Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Naast een C8, nu ook een.....

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Naast een C8, nu ook een.....

Oke mensen.
    Velen van jullie weten dat ik een C8 had besteld uit AustraliŽ, maar helaas is die niet aangekomen. Achterlijke dieven bij de posterijen
    Of misschien komt ie nog een keer opdagen dit jaar.
    Gelukkig heb ik ondertussen mijn geld terug gekregen.

Nu moet ik dus ff wat anders uitzoeken, een C8 is geen optie, want die zijn gewoon te duur (die in AustraliŽ was een uitzondering en ik heb geen zin om te wachten op uitzonderingen).

Mijn eerste ingeving was om een 5 of 6 inch Maksutov aan te schaffen, alleen een 6" wordt te duur en met een 5 inch kan ik helaas geen 2 inch occulairen gebruiken. Wat ik nog een nadeel vind aan de Maksutov is dat ie een heeeeeel erg klein beeldveld heeft. Dus eigenlijk wil ik daar nog niet aan.

Dus dan blijft er over: Newton's en refractors/refractoren (welke je maar leuker vind klinken )
    Newton's vind ik eigenlijk niet mooi, klinkt misschien raar, maar ik vind het ontwerp niet zo mooi. Voordeel is dat ik staand kan waarnemen, nadeel is dat je gauw last hebt van coma in een snelle newton, dus je hebt dure occulairs nodig om dat tegen te gaan.
    Daarnaast vind ik het open systeem ook niet zo mooi.
    Dus sorry voor de mensen die zweren bij een Newton, maar ik niet.

Dus blijft er over een mooie REFRACTOR
    Voordeel:
    - Mooi design
    - Zittend waarnemen
    - Contrast rijk beeld
    Nadeel:
    - APO niet te betalen, dus Achromaat (oftewel paars/blauwige kleur) Is redelijk op te lossen met een contrast booster/ fringe killer / minus violet filter) persoonlijk heb ik niet zo'n last van CA, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat wel hebben
    - topzwaar door de zware lens (op te lossen door zware occulairen )

Ik heb mijn ogen laten vallen op een TS 127mm fl820mm f/6.5 oftewel een Antares 5" f/6.5 (komt uit dezelfde fabriek)

http://www.telescope-service.com/ref...rt.html#r127mm

Ik heb voor deze gekozen omdat ik graag wil genieten van de mooie widefield beelden die deze produceert, dat in combinatie met een redelijk grote opening. Ik had veeeeel liever de 150mm gehad, maar helaas kan mijn montering die niet dragen, een SkyViewPro. Dus die ligt gepland voor de toekomst.
    Hierbij koop drie 2" occulairen: een UW30mm, een UW20mm en een UW15mm. Deze hebben alle drie een AFOV van 80 graden, wat dus mooie beelden op moet leveren in mijn telescoop
    Het gaat om deze serie:
    http://moonfishgroup.com/catalog/pro...46c51d71e5c311
    Ze schijnen nogal goed uit de test te komen, dus ik ben benieuwd.

De diagonaal heb ik al, die had ik gekocht voor de C8.
    Wil er nog iemand een 2" visual back kopen voor een C8, met brass compression ring??

Misschien dat ik de focusser ooit nog wel eens ga vervangen door een 1:10 crayford focusser, maar de antares telescopen hebben standaard al wat betere focussers dan de synta telescopen, dus dat laat ik eerst maar even wezen.

Uhmmm ja dat was eigenlijk wel mijn verhaal.
    Het is een behoorlijk stuk geworden zie ik nu.
    Op- of aanmerkingen worden uiteraard gewaardeerd
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Jammer voor je Ossi! Maar aan de andere kant: een refractortje is ook reuzefijn!
    Wel eens aan een ED refractortje gedacht? Die van WO zijn erg kwijl en die van Synta ook.
    Maar ik denk dat je aan de telescoop ook veel plezier zult hebben..
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja ik heb wel aan de ED gedacht, maar uiteindelijk vind ik m te duur en een te kleine opening.
      Dus hij is heel mooi als aanvulling op een C8, maar niet om als enige telescoop te hebben.

Toch bedankt voor het meedenken
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ja ik denk dat je er wel geen spijt van zal hebben , Het is een mooie kijker ,geeft haarscherpe beelden. alleen mss de kleurfouten , maar ja zoals je zegt er is vannalles op de markt om dat te verwerken. Dus ik zou zeggen , mooie koop.
        Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Ik ben van plan om mijn 5" TS 127/820 te gaan verkopen, dus mocht je interesse hebben, laat dan aub even wat weten.......

Hij is overigens vrij recentelijk bij TS gekocht, maar ik ga hem vervangen door (waarschijnlijk) een Borg 101 ED.

Mvg,

Raimond.
          i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
            Ik ben van plan om mijn 5" TS 127/820 te gaan verkopen, dus mocht je interesse hebben, laat dan aub even wat weten.......

Hij is overigens vrij recentelijk bij TS gekocht, maar ik ga hem vervangen door (waarschijnlijk) een Borg 101 ED.

