Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Blunders met je telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Blunders met je telescoop

Het leek me wel wat om een topic te starten waarin je je blunders met je telescoop kunt vertellen. Is je oculair weleens weggesmolten of heb je je kijker weleens laten vallen van de trap? :P

Zelf heb ik een paar maanden geleden m'n 'elfje' iets te lang richting de zon laten staan en daarbij is een klein stukje plastic van een oculair gesmolten (ik schat niet meer dan een millimeter, gelukkig ). Daarbij kwam ook wat rook uit de tube maar dat heeft geen schade opgeleverd!

De vangspiegel vastlijmen met industriele lijm en daarbij even vergeten dat wanneer het zootje dan afkoeld je te maken hebt met verschillende afkoelsnelheden. Wanneer ik dan wou waaarnemen had ik serieus veel last van astigmatisme. Gelukkig heb ik het nog kunnen herstellen. Enigste overblijfsel is een klein krasje. Wonderbaarlijk genoeg was het beeld ietsje beter. Waarschijnlijk kwam dit door het proper maken van de spiegel.

Commentaar

Zelf nog niks noemenswaardig, maar ben wel getuige geweest van sterk
      staaltje door Am|cA.. Echter ga ik hier niet de boeman spelen en laat
      'de eer' geheel aan Am|cA om dit te verduidelijken.. :lol:

De groente,

Bandit (die hartelijk gelachen heeft om de blunder)
      Achromatologisch

Commentaar

Ik ken ook een verhaal van iemand hier in de buurt die zijn 12" Dobson 10 minuutjes buiten had laten staan, toen hij terugkwam stond er een laag sneeuw van 5 cm op de hoofdspiegel.

Commentaar

Mmmh, dank Bandit! Nu kan ik er niet meer onderuit natuurlijk... Ik zei nog zo dat dit NIET op het forum hoefde. Maar vooruit!

Ik had de dubbele open sterrenhoop in Perseus in mijn kijker staan. Ik had er lang over gedaan om hem te vinden en ik had de 20mm oculair er nog in. Om het nog beter te kunnen bekijken wisselde ik van oculair. Ik haalde de 20mm eruit en de kijker bleef netjes staan. Ik liep naar mijn tas en pakte de 10mm. Ik draaide me om en zag mijn telescoop een eigen leven leiden. Door het verschil in gewicht ofzo zakte de onderkant naar beneden, zodat hij ongeveer op Vega gericht was.

Kreun!!! Zolang gedaan om de dubbele open sterrenhoop te vinden en dan door zo'n actie gewoon kwijtraken Ik kon mezelf echt wel voor de kop slaan.

Commentaar

Maar hij was wel leuk :!:

Doegies,

Bandit
            Achromatologisch

Commentaar

jaha.. ik ben van de blunders hier..

Ik heb pas mijn 80mm achromaat schoongemaakt en van binnen met vilt
              bekleed. Ik heb toen gelijk mijn lens afgestoft en gereinigd en de lens achterstevoren weer gemonteerd... daar kwam ik een dag later pas achter.

Nog een mooiere:

Ik ging mijn focusser opnieuw smeren met witvet uit een spuitbus.
              Heb ik per ongeluk witte verfspuitbus gepakt en daar kwam ik pas na 15 minuten drogen achter

Maar alles is weer goed gekomen hoor! Dat gebeurd me nooit meer!
              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                Ik ging mijn focusser opnieuw smeren met witvet uit een spuitbus.
                Heb ik per ongeluk witte verfspuitbus gepakt en daar kwam ik pas na 15 minuten drogen achter
                lol :P
                GSO Dobson 250/1200
                Bresser Skylux 70/700
                Bresser verrekijker 10x50

Commentaar

ik heb glukkig niet veel blunders. wel een keer dat ik maar nix zag terwijl ik mijn zoker goed had afgesteld en toch echt goed gericht stond.
                  wat blijkt, de deksel zat nog op de bui
                  en dan kan het heel lang duren voor dat je wat ziet. ik was wel heel erg blij dat er niemand in de buurt was!
                  Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                  The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Hmmm,

Een keer op een dwaze verwarde vrijdag......

Ik wilde een keer even snel Venus overdag zoeken. Je kunt dat doen door de zon in beeld te zetten en dan door middel van het verschil in declinatie en rechte klimming in te stellen Venus in beeld zetten.
                    Dan moet je natuurlijk de zon in beeld zetten. Helaas is mijn objectieffilter kapot.

Geen nood dacht ik, ik hou wel even vlug een mylar zonnefolie voor het oculair en kijk op die manier of de zon in beeld staat.

Was met mijn botte kop even vergeten dat het in het brandpunt ook erg heet is.... Vrijwel meteen was er een gat in mijn mooie Mylar folie gebrandt!!

Nou ja, liever de mylar folie dan mijn ogen!!!

Ik ben daarna meteen maar gestopt, dat werd dus niets meer.....

Commentaar

Als je je collimatieschroefjes bij de C8 een beetje te los draait en je tubus staat niet horizontaal dan heb je kans dat je een klapje hoort en er een krasje op je hoofdspiegel zit. Gelukkig NIET op de vangspiegel, een krasje op de hoofdspiegel maakt niet zoveel uit. Maar dat was wel het pijnlijkste dat ik ooit heb meegemaakt. De C8 heb ik inmiddels verkocht.
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Arnaud speelt met vuur

En Nop, ik kan alleen maar zeggen : au.. geestelijke au als je nog niet weet wat de schade is..
                        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Dat is het grappige: beter een flinke kras op je hoofdspiegel dan een kleintje op je vangspiegel. Het enige wat je moet doen is de kras zwart maken om reflecties te voorkomen. Er was achteraf dus niks aan de hand, maar de schrik zat er in, en een maagdelijke schone spiegel is nu eenmaal mooier.
                          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ok, dit zijn de mijne:

De eerste keer dat ik mijn skywatcher refractor collimeerde had ik de vijsjes wat te ver gedraaid. Ik had een speling van 3mm tussen het objectief en de tubus. Ik kon er gewoon doorkijken :lol:
                            Ik heb hier eens op het forum gevraagd hoe het zou komen dat mijn 20 cm newton bij saturnus en heldere sterren een waaier had.
                            Oplossing: Tube currents, tja ik had nog nooit een newton gehad ats: Een refractor is veel vlugger afgekoeld en heb je dat niet.
                            Oja, het probleem met mijn mak is opgelost, ik ga wel niet vertellen hoe dat komt :mrgreen:
                            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ja ik gisteren

Heb op de dijk hier op vlieland waarnemingen gedaan, op o.a. Juptier. Na het waarnemen moest ik dus van de dijk af in het pikkedonker. En das geen goed idee als het wat dampig is en het gras nat is.

En ja hoor ga ik neit op mijn snufferd kon de scoop nog maar net redden . Maar goed zach er wel lullig uit.
                              "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Werken...
                              X