Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Koppelen van telesopen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Koppelen van telesopen

Iedereen kent denk ik wel de situaties waarin een observatorium meerdere telescopen/spiegels koppelt om mee "observatiopower" te verkrijgen. Nu vraag ik mij 2 dingen af:

- Stel ik koppel 2 telescopen van zeg *natte vingerwerk* 150mm spiegel. Dit doe ik door een object te laten traceren met zeg: Autostar en de beelden te digitaliseren en direct bij binnenkomst te stacken en weer te geven op een beeldscherm (niet als foto maar als "film"). Zou dit kunnen?

- Heeft het nut? Is de lichtopbrengst dan ook 2x zo goed? Het is dan eigenlijk een beetje astrofotografie, maar toch weer niet...
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Ik kan jou vraag niet beantwoorden.

Maar wat ik wel weet is dat de 2 Keck telescopen hun lichten kunnen combineren. Ze zijn allebei 10 meter in doorsnede, maar door de combinatie krijgen ze dezelfde resultaat als een 82 meter telescoop.
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Ik vind het wel een heel gaaf idee.. :lol:

Naast de Keck gebruikt de VLT (Paranal) het ook : http://www.eso.org/projects/vlt/
      "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Hoi Lieuwe,

Het kan wel, Damian Peach, een van de meest bekende amateur fotografen doet het ook. Het voordeel is dat je 2x zoveel beelden kunt verzamelen in dezelfde tijd. Maar de resolutie zal er niet door toenmen. En ook de lichtopbrengst niet, tenzij je een manier vind om de lichtbundels van beide telescopen te combineren, wat volgens mij practisch onmogelijk is.
        De resolutie van de Keck telescopen wordt op een andere manier vergroot. De input van meerdere telescopen wordt gecombineerd tot een kanaal, maar dat is bijzonder moeilijk en vereist veel processorcapaciteit. Ik denk niet dat onze pc's dat aankunnen. Maar wie weet, is het over een jaar of 10 wel standaard.....

Dan zou ik het graag eens proberen!

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Het combineren van de beelden van twee telescopen gebeurt volgens mij met interferometrie. Hierbij worden de twee (of meer) "licht golven" samengevoegd tot één golf. Het probleem is echter dat de golven precies gelijk moeten lopen. Dit is erg moeilijk en de kleinste afwijking zorgt al voor een verstoord beeld.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders ff googlen

Commentaar

Precies en volgens mij gebruiken de Keck en de VLT het allebei
            Origineel geplaatst door dh-breuer
            Naast de Keck gebruikt de VLT (Paranal) het ook : http://www.eso.org/projects/vlt/
            "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Werken...
            X