Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

GSO Dobsonian 200E - Aperture 200mm - Focal Length 1200mm

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

GSO Dobsonian 200E - Aperture 200mm - Focal Length 1200mm

wie heeft er ervaring met deze telescoop?
    wat kan ik verwachten (wat kan ik zoal zien?)?
    ik zou graag willen weten wat de ervaringen zijn van de andere forumleden.

alvast bedankt!
    groeten erik
    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
    The Imaging Source DBK21AU618

Ik vroeg me af , in dezelfde prijsklasse zitten de 90mm refractors, produceert een dobsonian 200mm betere beelden dan een 90mm refractor met F/10 op bijv planeten?

Commentaar

Een refractor wint altijd op contrast. Om de reden dat er niks in de weg zit, bij een Dobson wel.
      Ik zou in het geval van (heldere) planeten altijd een refractor kiezen.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Kaas
        Ik vroeg me af , in dezelfde prijsklasse zitten de 90mm refractors, produceert een dobsonian 200mm betere beelden dan een 90mm refractor met F/10 op bijv planeten?
        Nou en of! Meer opening betekend een hoger oplossend vermogen dus meer details zichtbaar. Ware het niet dat een Newton (zoals een Dobson in weze ook is) altijd last heeft van dat kleine vangspiegeltje in de lichtweg. Hierdoor zal het contrast wat lager zijn dan in een lenzenkijker.
        Ondanks dat: reken maar dat je met een 200mm Dobson meer ziet dan met een 90mm refractor. De reden dat Dobsons in verhouding goedkoper zijn dan lenzenkijkers heeft vooral te maken met de verschillen in montering en met het feit dat bij een achromaat lenzenkijker 4 oppervlakken moeten worden geslepen en bij een Newton maar 2.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Voor zover ik weet zijn er 3 mensen met een GSO "dob"

Te weten:

Skywatcher 8"
          Maantje Miranda 10"
          AtodaZ 8"

En ze zijn er volgens mij best tevreden over. (anders hadden ze hem wel verkocht.)

Wat je kunt zien licht grotendeels aan de spiegel. Daarnaast is de seing heel erg bepalend.
          Aangezien GSO ook de spiegels levert voor oa. de Meade Licht Bridge en een aantal andere (grote) merken mag je verwachten dat dit wel goed zit.

Ik ben tot dusver goed tevreden over mijn Dobby.

Ok ik zeg eerlijk dat je voor die prijs een hele goede scoop hebt.
          Het is in iedergeval geen speelgoedscoopje.

Succes
          Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Origineel geplaatst door Kaas
            En wat dacht je van chromatische abberatie met een refractor van die prijsklasse?
            Gezien zijn vorige topic is hij op zoek naar een all-rounder en dan heb je met een "dob" meer waar voor je geld.

reken maar dat je met een 200mm Dobson meer ziet dan met een 90mm refractor.
            VEEL MEER!

Commentaar

Ik ben het niet met jullie eens waar het gaat om planeten en heldere bolvormige sterrenhopen .
              Een refractor van ca 400 euro levert een stuk beter beeld dan een dob voor hetzelfde geld. Contrast had ik al genoemd, maar ook de oculairs die je er in stopt zijn bij een hogere F ratio minder vervormend, je hebt geen lost van strooilicht, collimatie is vaak geen issue, al met al levert dat in 9 van de 10 gevallen een contrastrijker beeld op dan een dobson van 200mm.
              Zelf pak ik liever mijn 8cm refractor voor bolhopen dan mijn (nu perfect) gecollimeerde 20cm.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

@nop:

Is die 400,- inclusief of exclusief een goed statief?

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                  ook de oculairs die je er in stopt zijn bij een hogere F ratio minder vervormend, je hebt geen lost van strooilicht
                  Dit heeft niks te maken wel het wel of niet zijn van een refractor of reflector.
                  Een F/5 refractor geeft net zo veel vervorming in je oculair als een F/5 reflector. Bovendien heeft een F/5 refractor vreselijke kleurfouten (tenzij het een APO is) en een F/5 reflector niet.
                  In een dichte Newton heb je echt geen last van strooilicht.
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik ben het niet met jullie eens waar het gaat om planeten en heldere bolvormige sterrenhopen .
                    Een refractor van ca 400 euro levert een stuk beter beeld dan een dob voor hetzelfde geld. Contrast had ik al genoemd, maar ook de oculairs die je er in stopt zijn bij een hogere F ratio minder vervormend, je hebt geen lost van strooilicht, collimatie is vaak geen issue, al met al levert dat in 9 van de 10 gevallen een contrastrijker beeld op dan een dobson van 200mm.
                    Zelf pak ik liever mijn 8cm refractor voor bolhopen dan mijn (nu perfect) gecollimeerde 20cm.
                    In de grote details zal de 8cm het wel wat beter doen dan een 8"newton, maar in de kleine details zeker niet.