Mvg,

Raimond.
            Uiteraard heb ik interesse!!!
            Ik stuur je even een PM

Commentaar

hee ossi/mark

mooi dat je in ieder geval je geld terug hebt gekregen. Misschien toch een C8? ;-)

http://www.te-les-koop.nl/index.html?Be ... hp&key=499

misschien dat ie voor 500 euro wel van de kijkerbuis afwil? of 550 incl zonnefilter? Je weet maar nooit...
              30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

trouwens, als die refractors een stuk goedkoper zijn dan de officiele antares, zijn ze dan ook niet een stukkie minder van kwaliteit? exemplaren die antares niet goed genoeg vond?
                30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
                  hee ossi/mark

mooi dat je in ieder geval je geld terug hebt gekregen. Misschien toch een C8? ;-)

http://www.te-les-koop.nl/index.html?Be ... hp&key=499

misschien dat ie voor 500 euro wel van de kijkerbuis afwil? of 550 incl zonnefilter? Je weet maar nooit...
                  Uuuhm nee dat wordt me te veel geld, maar bedankt voor het vermelden.
                  Ik neem de telescoop van Ralon over

Commentaar

Beleef the curse!!!!!!! :P
                    Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
                      trouwens, als die refractors een stuk goedkoper zijn dan de officiele antares, zijn ze dan ook niet een stukkie minder van kwaliteit? exemplaren die antares niet goed genoeg vond?
                      Ik heb nergens gezegd dat die telescopen goedkoper zijn dan de Antares.
                      Ze zijn hetzelfde (komen uit dezelfde fabriek).

Commentaar

Kan ik het topice titel nog aanpassen naar: Wel een C8 maar ook een....

Commentaar

Zo goed?
                          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Prima

Commentaar

Re: Naast een C8, nu ook een.....

Origineel geplaatst door Ossi
                              Hierbij koop drie 2" occulairen: een UW30mm, een UW20mm en een UW15mm. Deze hebben alle drie een AFOV van 80 graden, wat dus mooie beelden op moet leveren in mijn telescoop
                              Het gaat om deze serie:
                              http://moonfishgroup.com/catalog/pro...46c51d71e5c311
                              Ze schijnen nogal goed uit de test te komen, dus ik ben benieuwd.

Oh Ossi:
                              even een kleine waarcshuwing:
                              Ik heb zelf een half jaar terug een 30mm UW oculair besteld bij OWL in de USA. Dit was dezelde als de Moonfish 30mm, maar dan met een ander naamlabeltje.
                              Deze oculairen zouden goed presteren met lange brandpunt, maar korte brandpunt wordt als twijfelachtig beschouwd.

Na lang wachten ontving ik het pakket met daarin ... een UW15mm. Dus verkeerd geleverd: ik heb dat oculair toch maar getest in mijn F4,8 newton en was zeer teleurgesteld: alleen het centrum was scherp en contrastrijk, maar naar buiten toe werd het al gauw ERG slecht.
                              Ten tweede was de beeldrand geen scherpe cirkel , maar een heel wazige rand.
                              Ten derde: ik moest mijn oog bijna tegen het glas van het oculair aandrukken om een beetje breedbeeld te krijgen.
                              Kortom: Een grote tegenvaller: Ik had geen vertrouwen meer in de 30mm dus ik heb de hele order ongedaan gemaakt.

Samenvattend:
                              ik had slechte ervarinfgen met het UW15mm oculair van OWL: ik weet niet of de moonfish 15mm van hetzelfde fabrikaat is, maar ik adviseer je om niet meteen drie oculairen te bestellen. Jouw kijker is met f6,5 vrij "snel" en daardoor gevoelig voor oculairfouten zoals ik hierboven beschreef.
                              Dus bestel niet meteen drie oculairen. Dit kan echt een grote tegenvaller betekenen

Het is beter om in je omgeving te informeren en oculairen van anderen te proberen. Ben jij komend weekend op Copernicus Haarlem??

HArro

PS: na het OWL-debacle ben ik een aantal 30 en 40mm oculairen gaan vergelijken. de William Optics 40mm, de WO 25, de dure VIXEN LVW42 en de zeer dure PENTAX 30mm.
                              Conclusie
                              - Pentax 30mm-70 gr: 550 euro: Onverslaanbaar. Volledig scherp, zťťr hoog contrast. Loodzwaar ONBETAALBAAR TOPOCULAIR
                              - Vixen 42mm - 72gr: 380- euro: erg goed. randonscherpte, hoog contrast
                              - William Optics 40mm-72 gr: 120 euro ook behoorlijk goed, wat randonscherpte, wat minder contrast dan Vixen, maar zeer comfortabele inkijk: BETAALBAAR TOPOCULAIR
                              - WIlliam optics 25mm-72: 100 euro. viel me erg tegen t.o.v. de 40mm!

Ik heb daarna de WILLIAM OPTICS 40mm gekocht. Ik gebruik hem erg vaak in mijn 32cm F4,8 en ben verzot geraakt op dit oculair!
                              Ik heb via CloudyNights begrepen dat de Wiliiam OPtics 33mm mogelijk nog iets beter is, maar deze was destijds niet leverbaar in NEderland.
                              Bij Ganymedes in Amstelveen hebben ze WIlliam OPtics op de plank liggen tegen voordelige tarieven (direct bestellen bij WO is niet goedkoper)
                              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                              X