Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn bevindingen van de Meade 12" LightBridge (review)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn bevindingen van de Meade 12" LightBridge (review)

He, he, na 2,5 week dan toch eindelijk in mijn bezit.
    Ik ben hem gisteren gaan halen bij Rob.
    Na 1,5 uur rijden dan eindelijk thuis gekomen en als een klein kind naar de 2 dozen zitten kijken. Hier zit hij dan in.
    Eerst heb ik uit de grootste doos de 26mm QX wide angle oculair van Meade en de door Rob bijgeleverde 10mm oculair en collimator gehaald en bekeken. Ik was onder de indruk, jeetje wat is dat groot. Ik was immers die van Luxon gewend, weten jullie nog? die 76/900 op eq0,5 montering.
    Goed, de instruction manual ziet er goed en duidelijk uit.
    Ik ben begonnen met het in elkaar zetten van het onderstel. Dit was binnen 10 minuten gedaan. Daarna met alle voorzichtigheid het hoofdspiegel gedeelte uitgepakt en op het onderstel gezet.
    Vervolgens de trusses en het boven gedeelte geplaatst
    Dit alles binnen een half uur.
    Er zit nog een extra blaadje bij de manual. Hierin staat hoe de rem bevestigd moet worden. Dit is een rem om het geheel niet te laten zakken wanneer er een zwaar oculair gebruikt word.
    Deze zat nog niet op eerdere modellen.
    Blijkt dat Meade toch wel naar de gebruikers luisterd.

Ok, eenmaal in elkaar, Oeps wat is hij groot en moet hij ook nog naar buiten. Dit is het eerste waaraan gedacht moet worden.
    In zijn geheel is dit apparaat niet in je eentje te tillen. Dit betekend dat je voortdurend alles uit elkaar dient te halen voor vervoer. Ook als je in je eigen achtertuin wilt kijken.
    Wil je hem verplaatsen omdat er een boom in de weg staat heb je meteen een probleem.
    Maar goed.
    Ik had het geluk dat tussen de bewolking flinke stukken heldere hemel te zien was.
    Maar eerst collimeren. Dit doe je door met een schroevendraaier 3 schroeven in of uit te draaien. Voor een echte beginner is dit geen doen. Dit heeft bij mij langer geduurd dan het hele apparaat in elkaar te zetten. Ik ben wel van mening dat als je dit eenmaal onder de knie hebt, de volgende keren een makkie is.
    Doordat het inmiddels een uur of 10 was heb ik snel de red dot finder erop gezet maar niet uitgericht.

Het eerste licht was Jupiter.
    Het duurde even voor ik hem goed in het oculair had.
    Met de 26mm QX oculair ziet het geheel er wel heel erg mooi uit. De banden waren duidelijk te zien. Ook de 4 manen zien er goed uit.
    Het was gewoonweg geweldig. Verder alleen nog wat sterren bekeken.
    Er was veel meer bewolking op komen zetten.
    Dus de vrouw geroepen en hem samen naar binnen gesjouwd.
    Mijn eerste conclusie tot nu toe:

Wat is goed:

Zeer mooi geheel.
    Beweging zeer soepel.
    Red dot finder zier er gelikt uit.
    Focusser is geweldig.
    Rem.
    Bijgeleverde software Autostar Suite

Wat vindt ik minder:

Heel erg zwaar en lomp dus voordurend uit elkaar halen om te verplaatsen. En dus iedere keer collimeren.
    De stof deksel van de spiegel past maar net. Dus in het donker sta je te pielen en ben je bang dat je de spiegel beschadigd.
    De schroeven voor het collimeren zijn niet handig. Als de spiegel iets aangepast moet worden in het donker ben je alleen al even bezig om de schroevendraaier er goed in te krijgen.

