Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bully

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bully

Vrinden,

Aanschouwt hier dit prachtige vergezicht. Geniet van de spiegelgladde wijdsheid van dit eindeloze glasoppervlak:
    Aan de horizon zien we de contouren van de lensvatting.

Wat wij hier zien is een detail van Harro's nieuwste aanwinst.
    In een "Norbertiaanse" opwelling wandelde ik gisteren binnen bij optiekhandelaar Ganymedes.
    Dit was alleen maar om mij te orienteren op een kijker met redelijke opening en LANGE brandpuntafstand. Iets dat compacter is dan de grote Dobson maar toch een mooi planeetbeeld laat zien en dat vooral niet teveel geld moest kosten.

Geheel onbedoeld zwichtte ik voor een lenzenkijker met uiterst KORTE brandpuntafstand. Dus niet de langebrandpunts-planeetkijker die ik zocht, maar wel compact en betaalbaar (350 euri). En met een knoepert van een lens van liefst 150 volle milimeters.

Deze mooie lichtblauwe Sky Watcher wordt gunstig besproken op Cloudynights,
    http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=947

Gisteren gauw even getest op Jupiter en de laagstaande Saturnus en Mars. Beeld was opvallend scherp, contrastrijk en mooi, afgezien van de Purple Haze om helderwitte objecten zoals planeet Jupiter. Die is echter goeddeels te ondervangen met het speciaal erbij gekochte filter van Baader: de FringeKiller. Opvallend is ook dat de vergroting zo laag is: logisch natuurlijk met een brandpuntafstand van 750mm. Maar toch even wennen als je een planeet wilt uitvergroten.

De kijker zit nu gemonteerd op de veel te kleine parallactische opstelling van mijn 6cm-telescoopje. Mijn bedoeling is een Dobson-montering met volgplateautje te bouwen voor dit schatje. Om het oculair toch op redelijke kijkhoogte te brengen plaats ik de gehele Dobsonopstelling vervolgens op een korte driepoot.
    Ik dacht eraan om deze niet zo elegant gelijnde lompe kijker "Bully" te noemen.

groet!

Harro Treur
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Goed zo Harro! Dat zijn de betere impulsaankopen!

Maar een planetenkijker is het niet echt geworden, toch?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Bully! Haha! Welkom in de familie! F5? Krijg je dan geen caleidoskoop? Leuk man! Dat wordt weer testen!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ziet er goed uit Harro!!
        Hoeveel weegt ie eigenlijk?
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Dit lijkt me eerder een handige deepsky kijker zonder centrale obstructie...
          Obsession 18 inch F/4.5
          Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Origineel geplaatst door fmeireso
            Dit lijkt me eerder een handige deepsky kijker zonder centrale obstructie...
            Nou en of. .
            Ook Roel zei het al: een echte planeetkijker is het niet geworden.
            Ik weet het, ik weet het. Het is dan ook echt een impulsieve actie geweest. Ik zocht iets met een opening groter dan 12 cm. Voor een planeetkijker had ik dan:
            1 - een 15cm F10- refractor kunnen kopen: lengte 150cm, dus onhandig lang en zwaar. En vrij duur.
            2 - een Maksutov. Ze hadden prachtige INTES-maksutovs: de 14cm was 900 euro, en de geweldige 18cm was 1800 euro. ZOnder montering. DAt was mij natuurlijk veel te veel geld voor "een kijkertje erbij"
            3 - De Skywatcher 127mm Maksutov: lekker klein en compact, maar nog altijd 450 euro voor de losse kijkerbuis.

En toen zag ik dat schattige lompe Refractortje met een dauwkap bijna zo lang als de kijkerbuis en raakte helemaal vertederd. Net als een klein en veel te mollig baby-tje.
            Ja sorry, hier val ik door de mand: de naam Bully is namelijk ook de bijnaam voor ons jongste kindje Benjamin: 6 maanden oud en met een lichaamsbouw als het Michelin-mannetje. Kostte ons minder dan 350 euro, maar ik denk dat dat de komende jaren wel wat meer gaat worden....

groet
            HArro
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
              Ziet er goed uit Harro!!
              Hoeveel weegt ie eigenlijk?
              Heb je m al gewogen Harro?
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

En toen zag ik dat schattige lompe Refractortje met een dauwkap bijna zo lang als de kijkerbuis en raakte helemaal vertederd. Net als een klein en veel te mollig baby-tje.
                Ja sorry, hier val ik door de mand: de naam Bully is namelijk ook de bijnaam voor ons jongste kindje Benjamin: 6 maanden oud en met een lichaamsbouw als het Michelin-mannetje. Kostte ons minder dan 350 euro, maar ik denk dat dat de komende jaren wel wat meer gaat worden....

groet
                HArro
                Ja Skywatcher (Synta) heeft zo van die zeer prijs/kwaliteit interressante produkten. Op de site van Ed Ting worden er zo'n een aantal refractoren kort besproken en deze zijn positief, zeker als je naar het prijskaartje kijkt. De tijd dat ze in China rommel maakten lijkt een ver verleden....
                Obsession 18 inch F/4.5
                Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Oh, als je goed zoekt is er nog heel wat rommel te vinden, hoor…

,xtG
                  .tsooJ
                  Ich bin ein Kollaser.
                  http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
                  X