Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waar let ik op?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waar let ik op?

Beste mensjes...

Laatst kwam ik een kijkertje tegen met de volgende info:

Vergroting: max 350x
    Objectief: 110mm
    +/- 3500 gram
    Gebruiksmoment: astronomie
    Incl.3 x oculair, zoekerscoop, Barlow lens, zon en maanfilter
    Incl. statief, instrumententafeltje

Nu weet ik dat ik niet moet letten op de vergroting, omdat dat nergens op slaat. Maar als ik zoiets zie, kan ik er dan direct van uitgaan dat het helemaal niks is? Want waar moet ik anders op letten? Verder stond er namelijk helemaal geen info bij.

Alvast bedankt! 8)

Het is niet waar, Amica! Ga je ook voor de bijl?! Haha!
    Ik kan je helaas geen advies geven, maar er zal vast wel iemand zijn die dat wel kan!
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Als ik jou was had ik hier niet serieus op ingegaan. Sowieso alleen al vanwege de gebrekkige informatie...leuk, 3 oculairs, wat voor? Prijs is ook wel handig als je een advertentie zet. Zonnefilter zal vast ook wel ruk zijn. En alleen het feit dat er 350x vergroting word opgegeven...dit betekent dat het gewoon zo'n k*t dingetje is die de hobby alleen maar naar de t**ing helpt.

Ben je op zoek naar een telescoop? 2e hands, prijs? Wat voor soort...ik wil je wel helpen.

Commentaar

Dat Lidlkijkertje bevalt trouwens erg goed, Amica. Leuk om mee te beginnen en om te kijken of het iets voor je is. De prijs van die telescopen valt reuze mee. Maar misschien ben jij op zoek naar iets anders.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Je bedoelt die Luxon op Marktplaats? Doe maar niet, Amica...
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Je had toch mooi een beetje in Overveen kunnen kijken wat je wel en niet beviel? Zoals je zelf weet moet je niet zozeer op de vergroting letten, 350x, dat zal wel ja...

Ik weet nu precies wat ik wil voor een telescoop, en ik weet ook dat een grotere vergroting niet persé beter / fijner is. Het is natuurlijk heel anders turen als je je bijna niet kan oriënteren omdat het beeld zo uitvergroot is. Dus zoals wel vaker gezegd wordt, ga eens na wat je wil. Planeten of sterren? Fotograferen of niet? Transportabel of niet?

Het is alleen niet dat als je voor de één gaat het ander niet meer kan. Natuurlijk kun je planeten bekijken met een telescoop die meer geschikt is voor deepsky, maar er is een verschil. Fotograferen kan met elke telescoop, maar de één is meer geschikt dan de ander. En wil je hem achter op je fiets? Ja dan is een Dobson met een flinke buis niet handig.

Dus bedenk even wat je wil, zet het op een rij, en kijk dan hoe zwaar elk punt voor je weegt! Dat is mijn advies, maar ik heb geen scoop, dus misschien moet ik me bek houden...
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Amica, ik heb nog wel een Lidlscoopje voor je. Gepimpt en al. Ik kijk er toch nooit mee (best erg eigenlijk..) Kopen?
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                Amica, ik heb nog wel een Lidlscoopje voor je. Gepimpt en al. Ik kijk er toch nooit mee (best erg eigenlijk..) Kopen?
                Opzich zeker wel interesse! Kun je me meer info geven dan? Mag ook in een PB'tje anders!

@Demelza: Tja, jij moet helemaal weten dat je toch een keer overstag gaat. Jij was nog meer diehard theorie. Ik wist na de Veluwe direct dat ik het wilde. Toch was je me voor :P

@Roel: Ik zag deze bij de Kijkshop, of in elk geval mijn ouders hadden 'm daar gezien.

@ Steem: Ik heb in Overveen zeker mooi kunnen kijken. Alleen heb ik er dus echt geen verstand van. Ik weet alleen dat ik niet moet letten op de vergroting, maar juist op de opening. En ik heb het een en ander van NightSky geleerd erover. Maar zal er zelf geen een uit durven kiezen.

Maar daar heb ik jullie voor natuurlijk! :lol:

Commentaar

Origineel geplaatst door Am|cA
                  Ik zag deze bij de Kijkshop, of in elk geval mijn ouders hadden 'm daar gezien.
                  Dan is het dus de Luxon. Ik zou gaan voor de Lidl-scope als ik jou was

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                    Origineel geplaatst door Am|cA
                    Ik zag deze bij de Kijkshop, of in elk geval mijn ouders hadden 'm daar gezien.
                    Dan is het dus de Luxon. Ik zou gaan voor de Lidl-scope als ik jou was
                    Ga ik ook! Ben al helemaal enthousiast!

@Roel: Ik heb ook al een financierder gevonden, dus het gaat vast helemaal goed komen!

Commentaar

Die van de Kijkshop heb ik... Maar de opening daarvan is volgens mij maar 70mm, en geen 110, zoals op de doos staat. Saturnus zie je daarmee als een wazig bolletje, zonder details, met iets van een randje er om heen. Je kan de grootste wolkenbanden van jupiter wel zien, maar heeel vaag. En qua scherpte is het echt helemaal niets, en stikvol kleurfouten langs de randen. Dus die Luxon zou ik nooit doen, de Lidlscoop moet wel beter zijn..
                      SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
                      Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

En de occulairs die er bij zitten: 25mm, 12,5mm en 4mm + 2x barlow. Zonnefilter is een donker glaasje wat je op het occulair schroeft, evenals het maanfilter. Statief heel instabiel en duurt +/- 35sec. na het scherpstellen voordat de boel weer stil staat en je iets kan zien.

Commentaar

Origineel geplaatst door Lieuwe
                          Zonnefilter is een donker glaasje wat je op het occulair schroeft,
                          Dat die dingen nog steeds geleverd worden .. NOOIT gebruiken!!!
                          kans op knappen van het glaasje is heel rieel door de warmte . je zal niet de eerste zijn die zo 1 oog verliest.

Commentaar

Klopt... Er stond zelfs een waarschuwing in het boekje dat je dit soort filters niet moet gebruiken. Maar ze levern het wel mee! Trouwens, dan nog is 'ie niet donker genoeg.
                            Hoe meer ik er over typ, hoe meer ik mezelf erover verbaas dat ik zo'n ding heb, gebruik en er nog plezier aan beleef ook. Hoog tijd voor een andere scoop! Maandag trekt de Staatsloterij toch

Commentaar

Roel, reageer eens! Ik ben nog steeds geïnteresseerd. Maar het is net of je m'n pb'tjes niet krijgt...

Commentaar

Werken...
                              X