Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Iemand een idee wat dit is?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Iemand een idee wat dit is?

Als ik met mijn mak gewoon sterren uitvergroot zie ik een bolletje met naar links en rechtsboven een waaier en naar onderen ook een. Het zijn als het ware vogeltjes die ik zie . Is dit een collimatieprobleem of ligt het aan de optiek? Is er iemand die dit al gezien heeft? Ook bij lagere vergrotingen heb ik de indruk dat er iets mis is. Ik vond voordien al dat het moeilijk was om scherp te stellen op Jupiter of de zon .
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Ik heb wel eens 'waaiers' gezien bij mijn mak maar dat was dat ik door de taken van een boom aan het kijken was. Uiteraard kom je daar vrij snel achter. Problemen met scherpstellen heb ik gehad als gevolg van een 'hars'-achtige substantie op de corrector lens die van de bomen naast mijn terras was gewaaid. (niet meer kijken met veel wind.) Het gaf vele mate vlekjes, maar is goed verwijderbaar met gedestileerd water en alcohol.
    (damn trees ;-)

Is de vervorming gelijkvormig?, en hoe constant is de orientatie?, verandert de vervorming bij lichte trillingen op de buis?

Succes, Ton.
    Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Het is opgelost, het is lag dus aan de collimatie
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Werken...
      X