Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade ETX90 EC/Astro VERSUS GSO Dobson 8"

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade ETX90 EC/Astro VERSUS GSO Dobson 8"

Ik weet het, het zijn 2 totaal verschillende telescopen. Ik twijfel enorm tussen deze 2 (soorten) telescopen. Aan de ene kant wil ik een zo groot mogelijke telescoop maar aan de andere kant wil ik ook graag fotgraferen.
    Ik heb een beetje een idee wat ik van de GSO Dobson 8" kan verwachten. Van deze meade totaal niet. Wat moet ik verwachten van "GoTo"? Graag jullie mening!!!!
    Hieronder staan de links van de sites van de telescopen waar ik het over had.

De Meade ETX90 EC/Astro:
    http://www.fotosg.nl/product_info.php?products_id=3101

De GSO Dobson 8":
    http://www.telescope-service.com/dob...art.html#cld8e

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
    Groeten Erik
    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
    The Imaging Source DBK21AU618

de etx90 heeft een kleinere opening en is meer planetenkijker , dus niet gericht op deepsky al dat hij het wel kan , hij is ook computergestuurd waardoor waarnemen voor beginners makkelijker is , maar voor de electronica hoef je het echt niet te doen , de dobson is een pure visuele waarneemtelescoop goed voor deep sky en planeten is hij ook niet mis, alhoewel de etx wel beter verplaatsbaar is ( grab and go ) voor fotografie is de etx dan de enige want met de dobson kan je met wat geluk enkel de maan of enkele planeten , deep sky dus niet. hier is een site van iemand die met zijn etx-90 aan fotografie doet (hij heeft er wel wat spul bij natuurlijk) http://www.samage.net/~geheniau/AstroHoofdmenu.html
    Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

@Deepsilence80s
      Bedankt voor je snelle reactie! ik heb op die internet site gekeken. Zeer indrukwekkende foto`s! maar daar staan toch ook allemaal deepsky foto`s op. Ik ben echt aan het twijfelen tussen deze 2.

Commentaar

De etx is zeker een mooie grab and go scope. Ik heb zelf een etx-105 en het opzetten is echt in een poep en een scheet gebeurt. Hij is ook al helemaal niet groot en niet zwaar dus de ideale travelscope. Voor fotografie van de planeten is hij zeer geschikt, maar voor deep sky minder. Om deep sky te gaan fotograferen met de etx zul je een aantal modificaties moeten gaan doen die niet helemaal zonder risico zijn.

De dob zal je zeker meer mee zien als met de etx, maar hij is niet geschikt voor fotografie. Deze zijn eigenlijk puur voor visueel waarnemen.

Je kan natuurlijk ook kiezen voor een andere opstelling. Bijvoorbeeld een 150mm newton op een equatoriale montering. Zoiets dus <----Klik
        Deze zijn goed geschikt voor visueel waarnemen en fotografie zal er ook een stuk beter mee gaan.

Commentaar

prijs verschil is ook niet mis......

Misschien een ext zonder goto een betere vergelijk?
          Bynolyt Bynostar SPN130-900
          2 wide field oculairs 10mm en 20mm (voor vergrotingen van 90x en 45x)

Commentaar

Dat is natuurlijk ook een optie. Maar is het ook mogelijk om de buis van een Dobson later op een statief te plaatsen en hem dan geschikt maken voor fotografie? of wordt dit veel te zwaar?

Commentaar

Volgens de link die je hierboven geplaatst hebt van telescopeservice moet dit kunnen. hebben ze speciale ringen voor.
              Bynolyt Bynostar SPN130-900
              2 wide field oculairs 10mm en 20mm (voor vergrotingen van 90x en 45x)

Commentaar

Origineel geplaatst door eriko
                Dat is natuurlijk ook een optie. Maar is het ook mogelijk om de buis van een Dobson later op een statief te plaatsen en hem dan geschikt maken voor fotografie? of wordt dit veel te zwaar?
                Dat kan zeker weten.
                Maar een dobson OTA is groot en zwaar.
                Dus als je die op statief wil zetten om te gaan fotograferen, dan heb je een grote sterke en dus dure montering nodig.

