Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

klopt dit?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

klopt dit?

Allereerst wil ik iedereen hallo zeggen!

Ik ben van plan om binnenkort een telescoop aan te schaffen, en ben nu zo veel mogelijk info aan het verzamelen over welke ik zal kopen.

klopt t dat een newton kijker een inverted beeld geeft?
    http://www.starizona.com/basics/newt.html website starizona
    althans dat staat in bovenstaande link.

Mijn oog is gevallen op de GSO Newton 150mm - 750mm
    In eerste instantie wil ik een allround kijker hebben welke uit te breiden is
    voor fotografie.

Is dit een goede keus of zijn er andere kijkers beter geschikt?

Groet,

Barry
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Welkom op het forum!

Als je later met fotographie wil beginnen zou ik een snelle kijker van GSO of Orion Uk nemen.

200 f4 van GSO is daar geschikt voor. Ik heb 1 keer resultaten bij robtics gezien en het ziet er goed uit. Je hebt wel last van coma maar dat kan je oplossen door een coma corrector voor fotographie of een goede oculair voor visueel.
    Hij is niet zo allround, maar voor fotographie is een korte brandpuntsafstand makkelijker.

Is je budget groter, dan kan je een fotoline van Orion Uk nemen. Maar daar weet ik niet veel van.

Ik heb geen ervaring met monteringen, dus daar zou iemand anders advies aan je kunnen geven.
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Nou die f4 newt is niet echt all round, hij is meer voor deep sky. Voor een alround scope is deze meer aan te bevelen.

En welkom op het forum

Commentaar

Ik zat ook direct te denken aan een scoop rond de F/5 of F/6. Deze zijn nog handelbaar als het op fotografie aankomt en ze kunnen je zowel deepsky als planeten laten waarnemen. Dan is het enkel een kwestie van kiezen hé.

Ik zou niet gaan voor 25cm ofzo want dat is al redelijk groot. Die 15cm of de 20cm van hierboven lijken me persoonlijk de beste keuzes.

Commentaar

Werken...
        X