Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kleurfouten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kleurfouten

Zijn de kleurfouten goed weg te krijgen met een kontrastbooster van Baader bij deze 127mm f820mm refraktor?

http://www.teleskop-service.de/Astro/Re ... or.htm#127
    [url=http://carshownet.com]video[/url]

Nee dat gaat niet lukken!
    Een contrastbooster is zoals ie al zegt voor contrast.

Om chromatische abberatie teniet te doen, heb je een chromacorr nodig.
    Volgens mij (weet ik niet zeker) moet je voor elk type telescoop (ligt aan de f waarden) een andere gebruiken.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Nog nooit van een Chromacorr gehoord. Kan je me de weg wijzen Ossi?

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
        Nee dat gaat niet lukken!
        Een contrastbooster is zoals ie al zegt voor contrast.

Volgens mij (weet ik niet zeker) moet je voor elk type telescoop (ligt aan de f waarden) een andere gebruiken.
        klopt ,en als je echt wil muggenziften is binnen dezelfde f/waarde ook het geval

Commentaar

Origineel geplaatst door Tonnie
          Nog nooit van een Chromacorr gehoord. Kan je me de weg wijzen Ossi?
          Google is uw vriend.
          http://www.google.nl/search?lr=&ie=UTF- ... chromacorr

Commentaar

Oei! je moet er wel wat voor over hebben voor een breed zichtveld en scherp beeld. Maar gezegd, resultaat is indrukwekkend.

Commentaar

Origineel geplaatst door Tonnie
              Oei! je moet er wel wat voor over hebben voor een breed zichtveld en scherp beeld. Maar gezegd, resultaat is indrukwekkend.
              En het is nog altijd goedkoper dan een 5" Televue of TMB .

Commentaar

Niet voor spiegeltelescopen, die hebben geen chromatische abberatie, daar het licht niet gebroken maar weerkaatst wordt...
                Obsession 18 inch F/4.5
                Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Ik heb zelf ook een Baader contrast Booster en ik moet zeggen dat, toen ik nog een 10cm F/10 refractor had, dit filter wel heel erg veel verschil maakte bij Mars.
                  Zonder filter: felle lichtoranje schijf met kleurfouten en nauwelijks detail.
                  Met filter: beetje goengelig planeetje met vage details en beduidend minder abberatie.

Ik moet wel zeggen dat ik dit filter bij de telescoop heb gekregen, maar ik zou hem niet zelf gekocht hebben. Nogal prijzig voor wat ie doet. Zeker met die 127mm telescoop zal je zowiezo meer last hebben van chomatische abberatie vanwege de relatief lage f-waarde en of het filter daar goed genoeg voor is betwijfel ik.

Ik heb het filter trouwens nog steeds en ik gebruik hem best vaak op mij 130mm Newton. Het geeft toch net even wat meer contrast op planeten en het beeld wordt ook wat donkerder zodat de felle planeten wat prettiger te bekijken zijn.
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Roel probeer dit contratsbooster een op deepsky.
                    Ik heb dit al enkele keren uitgeprobeerd en vond dat het toch werkte.
                    In een side by side met de orion deepsky filter bleek wel dat de orion meer effect had.
                    Maar die is wel een stuk duurder.

Commentaar

Dat heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd... Ik heb 'm wel een keer gebruikt bij komeet 73P, maar die verdween volledig! Vooral omdat het volledige beeld iets donkerder wordt, en mijn kijker van zichzelf al niet echt een lichtkanon is.
                      Hij zal waarschijnlijk meer geschikt zijn voor "heldere" nevels zoals M13 of M42(?)

(In hoeverre kun je een komeet eigenlijk deep-sky noemen....)
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hij zal waarschijnlijk meer geschikt zijn voor "heldere" nevels zoals M13 of M42(?)
                        yup .
                        al heb ik die filter nog niet geprobeerd op sterrenhopen .

Commentaar

Origineel geplaatst door fmeireso
                          Niet voor spiegeltelescopen, die hebben geen chromatische abberatie, daar het licht niet gebroken maar weerkaatst wordt...
                          Het ging ook over refractors hè
                          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                          X