Die link die SKyguy gaf, dat is wel een hele mooie.
                Maar ga dan wel voor de 150mm F5 op de GP-E montering. Want die is een stuk beter dan de EQ-3 en Astro5!!
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik denk ook dat je het best voor een tussenvorm kan kiezen. De telescoop van de link die Skyguy gaf lijkt mij zeer geschikt. Opening genoeg om ook visueel deepsky-objecten te bekijken, maar ook geschikt voor planeten en met de GP montering ook geschikt voor fotografie. Van alles wat, dus. En dat houten statief is fantastisch!

GOTO is gruwelijk duur, allesbehalve gemakkelijk en bovendien voor mietjes.
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door eriko
                    wel voor dat geld van de etx heb je al een mooie 200 mm Newton ( "8 dus) op een mooi statief . kijk bvb naar die link dat skyguy gaf naar de europa 200 op GPE dat is maar 49 euro meer dan de etx en alles zit erbij.
                    Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

telescopen

Hmmm,

Waarom niet doorsparen en gewoon twee telescopen kopen.
                      Wil je echte goede astrofoto's maken dan ontkom je daar toch niet aan.

Bedenk wel dat goede astrofotografie met een vorkmontering of een dobson echt niet goed werkt. Dus spaar door en koop een goed platvorm. Een met een hoge draagkracht en een kleine periodieke fout.

gr Arend
                      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Planetenfotografie met een vorkmontering gaat wel erg goed, en ik vind een vorkmontering ook erg gemakkelijk voor visueel waarnemen. Maar voor deepsky fotografie ga ik met arend mee, dan ontkom je er niet aan

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                          Planetenfotografie met een vorkmontering gaat wel erg goed, en ik vind een vorkmontering ook erg gemakkelijk voor visueel waarnemen. Maar voor deepsky fotografie ga ik met arend mee, dan ontkom je er niet aan
                          ja, gaat wel,maar op een parralactische montering kun je alles zetten.
                          Zet maar eens en C11 op een vorkmontering en ga maar eens fotograveren bij F40. Gaat niet goed werken. Als je aan een parralactische montering gewend ben zet je dat ook zo op.

Je bent gewoon veel flexibeler met een parr. Montering.
                          het zal wel aan mij liggen maar ik snap niet dat mensen voor een vorkmontering kiezen. sorry

gr Arend
                          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Is het niet zo dat je heel eenvoudig een vorkmontering in zijn geheel kan kantelen, zodat het in feite en parallactische montering wordt en je geen last meer hebt van field-rotation. Of bedoelen jullie misschien iets anders..?
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                              Is het niet zo dat je heel eenvoudig een vorkmontering in zijn geheel kan kantelen, zodat het in feite en parallactische montering wordt en je geen last meer hebt van field-rotation. Of bedoelen jullie misschien iets anders..?
                              Nou nee.
                              Een vorkmontering komt vaak met een vaste telescoop. je bent dan als ware afhankelijk van deie telescoop. Een parralactische montering kun je voor elke kijker gebruiken. Heb je eenmaal een goede montering dat kun je altijd van kijkers ruilen. dat maakt het veel flexibeler. Daarnaast is zijn de meeste vorkmonteringen niet zo stabiel als en parr. montering. ook al beweren ze dat wel.

Dat een vorkmontering handiger is met visuele waarnemingen is wel waar maar behalve als je in het zenit kijkt. En laat het daar nu kuist het donkers zijn

Ik blijf erbij koop een goede parr. montering
                              Ga anders eens bij robtics langs. Heb er de laatste tijd vaak wat gekocht en hij geeft je prima advies. Daarnaast is hij vaak goedkoper als de duitse winkels.

gr Arend

gr asrend

Commentaar

Werken...
                              X