Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

To buy or not to buy

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

To buy or not to buy

Hoi mensen, vraagje.

Ik heb een mooie c8 op een gp-dx gezien voor ongeveer 1300-1500 euro. Er zitten geen motoren bij, maar een simpele volgmoter is voor 120 euro te krijgen.

Wat zeggen jullie, etx verkopen en voor deze gaan. Of gewoon etx houden en niet omkijken hiernaar. Ik heb deze zelf ook pas vandaag zien staan, maar ze zijn vaak snel weg dus daarom deze post .

Mag ik m inkoppen? Een c8 is veel beter dan een ETX. Waarom? Omdat je meer opening hebt en een allrounder met compacte bouwwijze. Bovendien is het een beproefd model. Als je astrofotografie wilt gaan doen heb je met de GP-DX een hele goede combinatie.
    Ik vind de prijs erg hoog. Reken voor een losse tubus 500/600 euro en een 2ehands DX hetzelfde. Ik zou voor de combinatie inzetten op ca 1000 euro. Je bent je goto kwijt, maar die kun je later met een skysensor weer bijkopen.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

En wat zou ik ongeveer voor de etx terug kunnen krijgen. Er zit een zwaar veldstatief bij, een lpi met software ed, 26mm super plossel, zelfbouw koffer, adapter voor stroom, flexi focus, en uiteraard de autostar :P .

Dan weet ik ongeveer hoeveel ik nog moet bijleggen als ik de c8 zou kopen.

Commentaar

Die LPI zou ik gewoon houden als ik jou was!!
        Kun je altijd nog lekker mee kloten met die C8.

Welke lensdiameter heb je eigenlijk?
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Op het moment 105mm. En die lpi kan ik idd beter houden.

Er zit trouwens ook fastar of zoiets bij de telescoop. Is dat een soort camera?

Commentaar

Nee, fastar is een mogelijkheid om een camera te monteren op je vangspiegel. Je hebt dan een bloedsnelle (f2.5) kijker voor CCD werk. Helaas is het verouderd en je moet diep in de buidel tasten voor een geschikte setup. Ik heb ook een fastar C8 maar ik ga m niet gebruiken.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ok ik heb nog even een mailtje gestuurd met een paar vragen zoals, in welke staat is de telescoop enzo. Maar als deze helemaal goed en in orde is, wat zeggen jullie? Etx weg en C8 aanschaffen?

Owja linkje naar marktplaats Klikkerdeklik

Commentaar

Ik heb de advertentie net even bekeken, en die persoon praat over 'het merk GP DX'. Hij klinkt niet echt als een kenner dus ik zou zeker even langsgaan.
                De C8 tovert veel meer deepsky naar voren dan jouw ETX. Het is wel ee 20 cm kijker! Dus als je ambities hebt richting deepsky zou ik voor de C8 gaan.
                Let op: de montering wordt dus zonder motoren geleverd, dus het kan je alsnog aardig wat kosten. Voor de prijs die jij noemt verwacht ik een GP-DX met motoren. Bovendien is de C8 die erop staat al enigszins gedateerd, dus als je het doet, onderhandelen maar. Ook de GP-DX is niet van het laatste model . Is wel mooi spul trouwens.

Commentaar

Hier zijn laatste mail :

De telescoop is ca 5 jaar oud. Ik heb hem enkel het eerste jaar gebruikt, de jaren daarna enkel meegenomen op vakantie. Ik ben al jaren aan het waarnemen met en 10 Meade, zodat de 8 niet meer aan bod kwam.

Zowel de telescoop als de montering zien er goed uit. Er zijn een paar kleine verf beschadigingen te zien, maar dat is door normaal gebruik.

Ik raad een Skysensor 2000 aan. Kost wel veel geld, maar dan ben je wel meteen klaar. Of je kiest voor een FS2, die ik ook heel erg goed, maar wel duurder.

Ik heb een FS2 gebruikt; die past nl ook op mijn hele grote montering.

Als je geen GoTo functionaliteit wilt/nodig hebt, dan zou je voor enkel twee eenvoudige motoren met hand bedienkastje kunnen kiezen. Die kosten een paar honderd euro.

De montering kost op dit moment 1395 en de optische buis 1225. Ik wil voor de set ongeveer 1550 hebben.

Wat ik wel raar vind is dat hij nu ineens van 1500 euro naar 1550 euro is gegaan

Commentaar

Ik zou het lekker laten zitten. De buis is ZEKER ouder dan 5 jaar en een nieuwe OTA (van carbonfiber) kost je nieuw ongeveer 1100 euro. Ik heb zelf zo'n 'nieuwe C8' (dus met carbon fiber) voor 500 euro gekocht. Dat was een hele goede mazzelprijs hoor.
                    De GP-DX NIEUW kost 1100 euro bij vixen europe.
                    Je moet er nog bijkopen: poolzoeker, motoren, bedieningskastje en evt skysensor.
                    Dus lekker laten lopen.

Commentaar

Anders kijk je lekker verder op Ebay, daar staat ook wel vaak een C8 op. Ben je meestal met een 450 euro wel klaar.
                      Koop je een leuke 2dehands montering erbij en je bent een stuk voordeliger uit.
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Als je zou kopen:

ik heb enkele jaren geleden mijn GP-DX uitgerust met een Skysensor 2000 PC en dat betekent dat de standaard motoren die op die montering zaten vervangen moesten worden door een ander type (die zaten bij de Skysensor in de set).

Ik heb dus twee prima volgmotoren en een bedieningskastje ergens in een kast liggen. Geen GoTo dus maar je hebt dan wel aansturing op beide assen.

Voor een zacht prijsje wil ik best iemand helpen een montering compleet te krijgen.

Ganymedes vraagt voor de GP-DX 1395 euro (excl. motoren). Bijbehorende motoren 149 euro het stuk en dan nog eens 279 euro voor het bedieningskastje voor beide motoren aan te sturen.

Commentaar

Ik koop m al niet meer . Hij wilde perse 1500 euro hebben voor de set en dat vind ik toch wel heel erg veel.

Commentaar

En wat denken jullie van dit? Klikkerdeklikkerdeklikerdeklik

Commentaar

Das aardig compleet!

Commentaar

Werken...
                              X