Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Van Bresser Pluto naar...?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Van Bresser Pluto naar...?

Sinds een paar weken heb ik een Bresser Pluto (115mm/500mm) en erg leuk in combinatie met Planetarium op mijn Palm (briljant accuraat programma). Het valt me op dat ik Jupiter niet zo erg uitvergroot zie, en weinig detail (net een vermoeden van banden, of toch niet?).

Volgens mij moet dat toch beter kunnen? Ik begrijp dat sommige telescopen beter zijn in planeten en andere in "deep sky". Wat raden jullie aan als ik gewoon maximaal en haarscherp planeten wil uitvergroten voor pakweg een paar honderd EUR (mag 2ehands)? Wil ook foto's maken.

Tweede vraag: volgens mij heeft de Pluto een EQ montering, echter het lukt me prima om er Alt Azimuth coordinaten op in te stellen die ik van mijn Palm aflees. Klopt het dat dit kan? Ik ijk gewoon op een ster, zodanig dat op mijn montering de Palm Alt/Az wordt weergegeven voor die ster, en daarna lijk ik alles prima te kunnen vinden!

Groet en bij voorbaat dank,

Bas.

Ik denk dat jij de analoge setting circles gebruikt :S
    Anders begrijp ik niet helemaal wat jij bedoelt.

Dat jij Jupiter niet groot kan zien, komt omdat jij zo'n korte focale lengte hebt (slechts 500mm).

Je zou het kunnen proberen met een 3x barlow, dan krijg je 1500mm focale lengte, maar jouw telescoop is niet geschikt voor planeten, dus echt mooi zal het niet worden.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik ben onervaren.

Mijn scoop kan om een vertikale as 360 graden draaien, en geeft dit ook weer op een gradenboog.

Daarnaast om een horizontale as 0 graden (scoop staat horizontaal) tot 90 graden (vertikaal) en geeft dit ook weer op een gradenboog 0-90.

Of is het dan dus gewoon een Alt-Az montering? Maar er zitten nog wel een paar gekke extra dwarse hendels aan :-) die ik gebruik voor fijnregeling. En een heus contra gewicht.

Commentaar

Bas, kun je misschien een plaatje linken van de montering die je hebt bij je scoop? Is het, bijvoorbeeld, zo'n montering:

maar dan anders ingesteld?
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Hallo Bas,

Eerst welkom op het forum.

Voor het waarnemen van planeten zit je nu niet in de goede tijd.
          De omstandigheden zijn veel te slecht omdat Jupiter te laag bij de horizon staat.
          Verder is van invloed de algehele seeing. Hoe is de lichtvervuiling? En is het een rustige atmosfeer?
          Daarnaast zijn je oculairen van invloed op dat gene wat je ziet.

Opzich zou je met deze kijker best wel iets van detail kunnen zien als de planeten maar gunstig staan.
          Om planeten goed te kunnen fotograveren heb je oa. een (goede) refractor met goede montering nodig.

Voor watbetreft je montering, kan ik je niet helpen. Ik heb daar geen kaas van gegeten.

Succes.
          Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

[quote="Brinx"]Bas, kun je misschien een plaatje linken van de montering die je hebt bij je scoop? Is het, bijvoorbeeld, zo'n montering:

Brinx, de montering die ik heb is als onderstaand, en dit schijnt equatoriaal te zijn. Echter met de gradenbogen zoals beschreven (360 gr horizontaal en 90 verticaal) kan ik hem volgens mij prima instellen met Alt/Az coordinaten en ook nog mijn objecten vinden (wanneer eenmaal "geijkt")

http://www.clairedelune.nl/basiskaders/ ... budget.htm

Japie, bedankt voor de tips. Heb trouwens wel drie maantjes van Jupiter gezien, als lichtpuntjes. Denk ik althans te menen.

Commentaar

Alsje voor planeten wil gaan, is een refractor erg leuk, ik weet niet watje budget is maar een Bresser Messier R90 is mischien erg leuk, 199 euro 90mm opening, en leuke extra's (3x plossl) en lange brandpunt afstand, perfect voor planeten (en andere dingen natuurlijk) lijkt mij.

Commentaar

Bas,misschien is het zo dat je de uuras (de as die bij een equatoriale montering normaal gesproken parallel aan de poolas wordt gezet) verticaal hebt staan. Roteren rond de uuras stelt je dan in staat om in azimuthale richting te draaien, en rotatie om de declinatie-as laat je de elevatie instellen. Zo is een equatoriale montering inderdaad prima te gebruiken als alt/az montering.