Wat ik zelf aan gaat passen:

Een karretje maken waar het geheel op gezet kan worden en kan blijven staan. Zo kan ik makkelijk in de tuin kijken wanneer de seeing goed genoeg is.
    Ik wil de collimatieschroeven vervangen voor schroeven die met de hand kan draaien.
    Het spiegelgedeelte, trusses en boven gedeelte markeren zodat alles weer op de zelfde plaats zit wanneer hij uitelkaar gehaald moet worden.
    OP die manier hoop ik te voorkomen dat er steeds gecolimeerd dient te worden.

In mijn volgend verhaal hoop ik jullie meer te kunnen vertellen over het waarnemen.
    En foto's volgen nog.

26-05-2006:

Even wat foto's gemaakt:
    Waarbij op de laatste foto de rem te zien is. Simpel maar mooi systeem.

06-06-2006:

Mijn eerste waarnemig op zaterdag 03-06.
    Om 11 uur thuis gekomen zag ik dat er een redelijk heldere hemel was.
    Ik heb om 11:30 de Meade naar buiten gesleept. Ik wilde een zo breed mogelijk zicht op de hemel en dan was de enige optie om hem in het weiland te zetten. Eerst heb ik 2 gewassen grindtegels uit de grond getrokken en ondersteboven op het gras gegooid.
    Zo nu had ik een stabiele ondergrond.
    Tijdens de bewolkte dagen heb ik tijd genoeg gehad om mijn "dob" te leren kennen en heb toen ook de rood punt zoeker uitgericht.
    Nadat ik eenmaal klaar was ben ik eerst de maan gaan bekijken.
    He... Ik zie geen maan door de "dob"!!
    Het lijkt erop ofdat de zoeker toch nog niet helemaal goed is uitgericht.
    Ik weer naar binnen om de nodige gereedschap en een lamp te pakken.
    Wat schetst mijn verbazing.
    Ik heb het schroefje waar je de zoeker in zijn positie vast zet niet vast gedraaid.
    Met het in elkaar zetten van de "dob" heb ik de zoeker geraakt en diewas dus weer van slag.
    Ok, na een uur, nog maar een keer de maan.
    Jeetje... Dit is mooi in een meade 26mm QX oculair.
    Zo helder.
    Ik zag wel meteen behoorlijk bewegingen in de lucht.
    Nu het 10mm Oculair van Robtics geprobeerd.
    Deze leek minder scherp dan de 26mm van meade.

Ok nu de makkelijke objecten. Mars: 26mm, Klein licht bolletje geen detail. 10mm Zeer onscherp klein wit bolletje. Stond wel heel laag aan de horizon.
    Saturnus: 26mm, ringen goed zichtbaar en weer geen detail. 10mm, Iets beter dan Mars maar nog steeds niet echt veel detail. Stond iets hoger aan de horizon dan Mars maar ook weer te laag.
    Jupiter: 26mm Duidelijke banden zichtbaar en 4 manen scherp. 10mm iets meer detail.
    Pluto met zijn 13 Mag durfde ik niet aan vanwege de licht vervuiling.
    M13: 26mm zeer klein wazig vlekje maar was voor mij de eerste keer dat ik hem gezien had. 10mm Iets groter wazige vlek maar met heel weinig detail. je moest goed kijken wilde je wat losse sterren kunnen zien.

Ik was een beetje gefrustreerd omdat ik met dit apparaat zo weinig kon zien.
    Uiteindelijk besloot ik om binnen een oud gordijn te pakken die donkerblauw en niet lichtdoorlatend was.
    Deze heb ik om de "dob" gewikkeld zodat het een dichte kijker werd en ben de zelfde toer nog een keer gaan maken.
    Jeetje, dit was een wereld van verschil.
    Zo veel meer detail al met de 26mm.
    Ik had het gevoel dat hij nog meer kan en heb een stertest uitgevoerd.
    Ok Collimatie is verre van optimaal.
    Hier moet ik toch nog een keer grondig naar kijken.
    Dan ben ik van mening dat hij een NOG beter beeld zal geven.

