Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vignetting skwatcher refractor 6 inch F5

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vignetting skwatcher refractor 6 inch F5

Hallo,

Klopt het dat een 6 inch F5 richfield refractor van bijv skywatcher last heeft van vignettering en dat dus derhalve de lichtsterkte aan de randen van het beeld afneemt en je dus eigenlijk door de korte focalratio niet volledig gebruik maakt van de 150 mm lens. Dit zou opgelost kunnen worden door af te diafragmeren. Zou derhalve bijv de TS 127 mm F6.4 refractor een betere keus zijn ?

b.v.d.

Re: vignetting skwatcher refractor 6 inch F5

Origineel geplaatst door pollux
    Hallo,

Klopt het dat een 6 inch F5 richfield refractor van bijv skywatcher last heeft van vignettering en dat dus derhalve de lichtsterkte aan de randen van het beeld afneemt en je dus eigenlijk door de korte focalratio niet volledig gebruik maakt van de 150 mm lens. Dit zou opgelost kunnen worden door af te diafragmeren. Zou derhalve bijv de TS 127 mm F6.4 refractor een betere keus zijn ?

b.v.d.
    Ik ken de 6" F5 van skywatcher niet, maar wat ik heb gehoord is dat ie wel een blauwe waas over het beeldveld heeft, misschien is dat op te lossen met een fringekiller. Dat kun je beter Harro vragen, want die heeft de skywatcher.

Ik heb de Antares/TS 5" F6.5
    Daar zit ook een fringekiller bij, wat naar mijn mening zeeer bevredigend resultaat geeft. Ik heb echt amper last van CA. Wel heb ik op CN gelezen dat de Antares telescopen niet de volledige aperture gebruiken, dit om de zogenaamde Semi-ED kwaliteit te krijgen. Het is niet veel, maar wel wat.
    Zelf ben ik wel zeer tevreden over mijn telescoop.
    Als ik jou was, zou ik een keer door de kijker van Harro willen kijken om te kijken wat voor resultaat die geeft. Met en zonder fringekiller.

Beide telescopen hebben tegen over elkaar een paar voor en nadelen:

Voordelen 5":
    - Betere focusser
    - "Semi-ED"

Nadelen 5":
    - 1" kleinere opening
    - Stuk zwaarder dan de skywatcher

Voordelen 6":
    - 1" grotere opening
    - Lichter

Nadelen 6":
    - Zeer matige focusser
    - Blauwzweem (vraag Harro hier maar even over)
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
    X