Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tresco, bekend?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tresco, bekend?

Zoals sommige misschien weten ben ik aan het sparen voor een fatsoenlijke telescoop, ik gebruik nu een dik half jaar een oude telescoop van mijn broer.

Ik ben me al een poosje aan het inlezen en ging er steeds vanuit dat ik met mijn prul scoop niks bijzonders kan zien. Maar ge´nspireerd door de verhalen van amica ben ik toch weer aan het zoeken geslagen, Zonder resultaat helaas.

I heb nu een scoopje met de naam Tresco en er staat op D=60mm en F=700mm het zit op een houten statief met een vork montering die kraakt als ik hem verdraai. Wat is dit nou eigenlijk voor een apparaat en wat mag je er van verwachten. Ik bedoel ligt het aan mij dat ik niks vind (behalve de planeten zonder detail) of wat?
    Bynolyt Bynostar SPN130-900
    2 wide field oculairs 10mm en 20mm (voor vergrotingen van 90x en 45x)

De naam Tresco zeg me niets, maar met een lens van 60mm en waarschijnlijk slechte oculairen zal je inderdaad niet zo heel veel zien.

Ik weet niet wanneer je de planeten bekeken heb en welke, maar op dit moment staan ze niet gunstig.
    Voor nevels zal je heel goed moeten zoeken.
    De meeste zijn niet groter dan een speldeknop en hop je er makkelijk overheen.

Wel leuk trouwens dat Am|ca je de inspiratie geeft om weer aan de slag te gaan met je scoop..

Ik heb zelf enige tijd met een 76mm Luxon spiegeltelescoop gewerkt en heb werkelijk nachten lang in een weiland gestaan bibberend van de kou, maar weinig gevonden.
    Er was voor mij 1 conclusie.. die spiegel ving gewoon niet voldoende licht waardoor ik ook geen neveltje kon vinden.
    Oja, ik heb alleen de Orionnevel mogen aanschouwen zonder enig detail.

Om terug te komen op jouw vraag. Ik ben bang dat de opening van 60mm te weinig is om enig detail uit de planeten te halen.
    En een lenzen telescoop (refractor) van dit formaat is eigelijk niet geschikt voor nevels.
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Het zal trouwens al wat langer zijn dat ik hem heb. Ik gebruik hem wel regelmatig om toch te proberen om de planeten te bekijken. Maar op zoek naar andere objecten had ik tot nu toe eigenlijk niet gewaagd. Afgelopen winter wel de orion nevel gevonden trouwens maar dat leek meer op een vlekje op mijn bril....

Ik heb als planeten naar jupiter (nu) en mars toen die in opositie stond en saturnus gekeken, saturnus was als een ovaaltje te zien.

Ik heb er trouwens maar 1 occulair bij en heb geen idee hoe groot die is, er staat niks op verder.

Nouja voorlopig maar even met het blote oog blijven speuren tot ik iets anders kan aanschaffen. Tegen de tijd dat het zover is zal ik hier om advies vragen voor de aan te schaffen telescoop.

Ik had op google gezocht op dit merk en vond alleen wat oude marktplaats advertenties en die hebben het over een spiegel telescoop...

Commentaar

Je zou natuurlijk ook in de tussentijd naar 1 van de waarneemavonden kunnen komen.
        Dan kan je door de telescoop van andere kijken.

Voor wat mij betreft ben je van harte welkom.

Commentaar

Beetje ver weg meestal jammer genoeg. Maar wie weet stap ik een keer in de auto. Ik wil eerst eens bij de sterrewacht in Dwingeloo gaan kijken.

Maar we gaan ze hier in drenthe ook wel organiseren denk ik als er hier meer waarnemers zijn met een telescoop.....

Commentaar

Ik ben van plan om een keer een avond/nacht te organiseren tussen de radiotelescopen in Westerbork

Eerst even de mensen daar benaderen.

Commentaar

Werken...
            X