Om half drie begon de bewolking zijn intrede te doen.
    Ik heb alles ingepakt en ben naar binnen gegaan.
    Wel nog even wat plaatjes op internet gezocht van hoe M13 er uit hoort te zien.

Ik vond het jammer dat ik afgelopen weekend niet naar Copernicus kon.
    Maar volgende party ben ik zeker van de partij..
    Waar en wanneer het ook is.

09-06-2006:

Na wat lezen en denken kom ik tot de volgende conclusie.
    Ik kijk nu met een vergroting van maar 150X (1500/10=150X
    En is het dus ook logisch dat ik niet veel van M13 heb kunnen zien.
    Althans, dat het wazig was.
    Ik ben nu dringend zoekende naar een 2 of 3x barlow, een 4-6 mm oculair en een goede filter voor luchtvervuiling.
    Deze "dob" heeft een max vergroting van 600X (jeetje ik lijk wel zo'n goedkope verkoper van "profesionele telescopen" ).
    Daarmee zal ik toch wel meer kunnen zien?

:Edit:

17-06-2006:

Zaterdag avond zag de hemel er veelbelovend uit.
    Aangezien mijn Dobbycar nog niet klaar is ben ik om half 11 begonnen om mijn dob uit elkaar te hallen om hem buiten op te stellen.
    Nadat hij stond heb ik eerst de collimatie gecontroleerd.
    Ik was er al bang voor. Ok... Opnieuw colimeren dus.
    Ik moet zeggen dat ik er behoorlijk wat handigheid in krijg. Waar ik in het begin een uur mee bezig was lukte nu in een 15 minuten.
    Het eerste waar ik naar wilde kijken was Jupiter.
    Tot mijn grote verbasing was de zoeker ook niet meer uitgericht.
    ************. Gelukkig had ik via Marktplaats een leger zaklamp met een rode lens kunnen kopen. Anders had ik in het donker moeten pielen.
    Ik hoop niet dat dit ook altijd moet.
    Anders ben ik alleen al een uur bezig met uitrichten en colimeren.

Eindelijk kan mijn waarneem avond/nacht beginnen.
    Jupiter:
    Met de Meade QX 26mm waren de 4 manen goed zichtbaar terwijl Jupiter zelf te veel wit licht produceerde.
    Ik realiseer me dat de spiegel waarschijnlijk niet genoeg afgekoeld is.
    Dan maar de fan aan zetten.
    Inmiddels kijk ik met wat printjes van Starry Night naar de sterren hemel.
    Ik weet wat ik wil zien.
    Goed na een half uurtje nogmaals naar Jupiter gekeken.
    Ok het afkoelen had niets uitgemaaktt.
    Nog steeds dat witte bolletje met weinig detail.
    Wat zou het beeld zijn met de 5 mm Hyperion?
    Nog steeds dat witte bolletje maar een stuk groter.
    En nog steeds zijn er vier mannen in het blikveld te zien.
    Ik had van de Hyperion begrepen dat je het 1,25inch met lens gedeelte eraf kan schroeven waardoor je een groter brandpunt krijg.
    Er staat niet vermeld hoe groot dat brandpunt is maar in iedergeval kleiner dan 26mm. Als ik moet gokken zou ik zeggen 22mm.
    Nu dat gedeelte eraf is hou je een 2 inch oculair over.
    Voor het zoeken naar objecten is dit een uitstekende tool. Het geeft een veel beter beeld dan de 26QX van Meade.
    Het nadeel is wel dat wanneer je een object gevonden heb, dan weer het 1,25inch gedeelte er op moet schroeven om dan met 5mm te kunnen kijken. Maar acht. Op dit moment heb ik niets anders.

