Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Stip in het midden??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Stip in het midden??

Origineel geplaatst door Nightsky
    Origineel geplaatst door Roel

Maar het meest vreemde vond ik de stip (ringetje) op de hoofdspiegel. Je kon op het oog al zien dat ie NIET in het midden stond! Hoe verzin je het?! De nieuwe stip is inmiddels aangebracht op de juiste plek. Het scheelde zeker 4 mm.
    Pas op dat het Optisch midden, niet in het midden van de spiegel kan zitten. zo kan het zijn dat het ringetje wel goed zat .
    Weet je dat wel zeker, volgens mij kan dat alleen bij een parabolische spiegel. Mijn spiegel is sferisch, dus het lijkt mij wiskundig gezien dat een cirkelvormig deel van een bol (wat dat is het uiteindelijk) zijn, optisch en geometrisch hetzelfde midden moeten hebben.

(ik heb hier even een apart draadje van gemaakt)
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

dat hoeft niet volgens mij, de sfeer is dan wel cirkelvormig maar dat hoeft niet haaks op de spiegel te staan.

Het is een kwestie van stertesten om dat zeker te zijn.

Commentaar

De stertest heb ik gelukkig al gedaan en de ring zit nu op zijn goede plaats!

Hiervoor had ik hem op de stip gecollimeerd met als resultaat:

http://home.zonnet.nl/reddie5/jupiterslecht.bmp
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Het lijkt vanavond redelijk helder te worden, ik zal eens een beetje gaan stertesten. De spiegel heb ik ook wat losser in zijn vatting gemonteerd, dus dat zou mooie "cirkelvormige cirkels" moeten opleveren.

Ik heb trouwens iets vreemds gevonden:
        http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/As ... /stap7.htm
        er wordt gesteld dat de plaatjes beelden zijn van perfect gecollimeerde optiek. Maar ik zie toch duidelijk bij het tweede en het derde plaatje dat er aan één kant meer licht is dan aan de andere...

Commentaar

Welke plaatjes bedoel je?? Die hele kleine??
          Daar zie ik helemaal geen detail in.

Misschien is ie wel perfect gecollimeerd, maar is de optiek niet perfect
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Bij de beschrijving staat er ook dat er assymetrie is tussen de beelden, aan de ene kant is wat meer licht als de andere kant. het middelste plaatje is dan wel helemaal goed . zo moet je de ster zien bij hoge vergroting.

Commentaar

Ik heb 'm gisteren eventje tussen de wolken door kunnen testen. ik ben een abslote leek op het gebied van de ster-test maar ik vrees dat ik of de collimatie niet helemaal lekker heb, of de optiek is niet al te best, of ik zie het verkeerd.

Ik zag twee groepen concentrische ringen!!! Eén grote, zoals ik gewend ben van mijn andere kijker, en een tweede, veel kleinere tegen de buitenste ring van de grootste aan. Ik keek niet naar een dubbelster.

In focus was de ster niet een mooi rond stipje, maar het leek meer op een asymetrische "*"

Wat is dit allemaal?

Commentaar

het kan zijn dat je vangspiegel niet helemaal goed staat.

Heb je de cheshire al gemaakt ? anders een keertje afspreken voor je op vakantie gaat, om even met de laser alles goed te zetten.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                  anders een keertje afspreken voor je op vakantie gaat, om even met de laser alles goed te zetten.
                  Dat zou echt super zijn, want hoe meer ik probeer te verstellen hoe minder er van lijkt te kloppen! Ik probeer het precies volgens http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/As ... imatie.htm te doen, maar wat betekent bijvoorbeeld een zin als "Centreer de vangspiegel in de buis zoals gezien vanuit het centrum van de buitenste stralen. Dit is het punt waar de hoofdspiegel precies het oppervlak van de vangspiegel lijkt te vullen."?
                  Buitenste stralen??? En dat zijn we nog maar bij één van de eerste stappen, pfff.
                  Een chesire heb ik overigens nog niet gemaakt. Bij een bepaalde f-waarde hoorte een specifieke lengte van de buis. Maar die afstand wordt toch beinvloed door hoe ver je de chesire je oculairhouder in kan schuiven...?

Commentaar

maar wat betekent bijvoorbeeld een zin als "Centreer de vangspiegel in de buis zoals gezien vanuit het centrum van de buitenste stralen. Dit is het punt waar de hoofdspiegel precies het oppervlak van de vangspiegel lijkt te vullen."?
                    Buitenste stralen??? En dat zijn we nog maar bij één van de eerste stappen, pfff.
                    Hier word mee bedoelt. dat je de vangspiegel zo moet stellen dat je niet meer ziet dan de hoofdspiegel, en zo min mogelijk telescoop buis of buitenkant. de buitenstralen van de hoofdspiegel vallen dan nog net op de vangspiegel.

Een chesire heb ik overigens nog niet gemaakt. Bij een bepaalde f-waarde hoorte een specifieke lengte van de buis. Maar die afstand wordt toch beinvloed door hoe ver je de chesire je oculairhouder in kan schuiven...?
                    dat is een goede vraag. ik heb gewoon de buislengt gemaakt.. en zelfs in en uit focus geprobeerd en was het zelfde. Ik denk dat het niet erg veel uitmaakt. Maar zal het eens na vragen.

de aankomende 2 weken moet ik voor me werk in Zwolle zijn. misschien kunnen we een dag afspreken dan rij ik wel even door. msn of mail maar even

Commentaar

Werken...
                    X