Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verrekijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verrekijker

Eind deze maand ga ik voor een weekje naar de ardennen. Ik had gedacht om iets mee te nemen om wat neveltjes te kunnen bekijken. Mijn mak is daar echter niet voor geschikt. Dus had ik eerst gedacht om een kleine refractor te kopen of een kleine dobson. Daar ben ik nu van afgestapt en ik zou een verrekijker willen. Waar moet ik dan allemaal op letten ?

20 x80 triplet bij TS in de aanbieding voor 189 wij normale prijs 170,- onze aanbieding was 155,-
    Deze is redelijk van prijs, maar TS verkoopt er een stuk of 20 2dehands, wat ook al veel wil zeggen over de kwaliteit. Iemand een suggestie in die prijsklasse?
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Ik heb die TS 20x80 triplet, en kan 'm zeker aanbevelen. Koop 'm via eBay, is een tikje goedkoper dan via de site. Alhoewel ik bij TS nog nooit de prijzen op de site betaald heb; altijd even een mailtje om op een prijsopgaaf te vragen en je krijgt geheid korting, is mijn ervaring.

Een paar puntjes om op te letten: starhoppen met de 20x80 valt niet mee, omdat het beeldveld nogal klein is door de flinke vergroting van deze kijker. Je zou haast willen dat er een zoeker op zat.

Een stevig statief is aan te bevelen; handheld wordt de kijker al snel loodzwaar, en de stabiliteit van het beeld is met een statief ook vele malen beter.

Tenslotte moet ik zeggen dat de beeldkwaliteit van de kijker goed is, maar het in de verste verte niet haalt bij een goed gecollimeerde telescoop. Er is wat kleurfout te ontwaren, en wat vervorming aan de randen van het beeld. Moet ik wel toegeven dat ik me er nog niet aan gewaagd heb mijn kijker te collimeren, iets wat redelijk goed te doen schijnt te zijn.

Maar dit alles weegt mijns inziens niet op tegen het pure gebruiksgemak dat zo'n kijker biedt t.o.v. een telescoop. Voor op vakantie of (en!) om altijd onder handbereik te hebben staan voor een snelle waarneemsessie kan er weinig tegenop.

,xtG
    .tsooJ
    Ich bin ein Kollaser.
    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
    X