Mijn zoektocht gaat verder naar Hercules. Ja, ja jullie raden het al.
    Waar ik de vorige keer moeite mee had, ziet er nu door de 5mm een heel stuk beter uit. Sterker nog, het beeld wordt gevuld met duizenden kleine sterretjes verdeel over het blikveld.
    Goh wat is dit mooi.. En wat een verschil met de vorige keer.
    Ik kan mijn ogen er niet vanaf houden.
    Alleen nu is wel heel goed zichtbaar dat de lichtvervuiling parten speelt.
    De achtergrond is niet zwart maar eerder grijs.
    Dit maakt het voor mij niet minder mooi.
    De zoektocht gaat verder naar leeuw. Deze is nog net aan de horizon te zien.. Hoe ik ook mijn best doe, geen van de objecte aldaar heb ik kunnen vinden. Zou dit komen door de lage stand in combinatie met de lichtvervuiling?
    Mijn volgende toer had ik gepland in de "Pels van de grote beer".
    In een boek welke ik heb, staan daar hele mooie plaatjes van Sunflower- en de Whirlpool galaxy's.
    De Whirlpool galaxy heb ik niet kunnen vinden. De Sunflower wel. Ik heb er geen goed beeld van kunnen krijgen. Het enige wat ik zag was 2 grijze vlekjes in de Hyperon 2inch versie (weten jullie nog? dus zonder het onderste lensje)
    In de 1,25 inch versie 5mm zag ik iets meer detail maar was verder ook grijs en redelijk klein.
    De volgende was m94. deze heb ik gezocht met de 5mm. Het duurde even maar uiteindelijk had ik een grijswitte bol in mijn oculair.
    Ook hierin was weer weinig detail te hekennen.
    Dan maar verder naar M108 en M109. Beide zijn ongeveer van Magnitude 10. Pik ik nu gewoon de moeilijkste uit? Ook deze zijn niet te zien. Hoe ik ook mijn best doe.
    Ok, dan maar drie op een rij NGC 3077, M82 en M81.
    Het is even zoeken maar dan heb je ook wat. M81 is de middelste van de drie en zeer goed zicht baar.
    Ik zag eindelijk iets van detail. Na mijn waarneem sessie ben ik meteen naar de PC gegaan om op te zoeken. En ja hoor.. Zo heb ik hem ook gezien. Wel minder kleur en iets kleiner. naar hij was er wel.
    Ik werd helemaal blij en warm... Dit is geweldig. Ik wil meer.
    Overigens heb ik van de andere 2 niets kunnen zien.
    Als laatste ben ik nog een keer bij mijn vriendje M13 langs gegaan. (ik denk dat hij mannelijk is) Jeetje.. Wat ben ik blij dat ik mijn oude Luxon de deur uit heb gedaan.. Dit is echt geweldig.

Tijdens het zoeken naar de objecten viel me een aantal zaken op van het Baader Hyperion 5mm Oculair.
    Jullie weten inmiddels dat het onderste gedeelte eraf geschroeft kan worden. Daarddor krijg je een 2 inch 22mm oculair.
    Als je daarme naar een heldere ster kijkt krijg je een redelijk goed beeld.
    Ook de buiten rand blijft goed zichtbaar. Volgens mij kan het wel nog beter.
    Wanneer ik er weer een 1,25inch 5mm van maak zie ik de zelfde ster als een dot wiite watten (mijn vrouw noemt dat een Wyandotje). Ik kan draaien aan de focuser tot ik een ons weeg, maar het beeld blijft het zelfde. Wanneer ik naar sterren kijk met een hogere magnitude zijn ze wel scherp en zie ik ook een klein wit bolletje. Zelf denk ik aan boven de mag 4/5.
    In de randen is alles onscherp. Maar ach.. er blijft echt voldoende blikveld over om te zien wat je wil zien.
    Overigens vindt ik dit wel een heel prettig oculair om mee waar te nemen.
    Zeker vanwege de grote van het ooglensje. 20mm.
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Gefeliciteerd met je aankoop, Japie! Bedankt voor de nauwkeurige beschrijving van je ervaringen tot zover.

