores bij gekregen/gekocht.

Nu ben ik 22 en ik vind voor mezelf dat het nu tijd is voor een grotere telescoop, vooral omdat ik met digitale fotografie ben begonnen met mijn 350D. Al snel bleek dat mijn inmiddels 10 jaar oude 9 cm. refractor niet meer toerijkend was voor de dingen die ik ermee wilde doen. Dit zowel op visueel als op het gebied van fotografie. Mijn hoogtepunt in de astromomie was zonder twijfel de totale zonsverduistering die ik in Frankrijk heb gezien toen we daar op vakantie waren.

Of ik persé GoTo wil hebben...Nee, niet nodig, maar uiteraard wel volgmotoren op beide assen(!) Ik heb even gekeken naar die Losmandy mount die jij suggereerde, en moet zeggen, ziet er goed uit! Vooral de P.E.C. e.d. alleen zal ik me hierin eerst even moeten verdiepen.

Ook de Celestron C11 ziet er goed uit, alleen ook hier weer hetzelfde verhaal, ik moet me eerst weer goed inlezen. Verder is je opmerking over 2" oculairen top! Dit wist ik helemaal niet, ik dacht dat je alleen maar 1,25" oculairen op deze telescoop kon zetten.

Verder woon ik in Friesland, Buitenpost. Das precies tussen Groningen en Leeuwarden in. Het is een relatief groot dorp voor de regio en heb nogal last (in m'n achtertuin) van een straatlantaarn. Maar die is vast ook wel uit te schakelen (eerdere pogingen zijn helaas mislukt) :P Ik had die nebustar filter gekozen voor het bekijken van nevels e.d. en het helpt idd ook nog tegen lichtvervuiling

Owjah nog een laatste ding...ik heb niet teveel geld, ben een arme student die er jaren voor gespraard heeft (sinds mijn 12e dus hehe)

Als er nog meer mensen zijn met suggesties voor mounts en OTA's hoor ik het graag! Misschien is het ook een idee om eens naar een astrostart meeting te gaan om een paar scoopjes te bekijken?

Commentaar

Origineel geplaatst door Johan
                    en heb nogal last (in m'n achtertuin) van een straatlantaarn. Maar die is vast ook wel uit te schakelen (eerdere pogingen zijn helaas mislukt)
                    http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... light=slpf
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                      en heb nogal last (in m'n achtertuin) van een straatlantaarn. Maar die is vast ook wel uit te schakelen (eerdere pogingen zijn helaas mislukt)
                      Eerdere pogingen waren lampje raken met een luchtbuks :P Was wel leuk om te proberen, maar het werkte niet, denk dat dit idd effectiever is! Bedankt! Haha

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                        Eerdere pogingen waren lampje raken met een luchtbuks :P Was wel leuk om te proberen, maar het werkte niet, denk dat dit idd effectiever is! Bedankt! Haha
                        ik heb het zelfde probleem heb het geprobeerd met een luchtbak van 300m/s maar de loodjes plakken er gewoon tegenaan dus het ligt aan de kwaliteit van de loodjes.
                        Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Puntkogeltjes kopen i.p.v. diabolo's
                          Succes verzekerd

Of gewoon een lantaarnpaal sleutel halen bij de ijzerboer en de stop omdraaien.
                          Zo doe ik het.

Commentaar

Veel te veel gedoe, joh. Gewoon die zak eroverheen, direct donker. Dat gepruts met sleuteltjes in het donker. Die stoppen zijn vaak nog verzegeld ook.

Commentaar

Origineel geplaatst door Meltdown
                              Puntkogeltjes kopen i.p.v. diabolo's
                              Succes verzekerd
                              Wel eens van een aardappelkanon gehoord? Over effectief gesproken!

Commentaar

Werken...
                              X