Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop kopen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop kopen

Leden,

Ik ben Michael 23 jaar wonend in Den Haag en al jaren lang erg geintresseerd in de astronomie.

Ik wil daarom ook graag een keer een telescoop kopen. (Budget Ä500- Ä1000) maar dit heeft geen haast omdat ik eerst wil orienteren.

De punten waar ik op vastloop:

-Strooilicht van de kassen in het westland. (Ik ben wonend aan de rand van Den Haag, heeft het dan nog wel zin? Verder zou het op vakantie natuurlijk wel geweldig zijn!)

-Ik hoor van velen dat ik eerst met een verekijker moet beginnen.

-Daarintegen heb ik nog nooit door een 'echte' telescoop gekeken buiten simpele refractors.

-Ik eerst eens bij een meeting wil zijn waar ik dus kan uittesten wat voor een telescoop ik nou fijn vind om door te kijken (doeleinden: deepsky en/of planeten).

-Ik gek wordt van het inmense keuze/aanbod van telescopen. (al tig sites bekeken maar daar wordt je ook niet wijzer van)

Wie kan mij helpen een heeft concrete antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Michael Breuer
    Michael.Breuer@gmail.com
    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Hoi Michael!
    Een meeting is als ik jou zo lees het beste wat je kan overkomen. Kun je zelf testen en vooral kijken.
    Meetings gaan meestal spontaan omdat het weer vaak tegenzit. Winkels hebben vaak het belang jou iets met een hoge marge aan te schaffen, en op sterrenwachten loop je vaak het risico wat ongemotiveerd volk tegen het lijf te lopen (dit is niet altijd zo hoor).
    Je hebt inderdaad een overvloed aan allerlei typen telescopen. Dus zelf eens proberen is het best.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
      Een meeting is als ik jou zo lees het beste wat je kan overkomen. Kun je zelf testen en vooral kijken.
      Precies dat lijkt mij ook het beste, veel mensen, allemaal serieus..perfect gewoon! Het weer kan altijd tegenzitten, moedernatuur niks tegen te doen

Origineel geplaatst door Nop
      Winkels hebben vaak het belang jou iets met een hoge marge aan te schaffen, en op sterrenwachten loop je vaak het risico wat ongemotiveerd volk tegen het lijf te lopen (dit is niet altijd zo hoor).
      Je hebt inderdaad een overvloed aan allerlei typen telescopen. Dus zelf eens proberen is het best.
      Daarom ben ik ook niet van plan linea-direct naar een shop te gaan, hier was ik dus al bang voor, verkopers blijven verkopers! Bij Sterrenwachten zijn het inderdaad maar vaak kleine groepjes daarom wil ik dus inderdaad een keertje gewoon bij een meeting zijn waar zegmaar 20 man rondlopen en je dus alleen maar advies van kan krijgen en het belangrijkste mensen met ervaring die dus ook weleens op hun gezicht zijn gevallen met een aankoop van iets.

Bedankt voor je snelle reactie Nop!
      "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Geen probleem hoor.
        Er worden regelmatig spontane waarneemavondjes via dit forum afgesproken. Ik zou je willen tippen om het forum wat dat betreft even in de gaten te houden, in de omgeving Den Haag zijn er zeker wat fanatiekelingen te vinden die je wel mee op sleeptouw willen nemen.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

hey ook nieuw ik ben ook "zoekende" misschien kunnen we samen eens naar een meeting gaan.

Commentaar

Origineel geplaatst door Remco
            hey ook nieuw ik ben ook "zoekende" misschien kunnen we samen eens naar een meeting gaan.
            Lijkt me gezellig wij als 2 noobs :P Wonend in randstad?

Ik neem aan dat ik het beste "Astrostart Evenementen" in de gaten kan houden..

Commentaar

he ik woon in doetinchem maar ik heb een lease auto dus het maakt me niet zo veel uit waar het is.

Commentaar

Re: Telescoop kopen

Origineel geplaatst door dh-breuer

-Strooilicht van de kassen in het westland. (Ik ben wonend aan de rand van Den Haag, heeft het dan nog wel zin? Verder zou het op vakantie natuurlijk wel geweldig zijn!)

-Ik hoor van velen dat ik eerst met een verekijker moet beginnen.
                Heeft iemand hier nog antwoorden op of het zin heeft?

Commentaar

Als je fotografische ambities hebt en wat affiniteit met computerbewerking kun je met een hoop oefenen en hulpmiddelen prachtige foto's maken, ook in lichtvervuilde streken.
                  Lichtvervuiling mag nooit een reden zijn om geen kijker te kopen. Met een goede lenzentelescoop kun je bijvoorbeeld altijd genieten van zon, maan en (de meeste) planeten. Voor Deep Sky (visueel) moet je alleen vluchten. Doen de meesten die in de randstad wonen.