Even een vraagje: zitten er ventilatoren bij de hoofdspiegel? Ik weet niet of je lang genoeg buiten hebt gestaan om last te kunnen krijgen van dauwvorming (zal nog wel meevallen met deze temperaturen?), maar zo'n truss dobson lijkt me echt een toestel waarbij je daar snel last van krijgt.

Ik ben benieuwd naar je foto's!
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Van een Luxon direct naar een 12" Dobson. Da's geen half werk, Japie!

Maar is het echt zo dat je een truss-dob elke keer als je hem in elkaar zet moet collimeren? Collimeer je dan alleen de vangspiegel, de hoofdspiegel of beide?

Je kunt collimatieboutjes of schroefjes volgens mij het best vervangen door vleugelboutjes. Dat heb ik bij de hoofspiegel van mijn Newton ook gedaan en het werkt perfect!
      http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=1131&start=0
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

@BRINX:
        Bedankt!
        Er zit een behoorlijke ventilator onder de hoofdspiegel.
        Maar of je daar dauw van je spiegel kan houden weet ik niet.
        Ik kan me wel voorstellen dat het afkoelen van de spiegel lekker snel zal gaan.
        Ik heb inmiddels mijn vrouw gevraagd om een shroud te maken. (Nederlands woord weet ik hier niet voor) Maar in iedergeval om lichtinval tijdens het waarnemen te voorkomen. Dit zal ook dauw kunnen voorkomen denk ik.

De aanschaf van 8 oplaadbare batterijen zal ook geen overbodige luxe zijn. Ja er gaan er 8 in voor de ventilator

@ROEL:

Ja net toen de lightBridge uitgebracht werd wist ik dat ik hem wilde hebben. Eerst zat ik nog te twijfelen tussen deze of een C8, maar ben tot nu toe blij dat ik deze gekocht heb.
        Over dat collimeren wordt gezegd dat dit elke keer gedaan moet worden wanneer hij uit elkaar gehaald word.
        Zelf denk ik dat wanneer je de trusses merk met de onder en bovenkant dat het wel mee zal vallen. Op die manier komt alles weer op de zelfde plaats te zitten wanneer je hem weer in elkaar zet.
        Maar goed, dat moet ik eerst nog testen.
        De eerste keer heb ik alleen de hoofdspiegel gecollimeerd. En volgens mij is dat ook voldoende. De collimator liet mooie rondjes zien.

Dank je voor de tip over de vleugelboutjes.
        Dit had ik inderdaad al een keer gelezen en ben al eerder op dit idee gebracht door een Amerikaanse site.

Op dit moment ben ik bezig met het ontwerp van mijn karretje.
        Hij moet ook mee in de auto als ik naar een starparty oid gaat.
        Dus hij moet compact zijn maar wel een "dob" van dit formaat kunnen dragen. En hij moet makkelijk over ruig terrein kunnen.
        Nogmaals, het is best een impossant apparaat.

Commentaar

Origineel geplaatst door Japie
          Zelf denk ik dat wanneer je de trusses merk met de onder en bovenkant dat het wel mee zal vallen. Op die manier komt alles weer op de zelfde plaats te zitten wanneer je hem weer in elkaar zet.
          Maar goed, dat moet ik eerst nog testen.
          De eerste keer heb ik alleen de hoofdspiegel gecollimeerd.
          Gaaf hoor, ik ben best jaloers op je...
          Maar hoe collimeer je hoofdspiegel bij zo'n lange kijker. Zijn je armen niet te kort?
          En bij een snelle kijker zoals die van jou, luistert collimatie nogal precies. Een kwartslag van een collimatiemoer kan het verschil zijn tussen prachtig beeld en redelijk beeld. Ik ben benieuwd of de uitlijning nauwkeurig genoeg gemarkeerd kan worden op de trusses. Hou ons op de hoogte!
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ok, je mag weten dat ik best trots ben.
            Het collimeren betekend veel heen en weer lopen tussen collimator en onderkant
            En inderdaad niet te veel draaien zoals ik in het begin...

