Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Balanceren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Balanceren

Hallo mensen,

Ik ben nu dus de trotse eigenaar van een TS 5" F6.5 refractor.
    Ik heb m overgekocht van Ralon73, dus dat scheelde aanzienlijk in de aanschafprijs

Ik wil m dus zetten op mijn Orion SkyViewPro montering.
    Ik heb daar 1 gewicht van grofweg 3,5 kilo opzitten.

Aangezien de hele telescoop met 2"diagonal en 2" occulair straks rond de 8 kilo gaat wegen schat ik (misschien wel iets meer tijdens piggybacken) dus max 9 kilo, moet ik, neem ik aan, extra tegengewichten gaan kopen

Weet iemand hoeveel ik dan precies moet hebben?
    Moet ik op het preciese gewicht gaan zitten van het totale max gewicht?
    Of kan ik er rustig 2 a 3 kilo onderzitten? Of moet ik er juist overheen zitten?

Bij TS willen ze een 4 a 5 kilo (mij nog niet helemaal duidelijk) tegengewicht toesturen (40 euro), maar dan kom ik dus in totaal op 7,5 a 8,5 kilo uit.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Zelf zit ik ongeveer op anderhalf keer de C8 qua contragewicht. Je kunt beter iets meer hebben, stel dat je later gaat fotograferen, volgkijkertje erop zet enz enz.
    Als je er onderzit, dan kan het bijv voorkomen dat je motor niet meer goed volgt. Ook visueel. Je creeert zeg maar een dood punt. Goede balans is uiters belangrijk. Dus ik zou zeggen: liever teveel dan te weinig.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

O ja! Gefeliciteerd nog!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hoeveel contragewicht je nodig hebt hangt af van de lengte van de 'armen' op de montering: de OTA zelf zit doorgaans dichter bij het draaipunt dan de contragewichten. Die zitten namelijk op een lange arm, en dus kun je je scoop balanceren met gewichten die minder zwaar hoeven zijn dan je OTA (momentenevenwicht). Hoeveel gewicht je precies nodig zult hebben weet ik niet - dit ligt aan de geometrie van je montering en OTA.

Wellicht kun je bij wijze van eenvoudige proef het benodigde gewicht experimenteel bepalen? Hang gewoon wat flessen fris o.i.d. aan de arm voor het contragewicht en kijk waar/hoeveel je moet hangen om de OTA te balanceren.
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          Zelf zit ik ongeveer op anderhalf keer de C8 qua contragewicht. Je kunt beter iets meer hebben, stel dat je later gaat fotograferen, volgkijkertje erop zet enz enz.
          Als je er onderzit, dan kan het bijv voorkomen dat je motor niet meer goed volgt. Ook visueel. Je creeert zeg maar een dood punt. Goede balans is uiters belangrijk. Dus ik zou zeggen: liever teveel dan te weinig.
          Mocht ik gaan fotograferen, dan komt er wel een andere montering.
          Ik denk niet dat dat echt gaat lukken met deze montering.
          Mocht ik het gaan doen, dan zal er niet 1,2,3 een volgkijker op komen.
          En anders duurt het nog een heeeeeele tijd en dan kan ik altijd nog extra gewicht kopen, het gaat er nu om dat ik visueel kan waarnemen
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
            O ja! Gefeliciteerd nog!
            Dank je

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
              Hoeveel contragewicht je nodig hebt hangt af van de lengte van de 'armen' op de montering: de OTA zelf zit doorgaans dichter bij het draaipunt dan de contragewichten. Die zitten namelijk op een lange arm, en dus kun je je scoop balanceren met gewichten die minder zwaar hoeven zijn dan je OTA (momentenevenwicht). Hoeveel gewicht je precies nodig zult hebben weet ik niet - dit ligt aan de geometrie van je montering en OTA.

Wellicht kun je bij wijze van eenvoudige proef het benodigde gewicht experimenteel bepalen? Hang gewoon wat flessen fris o.i.d. aan de arm voor het contragewicht en kijk waar/hoeveel je moet hangen om de OTA te balanceren.
              Die proef kan ik helaas niet doen, want ik heb nog geen dovetailplate
              Ralon gebruikte een Losmandy plaat en die past niet bij mij
              Dus ik wou de dovetailplate en tegengewicht in een keer bestellen.

Commentaar

Ben ff wat aan het mailen geweest met TS.
                Zal het ff kopieren/plakken.
                Je moet wel van onderen naar boven lezen
                Hij zegt dus weer heel wat anders over de gewichten :S

Hello Mark,

You just use the one 4-5kg counterweight (I just don't know exactly how much it weighs, something between 4 and 5). You don't then use the 3kg counterweight unless you use additional items such as a guide scope etc.

Best regards,

Patrick Woitala
                Telescope-Service

----- Original Message ----- From: "Mark de Ruiter" <de_ruitermark@hotmail.com>
                To: <sales@telescope-service.com>
                Sent: Monday, July 10, 2006 10:27 AM
                Subject: Re: Dovetail plate and counterweight

Hello,

That sounds as a good idea.
                But first I have a few questions about balancing the telescope.

The telescope weights about 7 kilogram, with 2"diagonal and 2" eyepiece that would be above 8 kilograms (let's say that the maximum weight on it would be 9 kilograms. Now i have an 3,5 kilograms counterweight, with your counterweight added that would be a total of 7,5 or 8 (not really sure how much yours weights 4 or 5, or can I choose?).
                Would that be enough to balance the scope when it weights a total of 9 kilograms?

Regards,
                Mark de Ruiter

From: "Telescope-Service, Sales" <sales@telescope-service.com>
                To: "Mark de Ruiter" <de_ruitermark@hotmail.com>
                Subject: Re: Dovetail plate and counterweight
                Date: Sun, 9 Jul 2006 20:21:57 +0200

Hello Mark,

The dovetail plate you seek costs 19 Euros. I can offer a 4-5kgs counterweight (nearly original colour) at 40 Euros.

Shipping costs are 14 Euros for these items.
                Best regards,

Patrick Woitala
                Telescope-Service

Commentaar

hee Mark,
                  Gefeliciteerd hoor!

Ik heb nog wel een zwaluwstaart plaat liggen (zo een voor vixen / synta / hele boel)
                  Mag je wel ff van me lenen als je wilt testen
                  moet je ff bellen...
                  30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

wat is piggybacken?
                    heb het gegoogeld maar wordt er niks wijzer door.
                    Het beste weer om testerrenkijken is geen weer.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
                      hee Mark,
                      Gefeliciteerd hoor!

Ik heb nog wel een zwaluwstaart plaat liggen (zo een voor vixen / synta / hele boel)
                      Mag je wel ff van me lenen als je wilt testen
                      moet je ff bellen...
                      Ooh dat zou wel heel mooi uitkomen ja
                      Ik bel je zo wel even. Ik ga morgen weer naar Groningen, dus dan kan ik misschien wel 1 ophalen?

Commentaar

Origineel geplaatst door dab
                        wat is piggybacken?
                        heb het gegoogeld maar wordt er niks wijzer door.
                        Piggybacken is een camera op je telescoop zetten, zodat ie meedraait op de telescoop om de sterren te kunnen volgen.
                        Je kan m ook eventueel vastzetten aan het tegengewichtstang.

Op deze manier kun je hele mooie widefield foto's maken.
                        Ik heb ook nog een 300mm lens liggen, dus ik hoop wel een keer een mooie foto te kunnen gaan maken van M42. Maar dat is allemaal lichtelijk toekomstmuziek

Commentaar

Werken...
                        X