Commentaar

Tuurlijk kan je nog iets zien .
                    Ik woon aan de rand van Antwerpen , waar ik een hemel heb van mag 3 maximum mag 3.5 (slechts schattingen hoor) , dwz dat ik ook veel last heb van strooilicht .
                    Maar erger dan strooilicht is direkt licht , je zou een lichtscherm kunnen gebruiken om om jou zicht op de lichtbron(nen) te blokeren .
                    De meeste raden een verrekijker aan omdat dit een zeer gebruiksvriendelijk toestel is , het is licht* zeer wendbaar en heeft een groot beeldveld , tot soms 7į .
                    Toch is beginnen met een verrekijker iets individueel imho .
                    Ook zit ben je dan beperkt tot 1 vergroting ** , waardoor je bijvoorbeeld geen planeetwaarneming kan doen al kan je met een verrekijker toch ook al heldere maantjes rond jupiter en saturnus zien .
                    Edit : ik wist dat ik iets vergeten was .
                    * is bedoeld voor een 7 of 10x 50 verrekijker
                    ** sommige grotere verrekijkers kunnen gebruikt worden met verschillende oculairs , ook zijn er zoomverrekijkers maar die zijn voor ons niet zo wenselijk daar zij optisch gezien toch van mindere kwaliteit zijn .

Commentaar

Onlangs stonden in de Zenit enkele fotos die gemaakt waren door een waarnemer in hartje Rijswijk, midden in lichtvervuild gebied. Het betrof enkele deep-sky objecten - ik geloof dat er wel filters gebruikt waren. Het resultaat was indrukwekkend! Ik weet niet precies meer welke uitgave van Zenit het beftreft, maar het is een van de uitgaven van afgelopen lente geweest.
                      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Wanneer gaan we ook alweer naar de dijk toe? Of is dat alweer geweest? :S :P. Misschien dat je dan ook wilt komen kijken...ik kom er dan ook voor het eerst hoor daar niet van..

Commentaar

We wachten tot augustus Sjors, of nog wat later.
                          Als iedereen kan en het weer een beetje donker wordt snachts

Commentaar

Wat betrefd je vraag over de verrekijker dh-breuer, het antwoord daarop vind je denk ik ook wel op een meeting. Als iemand een verrekijker mee heeft kun je dit voor jezelf vergelijken met een het scala aan telescopen dat er vast wel zal zijn. Bedenk in ieder geval al wel dat een verrekijker niet alleen qua vergroting verschilt, ook het gebruik is anders. Voordeel is dat een kijker heel makkelijk te vervoeren is, maar de grotere kijkers (20x80) zijn toch al wel erg groot. Ze zijn zeker draagbaar, maar om ze handzaam te noemen vind ik een beetje overdreven. Handzamer dan een telescoop.. ja, maar als je met zo'n vergroting fijn wil kijken is een statief al snel een must vond ik, en dan blijft er van de handzaamheid weinig over.

Nadeel is dan dus ook dat je een erg vaste hand moet hebben wil je fijn kijken met een verrekijker zonder statief, en zonder statief sta je niet snel langer dan een paar minuten omhoog te turen voordat je armen moe worden en je het in je nek gaat voelen. Grootste voordeel van een verrekijker is naar men zegt het brede blikveld dat je hebt. Door de veel kleinere vergroting krijg je snel een goede oriŽntatie aan de sterrenhemel. Persoonlijk vond ik het brede blikveld echter tegenvallen. Het is wel breed, maar het deed me niet zoveel. Bovendien, oriŽnteren doe ik in het begin toch in samenwerking met een boek, en ik had niet echt het gevoel dat een verrekijker mij dit zo heel veel sneller leerde. Ik denk zelfs dat een telescoop me het sneller zou leren, omdat het zoeken preciezer moet gebeuren, wat nujuist beter blijft hangen.

Ik ben naar de meeting in Overveen geweest, het was mijn eerste, en ook ik ging deels met en om dezelfde vragen erheen. Ik ben zelf helemaal van het verrekijker idee afgestapt. Harro had een Westling 20x80 mee, en ondanks dat het beeld zeker niet verkeerd is, vind ik het tot niks staan met een telescoop. De voordelen van een verrekijker wegen voor mij bij lange na niet af aan de voordelen van een telescoop.
                            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Precies, een verrekijker lijkt me wel handig om te orienteren vooral in het begin.. Maar daarintegen leer ik heel snel en denk dat ik alles ook wel snel oppak na een keer door een telescoop te hebben gekeken..

Ik ben toch meer geintresseerd in deep-sky opbjecten zoals nevels, sterrenhopen en -stelsels, deze zal ik ook zeer zeker bekijken als ik eenmaal een telescoop heb en danwel op meetings of in de bergen op vakantie :lol:

Op den duur wil ik ook zeer zeker een CCD-camera kopen (of goedkopere alternatieven) voor astronomische fotografie..

Het idee van eem lichtscherm is inderdaad wel brilliant nog niet aan gedacht.

Welke dijk hebben jullie het hierover? Ik wil inderdaad wel vaak met jullie meegaan al is het maar om te zien hoe jullie alles regelen/uitvoeren.

Bedankt voor jullie tips gasten en zal jullie vast vaker spreken..

Greetz Michael Breuer

Commentaar

Werken...
                              X