Commentaar

Gefeliciteerd met de aankoop zeg.

Ach, en ik zou het er zeker voor over hebben, dat heen en weer lopen ....... 12" is niet mis, krijg je mooie beeldjes mee hoor. Je ziet iig meer dan ik met m'n 102mm makje .

Commentaar

Mag ik uit dit alles afleiden dat jij verantwoordelijk zijt voor het slechte weer ?
                Congrats met de nieuwe kijker .

Commentaar

@SKYGUY en SKYWATCHER.

Dank jullie.

Ach Skyguy, zo'n ETX is toch helemaal niet verkeerd.
                  En uuuhh, mooie beeldjes? Voorlopig helemaal niets
                  Zoals Skywatcher schrijft... Slecht weer

Aan de andere kant is dat slechte weer ook wel weer goed.
                  Dan kan ik in iedergeval bovenstaande modificaties uitvoeren en mijn kijkertje leren kennen.
                  En natuurlijk mijn karretje bouwen.
                  En vanavond ff wat fotootjes schieten.

Heeft overigens iemand enig idee welke oculairs ik kan aanschaffen voor deze kijker?
                  Ik heb inmiddels geleerd dat je niet zomaar elke oculair met deze dob kan gebruiken. Zelf zit ik te denken aan de 4000 of 5000 serie van Meade.
                  Dit omdat er een 4000 serie meegeleverd word.

Commentaar

Serie 4000 is goed, heb ik zelf ook. Mooi scherp tot de randen. En ook niet al te duur.

En zo'n etx is ook niet echt slecht. Alleen 105mm is toch wel...mwah...een beetje klein . Maar niet getreurt, binnekort ga ik wat groter

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                      Serie 4000 is goed, heb ik zelf ook. Mooi scherp tot de randen. En ook niet al te duur.

En zo'n etx is ook niet echt slecht. Alleen 105mm is toch wel...mwah...een beetje klein . Maar niet getreurt, binnekort ga ik wat groter
                      Dat ie bij jou scherp is tot de randen komt omdat je een hoge F waarde hebt. Het nadeel van Dobsons is dat (met een lage F waarde) je goedkopere occulairs (ook de 4000 serie) veel randonscherpte hebben.
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Nou als de serie 4000 die erbij zit geen problemen oplevert zullen ze goed te doen zijn. Maar mischien toch beter om wat betere kwaliteit te halen.

Commentaar

Hoi Japie,

Thanks, voor je review en gefeliciteerd met je aankoop. Ik ben erg niewsgierig hoe die bevalt en presteert. Ik ben zelf ook opzoek naar meer diameter en de lightbridge is een van de kandidaten. Ik ben erg benieuwd naar de invloed van het omgevingslicht a.g.v. de open structuur. Als je er (nog) meer informatie er over kwijt wil lees ik het graag, en als het kan (en je wilt) plaatjes natuurlijk.
                          Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

@aamw:
                            Dank je..
                            De plaatjes staan er bij.
                            Als er nog meer plaatjes bij moeten komen hoor ik het wel.
                            Dus als jullie iets willen zien, gewoon vragen.
                            Het is toch ************ weer.

Commentaar

Sooooooow.......... wat een ding Hij is niet te vergelijken met mijn Dob :P

Ik ben zeer benieuwd naar hoe het bevalt. Ik zou wel zo'n verstelbare stoel kopen voor je waarnemingen. Dat maakt het allemaal zoo veel prettiger.
                              Je zal dan uren achter het oculair zitten

PS wat voor focuser heb je trouwens?
                              - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                              - EQ3, aandrijving + poolzoker
                              - Bresser 10x50
                              - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
                              X