Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Montering

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Montering

Hallo allemaal,
    Een vraagje, is een Meade LXD75, 10 inch F4 te plaatsen op een montering van skywatcher HEQ5 pro?
    Ik kan wellicht de kijker (tweedehands) kopen maar zoek er nu een goede montering bij liefst goto vandaar de keuze op deze montering.
    Iemand ervaring?
    Alvast bedankt
    Joris
    Ik rijd nooit sneller dan dat mijn beschermengel kan vliegen!

Die OTA is een Schmidt-Newton toch?

Het zal er echt wel op passen hoor!!
    Maar ik zou geen wonderen verwachten wat fotografie betreft, daar is die buis toch iets te zwaar voor.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Mhhh, op een HEQ5 lijkt me deze opstelling wel ietsje te veel voor de montering. De capaciteit van de HEQ5 ligt rond de 12kg terwijl de SN-10 al 30 pond (13.7kg) weegt. Neem daar dan nog eens de grootte van de buis bij en je hebt gewoonweg te veel scoop voor de montering. Een EQ6 zou veel beter zijn.

Je kan het natuurlijk altijd proberen maar ik zou het persoonlijk niet doen.

Ow, en is die SN-10 toevallig die van 600 euro op Te-les-koop.nl? Zoja doe je echt wel een koopje volgens mij .

Commentaar

Hij staat toch ook op een LXD75 montering :S
        Die is volgens mij niet sterker dan de HEQ-5.

Dus volgens mij moet het gewoon kunnen, alhoewel niet voor astrofotgrafie zoals ik al zei.
        Misschien kan Nop wat duidelijkheid brengen, die heeft een HEQ-5
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
          Hij staat toch ook op een LXD75 montering :S
          Die is volgens mij niet sterker dan de HEQ-5.

Dus volgens mij moet het gewoon kunnen, alhoewel niet voor astrofotgrafie zoals ik al zei.
          Misschien kan Nop wat duidelijkheid brengen, die heeft een HEQ-5
          Maar als je zowat alle gebruikerservaringen erop natrekt kom je vaak genoeg tegen dat ze de LXD-75 iets te licht vinden voor een 10" Schimdt-Newton. Nuja, een goede balancezring kan natuurlijk al wonderen doen.

Commentaar

Bedankt voor de reactie's ik had zelf al het gevoel dat de HEQ5 te licht zou zijn voor deze kijker (het is inderdaad de kijker die op TELESKOOP staat).
            Natuurlijk een koopje deze kijker maar als je dan weer een vermogen moet uitgeven voor een montering (want die is toch het belangrijkste) dan ben je weer duur uit.
            De 8 inch van Meade staat op dezelfde montering als de 10 inch alleen een extra contragewicht erbij dat vond ik al vreemd. Volgens mij ben je dan uren aan het balanceren ook al leg je er maar een postzegel op.
            Misschien ga ik toch voor een HEQ6, eerst maar even op vakantie en er overnadenken. Een 10 inch is misschien iets te groot voor een tuintje midden in Den Haag.
            Nogmaals bedankt voor het meedenken, een foto met de uiteindelijke keuze zal ik plaatsen op dit forum en kom dan gelijk met wat vragen over webcam fotografie.
            Joris

Commentaar

Jeetje, de HEQ-5 kan maximaal een C9.25 tillen, misschien gaat het net, maar als je fotografie etc wilt doen dan zou ik m te licht vinden voor zo'n 10".
              Ik vind de HEQ 6 te zwaar, en dan verlies ik de zin om de kijker te pakken en buiten te zetten. Maar ene HEQ 6 is wel een fijne (visuele) montering die rotsvast staat.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hallo Nop,
                Bedankt voor de tip, het gewicht van de montering daar had ik nog niet aangedacht!
                Je zet het ook niet zo even in de auto (dan maar een ETX70 ) om ergens op een donker plekje te gaan waarnemen.
                Joris

Commentaar

Werken...
                X