Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade DS 2114 S autostar, reparatie altitude

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade DS 2114 S autostar, reparatie altitude

Hallo,

Ik heb vanmiddag mijn telescoop gekocht via marktplaats:

De advertentie:
    --------------------------------------------------
    Groep: Fotografie
    Rubriek: Telescopen
    Aangeboden: Meade spiegeltelescoop
    Prijs: xxxx

---
    Ik verkoop mijn Meade DS-2000 autostar spiegeltelescoop.
    Hij is compleet met een 9 en 25 mm lens plus een goede Barlow lens. hij werkt op een hand computer die zich doormiddel van een 2 puntsmeting orienteert op de sterrenhemel, daarna kunt u gebruik maken van de vele in het geheugen opgeslagen sterren hopen en cluster
    planeten enz. enz, zie de ringen van saturnes of de vlekken van Jupiter deep sky objects of de kraters van de maan.
    Er zit een engelse gebruiksaanwijzing bij en software om hem ook via de computer te sturen.
    Er zit een klein mankement aan het mechaniek dat hem omhoog en omlaag beweegt, het heeft een dolgedraaide moer zodat hij niet stevig vast staat, maar een handige doe het zelver kan daar een nieuwe opzetten zodat alles weer prima werkt, voor de rest is het een toptelescoop.
    ik stuur niets op, u kunt alleen bij mij thuis komen kijken dus alleen voor serieuze kopers.

Hoogste bod: xxxx
    Bieder: barry
    E-mail: XXXXXXXXXXXXXXX

Edit Brinx: Ik heb even je e-mail adres weggehaald - dit in verband met het voorkomen van spam.
    __________________________________________________ ___________

Ik ben er naar toe gegaan en gekocht.

Nu de reparatie van het in de advertentie vermelde mankement:

De telescoop bleek idd niet zijn verticale positie vast te kunnen houden.
    Dit kwam doordat er een borgring lam geworden was; bij vaster draaien
    van de altitude cirlce en de lock draaiknop aan de buitenkant, werd deze
    borgring uit zijn positie getrokken, waardoor je de telescoop niet 'vast' kon zetten.

borgring:

deze borgring zorgt ervoor dat het tandwiel na aan draaien van de altitude circle en lock draaiknop wordt vastgezet voor het opzoeken van je gekozen object met de motor.

Dit probleem heb ik tijdelijk opgelost door de borgring vaster te knijpen
    met een waterpomptang, waardoor deze nauwer in de groef past.

Volgende week ga ik deze borgring vervangen door een stalen borg ring.
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Mag ik vragen hoeveel je er voor hebt betaald??
    Ik mag hopen toch geen 300 euro??
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

nee 200
      Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Om eerlijk te zijn vind ik 200 euro nog steeds een boel geld voor die telescoop.
        Je kan ze ook nieuw kopen voor 150 dollar.

http://cgi.ebay.com/Telestar-DS-2114...QQcmdZViewItem

Plus het nadeel van dit systeem geloof ik is dat er al een barlow in verwerkt zit. Dus als je nog een barlow gaat gebruiken, dan komt het over het algemeen je beeldkwaliteit niet ten goede.
        Maar misschien dat iemand anders daar meer van weet??

Desalnietemin hoop ik dat je een beetje plezier beleefd aan deze telescoop!!
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Plezier heb ik al om te kijken hoe de telescoop in elkaar zit, hoe t werkt!
          tis mn eerste scoop

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
            Om eerlijk te zijn vind ik 200 euro nog steeds een boel geld voor die telescoop.
            Je kan ze ook nieuw kopen voor 150 dollar.

http://cgi.ebay.com/Telestar-DS-2114...QQcmdZViewItem
            Ex. verzendkosten, uiteraard. En die zullen niet mals zijn voor een telescoop. Dan nog kans dat de douane er ook nog even tussen komt zitten, en je zit waarschijnlijk dicht in de buurt van wat Barry betaald heeft.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Er zit teveel ruimte tussen de sluitring en de asborgring. Gebruik shimmen, dat zijn vlakke dunne ringen, om de tussenruimte op te vullen. Doe je het niet en je zet alleen een nieuwe asborging erin, is de kans groot dat de as inslijt. De asborgring zal waarschijnlijk meedraaien tijdens gebruik.
              Ik wil je er wel op wijzen dat het een amerikaanse flut constructie is omdat ik vaak zie dat ze graag gebruik maken van z.g. Starlock snelborgers. Beter is as insteken en met asborgring het tandwiel fixeren.
              Maak tevens het Nylon tandwiel schoon. Nylon heeft absoluut geen smering nodig. Nylon wil graag vocht aantrekken. Daardoor kan hij wel tot 3% groeien. Zwaar of vast lopen is dan het gevolg.

Zonde dat je de bestaande asborgring hebt bewerkt met een .......waterpomptang.

Succes.
              [url=http://carshownet.com]video[/url]

Commentaar

Dag,
                Meade verkoopt deze kijkers niet meer, 3 keer radenw aarom niet.

Groet
                Arnold
                Carpe Diem

Commentaar

Origineel geplaatst door Tonnie
                  Er zit teveel ruimte tussen de sluitring en de asborgring. Gebruik shimmen, dat zijn vlakke dunne ringen, om de tussenruimte op te vullen. Doe je het niet en je zet alleen een nieuwe asborging erin, is de kans groot dat de as inslijt.
                  Er zit een groef in de as waar de borgring juist in hoort te vallen.
                  Als ik die tussenruimte opvul met shimmen dan heeft t tandwiel geen speling meer, dus dan kan ik de telescoop niet meer handmatig stellen.

De borgring is ervoor om de totale as vast te klemmen met het huis.

Ik heb de borring vervangen door een stalen borgring, werkt nu als een zonnetje! Heb ook het vet van de tandwielen gehaald! bedankt voor de tip!

Commentaar

Dus toch een insteek in de as, erg positief toch! De foto deed anders overkomen.

Zaak blijft dat bij het aandraaien je asborgring niet kapot/krom wordt gedrukt.
                    [url=http://carshownet.com]video[/url]

Commentaar

ds

Ik had deze nieuw gekocht en was al defect vanuit de verpakking.
                      Terug gestuurd voor reparatie, nog defect en heb mijn centjes terug gevraagd.Kreeg ook te horen dat deze serie niet meer in de handel is vanwege deze storing.
                      Het beste weer om testerrenkijken is geen weer.

Commentaar

Werken...
                      X