Dat de SCT het slechter doet komt omdat die nog meer obstruktie heeft dan een newton en minder transmisie.

http://www.licha.de/astro_article_ota_transmission.php

http://www.licha.de/astro_article_mtf_t ... rmance.php

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                      ook de oculairs die je er in stopt zijn bij een hogere F ratio minder vervormend, je hebt geen lost van strooilicht
                      Dit heeft niks te maken wel het wel of niet zijn van een refractor of reflector.
                      Een F/5 refractor geeft net zo veel vervorming in je oculair als een F/5 reflector. Bovendien heeft een F/5 refractor vreselijke kleurfouten (tenzij het een APO is) en een F/5 reflector niet.
                      In een dichte Newton heb je echt geen last van strooilicht.
                      Mijn refractor is F6.5, maar met een Fringekiller erop van Baader, heb je echt amper last vast van CA bij Jupiter!!
                      Daarnaast is een refractor contrastrijker, maar ik ben het wel met jullie eens dat een 200mm dob meer zal laten zien dan een 90mm refractor.
                      Daar komt wel bij dat je bij hoge vergrotingen makkelijker volgt een EQ platform dan met een dobson (de enkele EQ opgestelde dobsons na dan).
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Re: GSO Dobsonian 200E - Aperture 200mm - Focal Length 1200m

Origineel geplaatst door eriko
                        wie heeft er ervaring met deze telescoop?
                        wat kan ik verwachten (wat kan ik zoal zien?)?
                        ik zou graag willen weten wat de ervaringen zijn van de andere forumleden.

alvast bedankt!
                        groeten erik
                        Hoi Eriko

Ik heb die telescoop, en ik kan maar 1 ding zeggen. Koop hem!!!!

Om ff paar voorbeelden te geven.

M13 zie je op donkere nachten helemaal opgelost in sterren.

Jupiter heb ik een maand geleden prachtig gezien. GRS en de schaduw van Io waren al bij 48 x te zien.

En nog veel en veel meer!!!

Ik vind de GSO Dobson de perfecte beginners kijker, want voor dat geld krijg je nergens iets beters.
                        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                        - EQ3, aandrijving + poolzoker
                        - Bresser 10x50
                        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Sinds wanneer is CA zo erg?? Het is trouwens een f10 refractor dus dat valt goed mee. Soit, een 9 cm refractor is veel gemakkelijker om te gebruiken dan een 20cm newton. Nu, in dit geval zou ik ook gaan voor de newton. Maar moest het verschil in opening niet zo groot zijn zou ik altijd voor de refractor kiezen, ik heb liever wat meer contrast en pak er die CA met plezier bij.
                          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                            Sinds wanneer is CA zo erg?? Het is trouwens een f10 refractor dus dat valt goed mee. Soit, een 9 cm refractor is veel gemakkelijker om te gebruiken dan een 20cm newton. Nu, in dit geval zou ik ook gaan voor de newton. Maar moest het verschil in opening niet zo groot zijn zou ik altijd voor de refractor kiezen, ik heb liever wat meer contrast en pak er die CA met plezier bij.
                            Mee eens. CA is niet zo erg. Maar dat is ook heel erg subjectief.
                            Sommigen storen zich eraan, anderen niet.
                            Vooral met een Fringekiller blijft er weinig CA over.
                            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Dat snap ik niet, zelf heb ik een 4 inch Vixen refractor en een 10 inch newton. Mijn ervaring is dat als het dan over bolhopen gaat ik veel liever met de 10 inch newton naar M13 kijk als met de 4 inch refractor. Op een goede avond verzuip je in de sterren bij M13 terwijl het in de refractor niets meer als een vlek blijft.

[quote:1a08rs4u]
                              Ik ben het niet met jullie eens waar het gaat om planeten en heldere bolvormige sterrenhopen
                              .
                              Zelf pak ik liever mijn 8cm refractor voor bolhopen dan mijn (nu perfect) gecollimeerde 20cm.[/quote:1a08rs4u]

Commentaar

Werken...
                              X