Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Orion StarBlast 4.5 EQ Reflector

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Orion StarBlast 4.5 EQ Reflector

hey!
    ik ben nieuw hier. ik heb op dit moment een telescoop van bresser (venus) mqaar dat was leuk om naar de maan te kijken. het statief is niet erg stabiel. verder is het erg moeilijk om wat je gevonden hebt goed te bekijken vanwege het onstabiele statief.
    ik ben daarom op zoek naar een nieuwe telescoop. mijn budget is vrij klein.
    ik zag op internet een aantal telescopen waaronder deze:

http://telescoop.nl/product_info.php?cP ... 1c3e508c0a

ik zou graag jullie mening willen horen over deze telescoop gezien jullie er meer ervaring mee hebben.
    alvast heel erg bedankt!!
    groeten erik
    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
    The Imaging Source DBK21AU618

Hoi Eriko,

Welkom op het forum en veel plezier.

Om heel eerlijk te zijn heb je voor een paar eurootjes meer deze scoop.
    http://www.telescope-service.com/dobson ... html#cld8e

Heb je voor nu en de langere termijn meer aan.

De scoop die jij heb gezien heeft een EQ1 montering welke ook onstabiel zal zijn.

Succes met je keuze.
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Juist Japie

Ik heb die Dobson gehad, en hij geeft hele mooie beelden. M13 zie je in donkere nachten prachtig. Al die sterren.
      Met 20cm opening heb je genoeg voor jaren. Hij is niet te groot voor om mee te nemen, maar ziet je toch heel wat.

Een nadeel van de starblast dat het een f4 is. Dat betekent dat hij een hele grote secundaire spiegel heeft, die tevens heel veel licht tegenhoudt. Uiteindelijk houd je een telescoop over die iets meer dan een verrekijker kan.
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

bedankt voor jullie snelle reacties!
        maar hoe zit dat dan met een dobson?
        ik las iets over een rocketbox? zet je hem op de grond?
        zijn die dingen echt 1,20 meter lang?
        want ik heb ze nog nooit eerder gezien.
        groeten erik

Commentaar

Origineel geplaatst door eriko
          bedankt voor jullie snelle reacties!
          maar hoe zit dat dan met een dobson?
          ik las iets over een rocketbox? zet je hem op de grond?
          zijn die dingen echt 1,20 meter lang?
          want ik heb ze nog nooit eerder gezien.
          groeten erik
          Het principe van een Dobson is dat de daadwerkelijk kijker (buis) in een box staat (rockerbox)
          Onder de box is een schijf gemonteerd die ervoor zorgt dat de kijker en box in horizontale richting kan draaien.
          De kijker zelf kan in verticale richting bewegen.
          Op die manier kan je dus elk hoekje van de hemel bekijken.

De dobson waar ik een link van had geplaatst is in totaal 113cm lang en heeft een diameter van 24 cm. Dit laatste is niet de spiegeldiameter.

Bij een dobson heb je het voordeel dat je meer spiegel voor je geld krijgt en dus ook meer licht kan vangen.
          En hoe meer licht je kijker kan vangen, des te meer objecten je kan zien.

Heb je de gelegenheid om een keer met ons mee te gaan naar een waarneemnacht?
          Dan kan je eens voelen aan verschillende instrumenten.

Commentaar

bedankt voor je reactie!

Dus al ik het goed begrijp heb je naast de dobson telescoop niets nodig om te kunnen kijken? geen statief of iets dergelijks?

zo`n waarneemnacht lijkt me echt kei leuk. maar waar worden die gehouden? ik woon namelijk in de provincie groningen.
            groeten erik

Commentaar

Inderdaad Erik.

Je hebt geen statief nodig.
              Wat je wel zou kunnen kopen zijn oculairen.
              Dit zijn de lenzen waar je doorheen kijkt.
              Maar die heb je altijd nodig ongeacht welke kijker je koopt.

Daarover vindt je hier op het forum meer uitleg.

De waarneemingen worden door heel nederland gehouden.

Kijk eens op deze link of er mensen bij jou in de buurt wonen waar je een keer mee kunt gaan. http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=409

En houd voor waarnemening "Waarnemen en Evenementen" op dit forum in de gaten.

