Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sferische spiegel 6'' F8

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sferische spiegel 6'' F8

Ik heb nu een Bresser 150/1200 met een sferische spiegel.

Ik heb gehoord dat dat met langzame kijker niet zo'n kwaad kan. Ik heb de kijker nog niet kunnen gebruiken, hij is net nieuw en het weer is bagger.

Weet iemand hier meer van? Bijvoorbeeld vanaf welke F waarde het niet meer uitmaakt? Of juist wel uitmaakt...
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Bedoel je niet sferische aberratie ipv gewoon sferisch? Als ie nieuw is breng je hem toch gewoon terug?
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Als Bresser zelf verklaart dat de spiegel sferisch is, zou ik (hoe lullig het nu misschien ook klinkt) kiezen voor een andere kijker. F/8 of niet, wanneer je sterk gaat vergroten zoals bij planeten, zul je het beeld simpelweg niet scherp kunnen krijgen.

Het klopt inderdaad dat hoe langzamer de kijker, hoe minder abberatie. Maar toch...
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik vond het volgende over het praktische verschil tussen parabolische en sferische spiegels:

"Virtually every Newtonian telescope uses a parabolic mirror because it focuses the light bundle to one point. (At least on axis, I will ignore off axis coma in this discussion.) A spherical mirror will not do this. Rather, the light hitting the outside area of the mirror will focus to a different point than the light hitting towards the center of the mirror. With slow focal ratio mirrors (f/10 and higher) and small apertures (~4-6 inches), the resolution will be limited first by the normal diffraction dictated by mirror diameter. In other words for slow, small mirrors a spherical mirror behaves to the viewer the same as a parabolic mirror. Why does this matter?

Well they are cheaper to make and Orion happened to use one in the XT4.5.There is no specific mirror focal ratio and aperture combination that still remains "diffraction limited" but a 4.5" f/10 spherical mirror is generally considered "diffraction limited" vice "spherical aberration limited." But wait, the XT4.5 uses a 4.5" f/8 spherical mirror. That means that the far upper range of magnification is not limited by diffraction but rather spherical aberration becomes the dominant image degradation source. If it was "diffraction limited" (as it would if it had a 4.5" parabolic mirror) the maximum magnification would be about 270x, if we use the 60x per inch rule. With the spherical mirror, my observations are that the images start to degrade around 200x. I suspect it would be impossible to tell the difference between a 4.5" f/8 spherical and parabolic mirror at 150x. It would be slightly noticeable in the low 200's. By 250x it is definitely noticeable, giving slightly fuzzy, lower contrast images, and beyond that the image obviously breaks down. So, in summary, my experience has shown that the XT4.5 has a maximum useful magnification around 200x."

bron: http://www.novac.com/resources/reviews/xt45.php

Het kan zijn dat het allemaal nog wel meevalt, aagezien jouw telescoop ook een trage kijker met een relatief kleine (6") spiegel is.

Commentaar

Code:
          Diameter in mm             Brandpunt         Openingsverhouding

75                         472               6.3  
          100                        700               7.0
          125                        975               7.8
          150                        1230              8.2
          175                        1505              8.6  
          200                        1800              9.0
          250                        2400              9.6
          300                        3120              10.4
          dit lijstje geeft per diameter de brandspunt en openingsverhouding weer waar bij een sferische spiegel aanvaardbaar is,dwz binnen Rayleigh's limit .

Commentaar

Kijk, dat is nou handige informatie, Skywatcher!

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
              Code:
              Diameter in mm             Brandpunt         Openingsverhouding

75                         472               6.3  
              100                        700               7.0
              125                        975               7.8
              150                        1230              8.2
              175                        1505              8.6  
              200                        1800              9.0
              250                        2400              9.6
              300                        3120              10.4
              dit lijstje geeft per diameter de brandspunt en openingsverhouding weer waar bij een sferische spiegel aanvaardbaar is,dwz binnen Rayleigh's limit .
              Dus ligt mijn 150/1200 F8 er nu net binnen "dus goed" of net buiten "dus fout'

Commentaar

Jou kijker ligt net buiten deze limiet , maar het verschil is wel klein.

Commentaar

Wie heeft er nog een 150/1200 parabooltje over :P

Commentaar

Niet direkt panikeren Patrick.
                    Test deze spiegel eens uitvoerig en laat hem desnoods testen bij een locale sterrenwacht.
                    Bij die sterrenwacht kan je die eventueel laten herslijpen tot een echte parabool.
                    Met wat geluk kan dit al in enkele uurtjes gedaan worden.

Commentaar

Goed idee..

Laat ik nou lid zijn van de sterrenwacht tweelingen in Spijkenisse en laat er nou ook nog een cursus spiegelslijpen op stapen staan...

Ik vraag wel of ze er een parabool van kunnen maken

En ik heb geen paniek hoor, ik koop nog wel een keer een 150/1200 parabool als ie op mijn pad komt...

Commentaar

Ik zou dan een F6 nemen in plaats van F8. Je hebt dan een meer allround telescoop.
                        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                        - EQ3, aandrijving + poolzoker
                        - Bresser 10x50
                        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                          Ik zou dan een F6 nemen in plaats van F8. Je hebt dan een meer allround telescoop.
                          Ja, dan kun je net zo goed een compleet nieuwe OTA aanschaffen... Patrick, ik ben het met Skywatcher eens. De 'tekortkomingen' van je spiegel zitten zo dicht bij de waarneembare grens dat je er waarschijnlijk visueel het verschil nauwelijks zal merken. De Nederlandse seeing zorgt er zowiezo al voor dat je zelden meer dan 200 zal kunnen vergroten, en da's onder de vergroting waarop de sferische abberatie storend wordt.

Test de kijker eerst voor je overhaaste beslissingen gaat nemen. Wanneer je de spiegel opnieuw laat slijpen en coaten, ben je ook weer een hoop centen kwijt, terwijl het verschil misschien niet eens te merken is.

Commentaar

Me Tal2m is ook sferisch en geeft Super beeld op planeten.

Commentaar

Ik heb hem net een beetje kunnen testen. De stertest was goed, behalve dan dat de rubbers die de spiegel vastklemmen wat te strak zaten aangezien ik pin-cushening heb (als je dat zo schrijft). hij is op dit moment dus een beetje driehoekig bij de stertest.

Voor de rest beloofd het wel goeds als ik het zo zie. De uitgebreide test volgt nog als ik buiten op een donkere plek een paar uur kan tunen en kijken.

Commentaar

Werken...
                              X