Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Orion optics

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Orion optics

Hallo,

Is er iemand die al ooit iets heeft besteld aan de Engelse Orion Optics?
    Ik heb mijn oog laten vallen op hun fraaie 20 cm F/4.5 op Vixen GPE montering.
    Wat ik me ook afvraag zijn hun Hilux coatings, zij pretenderen 10 % meer reflectie dan gewone coatings. Iemand die daar iets weet over te vertellen?
    En dan hun spiegels : correctie tot 1/4 - 1/6 - 1/8 en 1/10 wavefront.
    Persoonlijk denk ik dat je geen verschil zult zien tussen 1/4 en 1/6...
    Zin of onzin...Deze upgrades kosten wel een aardige duit meer.

Ik zou er een kopen ter vervanging van mijn F/5 6 inch newt op EQ3-2.
    Portabiliteit blijft hier de boodschap. Dit moet een grab en go telescoop blijven. Vooral zijn lichtgewicht eigenschap en de korte bouwlengte van deze telescoop spreken mij aan.
    Obsession 18 inch F/4.5
    Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Een spiegel met een wavefront van 1/4 kan je op lage vergrotingen niet tot bijna niet onderscheiden van een 1/10. Maar wanneer je in de buurt van 40 tot 50 keer vergroten per inch komt zal je het verschil wel merken. Meer contrast en scherpere beelden. Een strehl-waarde verteld meer over de optiek als een wavefront. Wil je iets goed, reken dan van strehl 0.95 en hoger.

Commentaar

Als draagbaarheid voor jou van belang is, dan zou ik geen newton op een EQ montering nemen.
      Dan zou ik toch voor een C8 oid op een EQ montering gaan.
      Stuk lichter en draagbaarder. Tevens kleiner en dus minder last van de instabiliteit door de wind.

Desalnietemin heeft Orion UK zeer goede spullen!!
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Tenzij je echt een newton wilt kan je ook voor een dobson gaan.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
          Als draagbaarheid voor jou van belang is, dan zou ik geen newton op een EQ montering nemen.
          Stuk lichter en draagbaarder. Tevens kleiner en dus minder last van de instabiliteit door de wind.

Een Schmidt Cassegrain is toppunt van portabiliteit, dit heb je goed. Maar ik wil ook een groot gezichtsveld. Ik heb berekend dat een 20 cm F4.5 niet zo veel gezichtveld inboet tov een F/5 6 inch. Ik heb er trouwens ook de geschikte oculairen voor, 2 pans. De bedoeling van deze kijker is veelvuldig gebruik thuis dwz klaar staan in de woonkamer en in een wip buiten. Een C8 gaat dit trouwens niet halen hoor, want die OTA weegt veel meer dan 5 kg. Neen , qua gewicht zit het wel snor. Ik maar me meer zorgen over als ik al dan niet die Hilux coating zou nemen en naar 1/8 of 1/10 wave zou gaan en hoe betrouwbaar de firma Orion Optics is. Bestellen via internet zint me niet zo erg....
          Meestal moet je eigenlijk op voorhand betalen en zo, stel dan je telescoop arriveert met breuk...dan kan de heibel beginnen.
          Nu heb ik gezien dat ook TS deze levert aan mogelijks een betere prijs. Ik heb al veel goeds gehoord over TS maar van Orion Optics weet ik het gewoon niet.
          Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Origineel geplaatst door Kip
            Tenzij je echt een newton wilt kan je ook voor een dobson gaan.
            No way, ik ben een EQ kerel....fijnregelingen en zo, mis ik gewoon op een dob...Ik verbaas mij er altijd over dat Stefan ,mijn deep-sky vriend ,zo goed de objecten in beeld kan houden mijn zijn 30 cm dob. Ik maak er altijd een boeltje van...zal wel gebrek aan oefening zijn...
            Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Origineel geplaatst door Kip
              Een spiegel met een wavefront van 1/4 kan je op lage vergrotingen niet tot bijna niet onderscheiden van een 1/10. Maar wanneer je in de buurt van 40 tot 50 keer vergroten per inch komt zal je het verschil wel merken. Meer contrast en scherpere beelden. Een strehl-waarde verteld meer over de optiek als een wavefront. Wil je iets goed, reken dan van strehl 0.95 en hoger.
              Dus je ziet echt wel het verschil dan...Zou jij dan bewust een spiegel van 1/8 kopen boven als 1/4...?
              Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Origineel geplaatst door fmeireso

