Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Plaatsing contragewichten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Plaatsing contragewichten

Dit is iets waar ik al een paar keer over heb nagedacht maar niet echt tot een uitkomst ben gekomen:

Kan je beter een

1) zwaarder contragewicht dicht bij de montering op de stang plaatsen; dus een korte arm met een zwaarder gewicht

of

2) lichter gewicht aan het eind van de stang plaatsen;
    een lange arm met een kleiner gewicht

Optie 1) lijkt mij als voordeel te hebben dat hij niet kan gaan zwengelen en (mee)trillen. En als nadeel dat je montering zwaarder wordt belast. (iig in verticale belasting)

Optie 2) dus het omgekeerde...

Heeft hier iemand ervaring mee?
    0
    1 gewicht - zwaarder contragewicht dicht bij de montering op de stang plaatsen
    0%
    0
    1 gewicht - lichter gewicht aan het eind van de stang plaatsen
    0%
    0
    2 gewichten - één gewicht dichtbij en één verder weg
    0%
    0
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Voor fotografie zou ik er 2 nemen, kleine en een grote, met de grote onder.
    1) je stang is goed verdeeld en zal niet zomaar gaan bewegen
    2) voor fotografie is het goed om je uuras motor iets te laten trekken, het gewicht moet dan ook een beetje uit balans gezet worden, dat kan heel goed met zoeen kleine, met een grote heb je gauw te veel.

Commentaar

Wat ik heb begrepen is dat je het best zo'n zwaar mogelijk tegengewicht dicht bij de montering moet plaatsen, dit ivm met trillingen (demping) en met de krachten op de volgmotor.
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Logica zegt me dat een lichter gewicht aan het uiteinde nujuist meer voordelen heeft, omdat gewicht beter uitbalanceert op een breder oppervlak en dus minder snel wiebelt. Tevens is een schommeling ook minder erg omdat het gewicht minder beweging doorgeeft op de as als hij daar verder vandaan zit.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hoi patrick,

Ik ga met nightsky mee. Ik zelf heb ook twee gewichten. Aangezien je inderdaad een kleine disbalans moet hebben op je uur as krijg je dat veel beter door elkaar door met kleine gewichten te schuiven.

gr Arend
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Wat ik ook heb gelezen op cloudynights is dat als je al je gewicht naar het uiteinde verplaatst de stang meer kan gaan trillen. Voor fotografie is dat natuurlijk hel en verdoemenis.

Commentaar

Waarom zou hij nujuist méér gaan trillen? Waarom gebruikt een koorddanser zo'n brede stok? Is dat niet een beetje hetzelfde... ?
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

hij gaat meer trillen omdat de amplitude groter is, de frequentie wordt lager. Maar door de grotere amplitude zal hij duidelijker aanwezig zin, zoals ik het zie..

Dus toch een zwaarder gewicht dicht bij het statief de beste optie ?! . . .

We maken er een poll van

Ik denk zwaar gewicht dicht bij het statief geplaatst..
                150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Re: Plaatsing contragewichten

Origineel geplaatst door Patrick
                  Dit is iets waar ik al een paar keer over heb nagedacht maar niet echt tot een uitkomst ben gekomen:

Kan je beter een

1) zwaarder contragewicht dicht bij de montering op de stang plaatsen; dus een korte arm met een zwaarder gewicht

of

2) lichter gewicht aan het eind van de stang plaatsen;
                  een lange arm met een kleiner gewicht
                  Optie 1 is beter. Liefst een zo zwaar mogelijk gewicht zo dicht mogelijk bij de (pool)as. Dit heeft volgens mij te maken met het traagheidsmoment.

F = m*a (kracht = massa * arm)
                  I = m*r^2 (traagheidsmoment = massa * straal * straal)

Een gewicht van 5 kilo op 10 cm van de as geeft hetzelfde evenwicht als een gewicht van 10 kilo op 5 cm van de as (50 kg*cm = 0,5 N).

Een gewicht van 5 kilo op 10 cm van de as geeft echter een 2x zo groot traagheidsmoment als een gewicht van 10 kilo op 5 cm van de as (500 kg*cm^2 vs. 250 kg*cm^2). Hoe kleiner het traagheidsmoment, hoe stabieler de constructie.

Met vriendelijke groet,

Maurice
                  Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                    Waarom zou hij nujuist méér gaan trillen? Waarom gebruikt een koorddanser zo'n brede stok? Is dat niet een beetje hetzelfde... ?
                    De stok verhoogt het traagheidsmoment van de combinatie koorddanser en stok. Het wankelen wordt vertraagd en kan gemakkelijker worden gecorrigeerd.

Met vriendelijke groet,

Maurice
                    Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Massa is inderdaad traagheid vandaar een lange stok bij een koorddanser. Galileo Galilei heeft de traagheid beschreven van massa beschreven btw.

Commentaar

door de gewichten verder te plaatsen , plaats je ook meer druk op de as door de lengte , dus ik zou dichter plaatsen
                        Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Werken...
                        X