Als je de scoop echter wilt instellen 'zoals het hoort', zul je de uuras in de juiste stand moeten brengen. In het plaatje hieronder kun je zien dat de uuras (polar axis) schuin staat. Deze as staat naar de poolster gericht, zodat je de rechte klimming (zeg maar de lengtegraad) van een object aan de hemel kunt kiezen door de scoop te draaien rond de uuras, en de declinatie (analoog aan de breedtegraad) door te draaien rond de declinatie-as.

The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

@ Bas
                  Haren in de provincie Groningen?
                  ik dacht ook 3 maantjes van jupiter te zien. Maar ik weet het niet zeker. Ik heb (nu nog) een bresser venus (76mm/700mm).

@iedereen
                  wordt het deze winter beter om planeten waar te nemen?
                  Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                  The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Mars zul je pas over 2 jaar goed kunnen zien.

Saturnus draait met zijn ringen steeds van ons vandaan. En komt pas over zo'n half jaar weer op.

Jupiter zit voor komenden jaren zeer laag aan de horizon.

Al met al valt er voorlopig niet veel te beleven in de planeten.
                    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                    - EQ3, aandrijving + poolzoker
                    - Bresser 10x50
                    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Re: Van Bresser Pluto naar...?

Sinds een paar weken heb ik een Bresser Pluto (115mm/500mm) en erg leuk in combinatie met Planetarium op mijn Palm (briljant accuraat programma). Het valt me op dat ik Jupiter niet zo erg uitvergroot zie, en weinig detail (net een vermoeden van banden, of toch niet?).
                      Hallo Bas,

Ik heb het vermoeden dat je de montering azimutaal i.p.v. equatoriaal gebruikt. De uuras moet je zien te richting op het noorden, op de poolster om precies te zijn. Die staat in Nederland (afhankelijk van waar je precies woont) op 52 graden boven de horizon (omdat Nederland op 52 graden noorderbreedte ligt). Het voordeel van equatoriaal opstellen is dat je maar één as hoeft bij te draaien (met de flexibele handle) om het object in beeld te houden. Deze as kun je motoriseren.

De Bresser Pluto is mijns inziens prima in staat om de planeten door te observeren. Ik meen dat de vangspiegel aan één dikke "spaak" vastzit i.p.v. drie dunne spikes (vanen). Dat gooit wat roet in het eten wat contrastoverdracht betreft. Met een 10 cm lenzenkijker heb je waarschijnlijk een iets contrastrijker beeld. Zoals gezegd is de relatief korte brandpuntsafstand van 500 mm een obstakel om comfortabel aan hoge vergrotingen te komen. Dit vraagt om oculairs met korte brandpuntsafstanden die - tenzij je voor de duurdere types gaat - vrij lastig zijn om door te kijken (korte oogafstand, klein lensje).

De planeet Jupiter staat dit jaar niet zo gunstig i.v.m. de lage stand. De atmosfeer is dan de grootste boosdoener. Hoe lager een object aan de hemel staat, hoe beroerder het beeld. Het komt in Nederland maar zelden voor dat de seeing goed genoeg is om naar de 300x te klimmen. Met relatief kleine telescopen levert een vergroting tussen de 80x en 160x vaak het fraaiste beeld op.

Groeten,

Maurice
                      Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Ik heb zonet Jupiter al waargenomen. Ik wilde dit zo vlug mogelijk doen, want hoe lager de planeet zit hoe slechter de seeing. Het viel me op dat ik met mijn laagste vergroting al zoveel detail kon zien. Ik kon gemakkelijk sporen van structuren zien in de wolkenbanden. Morgen ga ik het nog eens wat vroeger proberen of zelfs eens overdag proberen. Naar het schijnt gaat dat heel goed voor Jupiter.
                        Misschien toch eens kijken of de 180 Mak van Skywatcher die binnenkort uitkomt de moeite is
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Misschien toch eens kijken of de 180 Mak van Skywatcher die binnenkort uitkomt de moeite is
                          sorry dude , maar het is een 150mm mak .

Commentaar

LOL, die is al lang uit. Het is trouwens daarmee dat ik Jupiter bekeken heb . Skywatcher gaat binnenkort een 180mm Mak uitbrengen.
                            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Die 180 mm is er toch al ?, hij staat in ieder geval bij TS op de site als nu al leverbaar voor een prijs van 1148 euro

Origineel geplaatst door Jefke
                              LOL, die is al lang uit. Het is trouwens daarmee dat ik Jupiter bekeken heb .
                              Skywatcher gaat binnenkort een 180mm Mak uitbrengen.[/
                              quote]

Commentaar

Werken...
                              X