Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Probleem met collimatie :!:

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Probleem met collimatie :!:

Mijn 150mm Mak van Skywatcher was niet goed gecollimeerd dus heb ik gisteren geprobeerd om hem te collimeren. Eerst heb ik overdag met de cheshire het ruwe werk gedaan. Gisteravond heb ik dan een stertest gedaan. Als ik een ster bekijk is hij niet mooi scherp. Als ik uit focus ga naar de ene kant toont hij een mooi gecollimeert schijfje met ringen. Als ik echter uit focus ga naar de andere kant, zie ik dat een sterbeeldje dat helemaal niet goed gecollimeerd is.
    Hoe komt dit?
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Niemand een idee?
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wat dacht je van collimeren tijdens het stertesten ?
      Zo doe ik het , oh en zonder zenithspiegel .

Commentaar

Ik collimeer inderdaad zonder zenithprisma. Maar het probleem is dat ik aan de ene kant uit focus een perfect gecollimeerd schijfje zie, en aan de andere kant een schijfje dat geheel uit collimatie is. Hoe zou dit komen? Als het helder is ga ik eens proberen te collimeren op het beeldje dat geheel uit collimatie is.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
          Maar het probleem is dat ik aan de ene kant uit focus een perfect gecollimeerd schijfje zie, en aan de andere kant een schijfje dat geheel uit collimatie is. Hoe zou dit komen?
          Dat komt waarschijnlijk door de manier van scherpstellen .
          In het geval van maks en SCT's beweegt de hoofdspiegel naar voor en naar achter .
          Spijtig genoeg zit er speling tussen de hoofdspiegelhouder en de baffletube , waardoor er beeldverschuiving te zien is .
          Dit is niet ongewoon , maar bij jou kijker lijkt de speling toch wel groot .

Commentaar

Aansluitend op Skywatcher's vermoeden: als de hoofdspiegel inderdaad in een iets andere orientatie geduwd wordt wanneer je 'm naar voren beweegt versus wanneer je 'm naar achteren beweegt, zou je de collimatie al moeten kunnen zien veranderen wanneer je van 'focus-richting' verandert. Dat de mooie concentrische ringen pas in asymmetrische vlekken veranderen zodra je voorbij de juiste focus bent duidt misschien op nog een ander probleem. Eerlijk gezegd zou ik niet weten welk, helaas.
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik heb effe vlug een schetsje gemaakt van de belangerijkste mechanische delen .
              Wat je dus ziet zijn de baffletube (lichtgrijs) , hoofdspiegelhouder (zwart) , spiegelduwer (donkerblauw) en scherpstelschroef (donkergrijs ) oh en de hoofdspiegel ook (lichtblauw) .
              Ik denk dat de kwikkel in de spiegel wordt veroorzaakt door de speling tussen de baffletube en de hoodspiegelhouder .
              Ook het feit dat de spiegelduwer en scherpstelschroef zover zijwaarts staan zal volgens mij hier aan bijdragen .

Commentaar

Oww, ik had al die berichten hier niet gezien door de problemen met het forum. De berichten sinds mijn laatste bezoek kan ik niet meer zien dus mis ik heel wat posts. Gelukkig dat Skywatcher een PM gestuurd had . Het probleem is in ieder geval opgelost, en was veroorzaakt door een heel kleine afwijking in collimatie. Naar het schijnt zijn zulke kijkers ook heel gevoelig voor collimatieproblemen, ondanks de lange f-waarde.
                @ Brinx, het waren geen vlekken hoor. Aan de ene kant mooie concentrische ringen en aan de andere kant waren het ellipsen. Het was echter niet dat als ik de richting focus richting veranderde de ringen veranderden van vorm. De ster zelf verplaatst zich echter wel (er zit trouwens heel wat image shift op, alhoewel ze zeggen dat dit niet voorkomt bij deze telescopen).

Commentaar

Naar het schijnt zijn zulke kijkers ook heel gevoelig voor collimatieproblemen, ondanks de lange f-waarde.
                  Die F-waarde komt doordat de secundaire spiegel het brandpunt van de primaire vergroot .
                  De hoofdspiegel van mak's en cass hebben een zeer korte f/waarde , in de orde tussen f/2 en f/4 .
                  Vandaar dat doe dan ook collimatiegevoelig zijn .
                  Die mirrorshift kan je zien als je in en uit focused , dan zal je object zich in het beeldveld verplaatsen .
                  In sommige gevallen is die verschuiving tot een heel jupiter diameter groot .

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                    De hoofdspiegel van mak's en cass hebben een zeer korte f/waarde , in de orde tussen f/2 en f/4 .
                    Vandaar dat doe dan ook collimatiegevoelig zijn .
                    .
                    Ah, zo zit dat :o

Commentaar

Werken...
                    X