Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beste plaats voor telescope in huis?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beste plaats voor telescope in huis?

Hoi Allen,

Via deze weg was ik benieuwd naar waar iedereen zijn telescoop in huis laat en voor welke redenen.

Zelf heb ik een 5" Etx-Mak telescoop en eigenlijk staat die altijd vrolijk in de woonkamer, dit omdat ik 'm dan zo opkan tillen en gemakkelijk naar het (licht vervuilde) buiten kan dragen. Pracht setup natuurlijk want met zo'n tripod door het huis manoevreren valt wel tegen (voor scoop en deurposten) ... zeker als het al donker is. Ik heb echter ook een erg open keuken in mijn woonkamer ... en bij nader inzien ... is dat waarschijnlijk niet zo super voor z'n optisch apparaat.
    Misschien is een weinig gebruikte kamer beter?

Dus ik vroeg mij nu af ... hoe doen anderen dat en wat zijn hun beweegredenen zijn? Misschien hebben die nog slimme oplossingen of tips.

Zover ik weet is een Etx-Mak een 'gesloten' systeem en heb ik afzuiging,
    bij mijn 'ground-zero' kook/bak/verbrand locatie. Toch heb ik maar eens een velletje schilders plastic over het scoopje gedrapeerd ... om toch wat eventuele vervuiling verder weg te houden. Nadeel kan weer zijn dat het plastic 'niet ademt'... kortom 'difficult choices and slightly paranoid'.

Ik ben benieuwd ...
    Ton.
    Als het vanavond maar niet licht regent.

Ik heb hem in de "studeerkamer" staan. Kan niemand er tegenaan knallen, en het ziet er nog wel inteligent uit ook
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Ik heb de mijne in de oude keuken staan. Daar staat hij niemand in de weg. Ik heb voor eventuele stof een laken erover gegooid. Mijn vrouw gaat binnenkort een dustcover maken.
      Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

In de balkon
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

de schuur=minder afkoeltijd!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

In het telescoop seizoen staan me telescopen in de schuur. Daar is het bijna net zo koud als buiten, dat scheelt veel afkoel en dauw problemen,vooral met me 14". Nu staan ze in me hobby kamer te wachten tot de nachten weer een paar uurtjes echt donker zijn.

Commentaar

Op mijn slaapkamer. Hij mag van mama niet beneden staan dus dan maar op mijn kamer. Moet hem dan wel elke keer als ik wil kijken van boven naar beneden zeulen maja
              [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Bij mij staat de telescoop beneden in de hal. Mensen die binnenkomen zien het zo direct.

Commentaar

bij mij is het een meubel stuk in een hoek van de kamer, vind het een geweldig mooi ding om mee te pronken, hij staat dus gewoon in huis als ik ga kijken sleep ik hem toch naar buiten dus maakt het niet uit..

Commentaar

de mijne staat in de kamer van mn moeder.zet altijd de raam open en richt mn telescoopje naar buiten.de kamer van mn moeder ligt aan de achterkant van ons huis.alleen jammer dat ik dan alleen de hemel in het zuiden kan zien.mijn kamer ligt namelijk aan nde voorkant van ons huis.maar...we hebben zekker 35 lantaarnpalen in ons kleine straatje staan
                    [url="http://www.beeropia.nl/"]http://www.beeropia.nl/[/url]

Commentaar

De mijne staat gewoon in de woonkamer, naast de tv :P . Maarja, zo'n etx neemt nou ook weer niet erg veel plaats in....

Commentaar

Heb er ene in de woonkamer, staat altijd klaar voor gebruik en staat in 10 seconden buiten.

Mijne groten staat boven op de studeerkamer met dito EQ. Wel even sleuren, vooraleer ie klaar staat, dus alleen op goede avonden en wat vrije tijd....
                        Obsession 18 inch F/4.5
                        Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Origineel geplaatst door Tim
                          Bij mij staat de telescoop beneden in de hal. Mensen die binnenkomen zien het zo direct.
                          Zien wat direct? Dat je een nerd bent?

De mijne staat op zolder. Hoef ik 'm alleen maar uit 't raam in de dakgoot te smijten en op de dakkapel te klimmen.

,xtG
                          .tsooJ
                          Ich bin ein Kollaser.
                          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Als je de telescoop in de schuur zet, heeft deze dan niet veel last van vocht / stof? Of heb je hier iets op bedacht?

Zelf ben ik dit ook wel van plan, maar ik ben bang dat het vocht (op lange termijn) de montering / elektronica / optiek aan zal tasten.

Origineel geplaatst door Nightsky
                            In het telescoop seizoen staan me telescopen in de schuur. Daar is het bijna net zo koud als buiten, dat scheelt veel afkoel en dauw problemen,vooral met me 14". Nu staan ze in me hobby kamer te wachten tot de nachten weer een paar uurtjes echt donker zijn.

Commentaar

Hangt denk ik van je telescoop zelf af. Bij de sterrenwacht begint de telescoop te ROESTEN .. Ontwerpfout van de firma Meade denk ik. En dat in een afgesloten ruimte zonder gaten. Ik vind dat net als een auto je zo'n ding in een vochtige of stoffige omgeving moet kunnen opslaan zonder bang te worden. Mijn C8 ligt permanent in de schuur. Nog geen problemen gehad.
                              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                              X