Een Schmidt Cassegrain is toppunt van portabiliteit, dit heb je goed. Maar ik wil ook een groot gezichtsveld. Ik heb berekend dat een 20 cm F4.5 niet zo veel gezichtveld inboet tov een F/5 6 inch. Ik heb er trouwens ook de geschikte oculairen voor, 2 pans. De bedoeling van deze kijker is veelvuldig gebruik thuis dwz klaar staan in de woonkamer en in een wip buiten. Een C8 gaat dit trouwens niet halen hoor, want die OTA weegt veel meer dan 5 kg. Neen , qua gewicht zit het wel snor. Ik maar me meer zorgen over als ik al dan niet die Hilux coating zou nemen en naar 1/8 of 1/10 wave zou gaan en hoe betrouwbaar de firma Orion Optics is. Bestellen via internet zint me niet zo erg....
                Meestal moet je eigenlijk op voorhand betalen en zo, stel dan je telescoop arriveert met breuk...dan kan de heibel beginnen.
                Nu heb ik gezien dat ook TS deze levert aan mogelijks een betere prijs. Ik heb al veel goeds gehoord over TS maar van Orion Optics weet ik het gewoon niet.
                Als ik jou was zou ik wel de Hilux coating nemen.
                Als je het niet doet, dan zul je waarschijnlijk achteraf spijt krijgen. Je zal altijd denken van "had ik het nou maar wel gedaan". (Dat zou ik hebben iig)
                En daarnaast is het ook beter voor de resale waarde (mocht je m toch nog een keer verkopen).

Over de 1/8 of de 1/10 wave, tja, ik weet daar niet echt genoeg van af om er echt een oordeel over te vellen. Maar is het niet zo dat een lagere wave waarde meer detail geeft op planeten en nevels?
                Alhoewel ik niet het verschil weet tussen 1/8 en 1/10. Wat is precies het prijsverschil tussen die 2?
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Als ik jou was zou ik wel de Hilux coating nemen.
                  Als je het niet doet, dan zul je waarschijnlijk achteraf spijt krijgen. Je zal altijd denken van "had ik het nou maar wel gedaan". (Dat zou ik hebben iig)
                  En daarnaast is het ook beter voor de resale waarde (mocht je m toch nog een keer verkopen).

Over de 1/8 of de 1/10 wave, tja, ik weet daar niet echt genoeg van af om er echt een oordeel over te vellen. Maar is het niet zo dat een lagere wave waarde meer detail geeft op planeten en nevels?
                  Alhoewel ik niet het verschil weet tussen 1/8 en 1/10. Wat is precies het prijsverschil tussen die 2?
                  Wel Ossi, nogal wat :
                  upgqrade naar 1/6 : +90 pond
                  naar 1/8 : + 155 pond
                  naar 1/10 : +245 pond

1 pond : 1,46 euro

Dat van die hilux had ik idd ook al gedacht. Ze pretenderen 10 % meer reflectiviteit. Meerprijs is 70 pond, moet kunnen....
                  Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Hilux zou ik sowieso doen.
                    1/6 zou ik ook sowieso doen.

1/8 of 1/10 ligt maar net aan je budget.

Van 1/6 naar 1/8 is grofweg 95 euro
                    Van 1/6 naar 1/10 is grofweg 225 euro.

Persoonlijk zou ik dan toch overwegen om voor 1/8 te gaan, maar dat ligt uiteraard volledig aan het budget.
                    Krijg je ook nog extra's bij de telescoop zoals diagonal en occulairen die je eventueel weer kan verkopen om de hogere wave te bekostigen??

Commentaar

Dus je ziet echt wel het verschil dan...Zou jij dan bewust een spiegel van 1/8 kopen boven als 1/4...?
                      Moest ik het budget ervoor hebben wel ja. die 160 euro extra zal zich normaal lonen in het planetenwerk of deep-sky met middelmatige tot hoge vergrotingen.

Commentaar

Wel mensen, ik heb jullie raad opgevolgd.

Heb er eentje besteld met 1/8 wave optics en hilux coatings en dito crayford focusser....om het een beetje op zijn frans dan te zeggen 'tant pis' voor de portemonee, jammer voor de portemoneel....

Ik zie wel wat het wordt. Toch is er een algemene consensus dat de OO optics idd echt voortreffelijk zijn maar er meestal wel iets short aan de opstelling of focusser of wat anders....Ik hoop daarvan gespaard te blijven, normaal gezien moet het meevallen aangezien ik die toch verkocht wordt op een Vixen statief en dat is toch meer dan behoorlijke kwaliteit zou ik zeggen. De Crayford zou kunnen een probleem zijn,ik heb daarpas op een Engels forum een niet zo goede review over gelezen, enfin de man heeft hem gewoon teruggestuurd naar OO maar een nieuwe gekregen....
                        Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Als je een rack 'n pinion gewoon zijt , zal een crayford een heel stuk prettiger werken .
                          Dat geld ook voor de GSO crayford (die op de orion UK scopes ook gebruikt wordt) .
                          In ieder geval congratz met de nieuwe scope .
                          Mag ik nu de regen op jou steken ?

Commentaar

Neen, neen, Pas als mijn scoop is gearriveerd dan zal je het pas zien plenzen.....
                            Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Toch wel typisch he, je koopt een nieuw telescoop en het gaat gewoon spontaan regenen....heb ik ook last van :lol:

Maar gefeliciteerd met de aankoop! Orion optics is heel erg goed.

Commentaar

Werken...
                              X