Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade LX10

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade LX10

Aangezien de Celestron C8 die ik op het oog had al is verkocht ben ik weer verder gaan zoeken en toen kwam ik een Meade LX10 tegen. Is deze ongeveer hetzelfde als de celestron C8? En het belangrijkste, kan ik hier goed deep sky mee bekijken maar ook redelijk planeten?

Dit is de beschrijving:
    T. kp. Meade LX 10 8", inclusief zwaar veldstatief, equatorial wedge, declinatie motor, Kendrik dauwkap, Meade plossl occulairen, 26,7 mm, 12,4 mm, 9,7 mm en 6,4 mm, inclusief viskoffer met gereedschap, inclusief BAADER laser colimator, voor het exact colimeren van de secondary mirror. 850 Euro
    I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Een LX10 is een vorkmontering (ik weet niet of de C8 met EQ of vork was) maar voor gewoon waarnemen zou dit geen probleem mogen geven. Fotografie is al iets moeilijker omdat je na verloop van tijd veldrotatie gaat krijgen.

Met 8" aan diameter kan je toch al wat zien. Je werkt wel met een wat langere brandpuntafstand waardoor je oculairen een pak meer vergroten maar een goed 40mm oculair erbij en je bent weer in orde. Groot voordeel is wel dat je geen naglers met comacorrectors moet kopen voor een vrij foutvrij beeld. Op F10 werkt bijna ieder oculair perfect .

Commentaar

Een wigmontering is inderdaad fotografisch lastiger, maar ik vind het van alle bedieningen het meest prettig werken. Ik had altijd een wedge, maar ik mis m wel.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Die C8 zat op eenzelfde montering
        I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Dan zou er niet veel anders aan zijn denk ik. Lijkt me een moi alternatief.

Commentaar

Lijkt me ook een erg mooie telescoop, vooral om mee te beginnen . En er zit een equatorial wedge bij dus fotografie zal later toch iets makkelijker gaan. Maar eerst gaan kijken of i in goede staat is!

Commentaar

Werken...
            X