Of heb je bij jou in de tuin een goede seeing?
              Wellicht kunnen we met een aantal mensen jou kant op komen :P

Commentaar

hartsikke bedankt voor je antwoord!
                ik woon op een flatje midden in stadskanaal. veel lichtvervuiling.
                maar een paar kilometer het veld in is echt fantastisch!!

ik zal eens kijken wie er bij mij in de buurt woont en wanneer er waarneem avonden zijn. lijkt me leuk en leerzaam, ik ben idd nog een stofdeeltje op dit gebied
                groeten erik

Commentaar

hartsikke bedankt voor je antwoord!
                  ik woon op een flatje midden in stadskanaal. veel lichtvervuiling.
                  maar een paar kilometer het veld in is echt fantastisch!!

ik zal eens kijken wie er bij mij in de buurt woont en wanneer er waarneem avonden zijn. lijkt me leuk en leerzaam, ik ben idd nog een stofdeeltje op dit gebied
                  groeten erik
                  Dus je woont in de stad! Wat zijn jouw mogelijkheden om de stad uit te rijden?
                  Want als je alleen een fiets hebt, kun je die dobson wel vergeten!
                  Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Japie,
                    goed gedaan.
                    Ik wilde Eriko's vragen beantwoorden maar dat heb jij al beter gedaan dan ik zou kunnen. Ik kan er niets aan toevoegen en sta helemaal achter hetgeen jij hebt geschreven. Compliment.
                    Als het even kan kom ik komende vrijdag ook naar Copernicus.

Eriko, welkom op het forum. Zoals je leest is het nu al 3-0 voor de Dobson.
                    Misschien kun je tweedehands nog een interessante kijker vinden, maar de genoemde DObson is wel een hele scherpe aanbieding; Waarschijnlijk ben je tweedehands niet goedkoper uit.
                    En houdt er rekening mee dat het op termijn zinvol is om ca 80-100 euro uit te geven voor de aanschaf van een goed oculair.

groet
                    HArro
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

ik weet bijna zeker dat ik een dobson ga aanschaffen. als ik het zo allemaal zie zijn er eigenlijk alleen maar voordelen.
                      ik heb een Honda Cicic waar ik de banken van kan plat leggen dus ruimte genoeg om de dobson goed te vervoeren.
                      wordt een dobson helemaal zonder occulairen geleverd?
                      groeten erik

Commentaar

ik weet bijna zeker dat ik een dobson ga aanschaffen. als ik het zo allemaal zie zijn er eigenlijk alleen maar voordelen.
                        ik heb een Honda Cicic waar ik de banken van kan plat leggen dus ruimte genoeg om de dobson goed te vervoeren.
                        wordt een dobson helemaal zonder occulairen geleverd?
                        groeten erik
                        Waarschijnlijk hoef je niet eens de achterbank plat te leggen en kan hij zo de kofferbak in.

Dit is wat er bij de beschrijving staat voor watbetreft de dobson:

Primary Mirror: parabolical mirror - excellent image quality
                        Aperture / Focal Length: 200mm / 1200mm / f/8
                        Tube: metal tube
                        Weights: Tube - 9.3kgs
                        Rocker Box 11.2kgs
                        Length / Diameter: 113cm / 24cm
                        Accessories:
                        - TS Super Plossl 25mm - fully multi-coated
                        with blackened lens edges (48x)
                        - 6x30 finderscope with quick exchange bracket

- active primary mirror cooling fan - for quicker cool-down

25mm Plossl oculair dus. dit is een vergroting van 48X
                        Je zou voor de aardigheid nog een 2e oculair erbij kunnen kopen van 10mm of kleiner.
                        Ook daarin kunnen we je wel adviseren.

@Harro:

Dank voor het compliment.
                        Lijkt me leuk als je er zaterdag ook bij bent.

Commentaar

Erico,

Zoals je kan zien op de bovenstaande link woon ik bij je in de buurt (tweede exloërmond).

Alleen heb ik nog geen interesante telescoop, ik kijk nu met een 70mm reflectortje die het speelgoed niveau net voorbij is.

Zelf ben ik aan het sparen voor een telescoop en ben me al een dik jaar aan het inlezen op dit forum, waarschijnlijk ga ik ook voor een dobson maar hier ben ik nog niet zeker van (ff afwachten wat het budget precies wordt).

Dus misschien komen we elkaar nog eens tegen op een meeting bij ons in de buurt.... Als jij voor een 200mm dobson gaat wil ik graag een keer kijken in iedergeval.
                          Bynolyt Bynostar SPN130-900
                          2 wide field oculairs 10mm en 20mm (voor vergrotingen van 90x en 45x)

Commentaar

wederom bedankt voor jullie reacties.

tweede Exloërmond is idd in de buurt. Als ik een dobson heb gekocht kunnen we wel een keer wat afspreken om waar te gaan nemen.

ik heb nog 3 occulairen van 10, 15 en 20 mm ook 1,25"
                            als het een beetje meezit kan ik er deze maand nog een kopen.
                            groeten erik

Commentaar

Werken...
                            X