Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dobson

Ik ben momenteel in bezit van een Bresser Galaxia 114mm/900mm en heb er al erg veel mee gezien. Waarschijnlijk wil ik binnen enkele weken een nieuwe telescoop kopen. Op Telescope-Service staat een goede, niet al te dure Dobson, de GSO Dobsonian 200E (Aperture 200mm - Focal Length 1200mm). Ik zat eraan te denken om deze aan te schaffen. Goed idee, of nog langer wachten en dan een grotere telescoop aanschaffen? Aangezien ik pas 12 jaartjes oud ben ligt mijn budget niet erg hoog, en aangezien deze Dobson 300,- euro is, lijkt 'ie me erg geschikt.

Alvast bedankt, Freek.

Niemand?

Commentaar

Zegge... zo snel hoef je geen reactie te verwachten! :P

Ik heb er geen verstand van, ik schop Nop hier wel even heen! :P

Commentaar

Freek,

Ik heb zelf de 250mm dobson van GSO, en toevallig woon ik ook in Eindhoven. Dus als je eens door deze telescoop wilt kijken dan kan dat...

Maar weet jij toevallig een goede donkere waarneemplek in of rond Eindhoven? Tot nu toe heb ik een paar keer vanuit mijn tuin gekeken, maar daar heb ik veel te weinig zicht en is het ook niet echt donker door straatverlichting.... dus veel heb ik nog niet met mijn telescoop gedaan helaas
        ontdekken is de waarheid

Commentaar

Origineel geplaatst door Arwin
          Freek,

Ik heb zelf de 250mm dobson van GSO, en toevallig woon ik ook in Eindhoven. Dus als je eens door deze telescoop wilt kijken dan kan dat...

Maar weet jij toevallig een goede donkere waarneemplek in of rond Eindhoven? Tot nu toe heb ik een paar keer vanuit mijn tuin gekeken, maar daar heb ik veel te weinig zicht en is het ook niet echt donker door straatverlichting.... dus veel heb ik nog niet met mijn telescoop gedaan helaas
          Toevallig! Ik observeer de sterrenhemel ook vanuit mijn tuin, maar omdat ik vrij dicht bij het centrum van Eindhoven woon is hier niet echt veel te zien. Ik heb nog weleens naar donkere plekken gezocht, maar dat heeft niets opgeleverd. Voor een donkere plek ga ik soms naar Geldrop en op vakantie heb ik gelukkig geen last van lichtvervuiling. Maar het is hier in de stad echt een ramp

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
            Toevallig! Ik observeer de sterrenhemel ook vanuit mijn tuin, maar omdat ik vrij dicht bij het centrum van Eindhoven woon is hier niet echt veel te zien. Ik heb nog weleens naar donkere plekken gezocht, maar dat heeft niets opgeleverd. Voor een donkere plek ga ik soms naar Geldrop en op vakantie heb ik gelukkig geen last van lichtvervuiling. Maar het is hier in de stad echt een ramp
            Ja richting Geldrop zal het zeker een stuk donkerder zijn. Ik woon wel helemaal op de rand van Eindhoven vlak bij Geldrop (stadsdeel Tongelre). En ik denk ook wel dat richting Geldrop of Nuenen wat donkere plekken zullen zijn... want daar ligt een stukje natuurgebied. Maar ja, ik heb niet zo'n zin om in mijn eentje midden in de nacht daar rond te slepen met mijn scoop.

Dus laat maar weten of je eens wilt gaan waarnemen. Dan kunnen we een goede lokatie opzoeken en dan kan ik mijn scoop eens echt goed testen.
            ontdekken is de waarheid

Commentaar

[...]
              Dus laat maar weten of je eens wilt gaan waarnemen. Dan kunnen we een goede lokatie opzoeken en dan kan ik mijn scoop eens echt goed testen.
              Goed idee.

Nog iemand tips over de mogelijke aanschaf van deze Dobson?

Commentaar

Niet te lang over na denken! leuke kijker met veel opening voor weinig geld. Heb nog niemand op t forum gehoord dat hij slecht is, en een aantal hebben deze of vergelijkbaar.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                  Niet te lang over na denken! leuke kijker met veel opening voor weinig geld. Heb nog niemand op t forum gehoord dat hij slecht is, en een aantal hebben deze of vergelijkbaar.
                  Mooi.

Even een vraagje, ik weet wel wat ik er allemaal mee kan zien, maar ik denk dat astrofotografie niet mogelijk is, of wel?

Commentaar

Niet zonder de montering totaal aan te passen. Er kan namelijk geen volgmotor op een normale Dobson.

Commentaar

Een enkele opname met een digitale achter het oculair moet wel kunnen, maar webcammen oid gaat niet lukken zonder een vorm van aandrijving.

Commentaar

Een enkele opname met een digitale achter het oculair moet wel kunnen, maar webcammen oid gaat niet lukken zonder een vorm van aandrijving.
                        Ok, dat is ook de bedoeling. Ik hoef geen langbelichte opnames te maken, maar net zoals ik nu doe bij m'n Newton houd ik m'n digitale camera gewoon tegen het oculair aan.

Commentaar

Het wordt wel lastiger omdat je nu met de hand moet volgen ipv met een montering met motor of slow control.
                          Nu moet je 2 kanten op zelf doen!

Commentaar

Het wordt wel lastiger omdat je nu met de hand moet volgen ipv met een montering met motor of slow control. Nu moet je 2 kanten op zelf doen!
                            De digitale camera die ik heb, gebruik ik alleen voor het fotograferen van de planeten, maan en zon. Het is een simpele 3.2MP camera, dus volgensmij kan je ook geen langbelichte opnames maken

Commentaar

In de buurt van Vessm / wintelre moet toch ook wel een donker plekje te vinden zijn, dat ligt niet ver van Eindhoven. Als je meerdere waarnemers zoekt kan ik daar ook wel eens naar toe komen.

Marcel.

Ja richting Geldrop zal het zeker een stuk donkerder zijn. Ik woon wel helemaal op de rand van Eindhoven vlak bij Geldrop (stadsdeel Tongelre). En ik denk ook wel dat richting Geldrop of Nuenen wat donkere plekken zullen zijn... want daar ligt een stukje natuurgebied. Maar ja, ik heb niet zo'n zin om in mijn eentje midden in de nacht daar rond te slepen met mijn scoop.

Commentaar

Werken...
                              X