Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Orion Intelliscope 8 Dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Orion Intelliscope 8 Dobson

Op mijn verjaardag krijg ik de Orion Intelliscope 8 Dobson. wat ik wil weten is, wat de voordelen en de nadelen van deze telescoop is. ik heb begrepen dat het een all-round telescoop is dus dat komt goed uit.

En is het mssn mogelijk dat je planeten/nevels in kleur kan zien of zie je alles in zwart/wit.

ik heb zelf een wibra telescoop thuis liggen :-) een luxon ofzo. en als ik naar saturnus kijkt zie ik een wit stip met een ringetje erom heen ,zal dat ook zien met de Intelliscope???

Geen slechte keus Beenie, hier zal je geen spijt van hebben.

Alleen nevels in kleur kan je wel vergeten met een 8" daar heb je minimaal een 40cm voor nodig en een heel donker plekje. en denk dan niet aan die mooie plaatjes, maar eerder aan wat lichte tinten.

Commentaar

Goede aankoop Beenie, je zult hier veel meer mee zien dan een wit bolletje met een ringetje.

Commentaar

Saturnus komt in ieder duidelijk geel over, om het over kleuren te hebben. Kleurenverschillen zul je ook zien bij dubbelsterren. Een beeld van Albireo een paar dagen geleden toonde me een duidelijk gele en witte ster. Juist omdat ze zo dicht bij elkaar staat contrasteren ze een beetje. Voor de rest is er niet veel kleur te zien vrees ik al lijkt de Orionnevel me wat zeer zeer licht groenig over te komen.....maar dit is echt wel zeer subtiel
        Obsession 18 inch F/4.5
        Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Werken...
        X