Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke occulairen voor welke scoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke occulairen voor welke scoop

Ik vroeg hoe je kan berekenen welke occulairen geschikt zijn voor welke scoop?
    Dus hoe kan ik berekenen of een bijvoorbeeld 2" 40mm occulair met een AFOV van 80 graden goed samen kan werken met een 127mm refractor met een focale lengte van 820mm.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Meestal gebruikte ik een programmaatje (zoals skymap) om te kijken welk beeldveld ik zou krijgen met welk oculair. Een 25mm plossel M13 met een C14 is heel anders dan M13 met een snelle newton bijvoorbeeld.
    Hier een leuke rekensite
    http://www.enzerink.net/peter/astronomy/scopulator.htm
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ook een niet te vergeten detail is zorgen dat de exit pupil niet te groot is.
      Een max exit pupil van 7mm is nog te doen maar groter is nutteloos , en zeker als je met een reflector werkt (zowel newt als cass.)
      Dit heeft te maken met de schaduw van de vang/secundaire spiegel .
      Als die schaduw te groot wordt , dan kunnen sterren in he(t midden van het beeldveld zwakker zijn dan aan de randen , overdag kan je zelfs een schaduw zien .

Commentaar

Niet alleen de schaduw, maar met een exit pupil van meer dan 7 mm verspil je gewoon licht. Alleen een kind heeft nog een pupil die 7 mm wordt. Ik met mijn 45 jarige ogen zou al blij zijn 6mm te halen,5.5 mm lijkt me meer waarschijnlijk als ik het al haalt, dus in mijn geval heeft een oculair die een exit pupil van meer dan 6 mm heeft weinig zin wegens het lichtverlies...
        Obsession 18 inch F/4.5
        Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Kan iemand mij misschien vertellen wat het exit pupil van een oculair is

Ik heb er meer over gelezen maar weet niet wat er mee bedoeld word.
          Zo hebben ook sommige filters een minimale of maximale exit pupil nodig.
          Is dat het zelfde als eye relief (grote ooglens)
          Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

De exit pupil betekent gewoon de diameter van het bundeltje licht dat uit je oculair treedt nadat het is opgevangen door de scoop en langs alle optica is gegaan. Als de diameter van dit lichtbundeltje breder is dan je maximale oogpupildiameter (die je krijgt zodra je ogen aan het donker gewend zijn) valt er een deel van dat licht op je iris en heb je er dus niet aan. Je kunt natuurlijk alleen het licht waarnemen dat daadwerkelijk je pupil binnenvalt...
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Oh ok..

En is dat dan ergens bij een oculair terug te vinden?
              Ik zit nu niet thuis dus kan zelf niet controleren.

Commentaar

De exit pupil kun je berekenen door de brandpuntsafstand van je oculair te delen door de f-waarde van je telescoop. Als je bijvoorbeeld een C8 scoop hebt (die heeft een f-waarde van 10, ofwel f/10) en een 15mm oculair is je exit pupil dus 15/10 = 1.5 mm.

[edit]: Hier staan allerlei manieren om parameters van je scoop en oculairs te kunnen bepalen: http://www.palmbeachastro.org/terms.htm
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Heee bedankt..

Hier kan ik wat mee..

Commentaar

Werken...
                  X