Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mead LXD75 mogelijkheden

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mead LXD75 mogelijkheden

Beste mede hobbyisten,

Ik ben pas gestart met de hobby en heb een mead LXD75 UHTC aangeschaft.
    hierbij ook mead autostar suite

Kan iemand mij vertellen of dit een goede kijker is kwa mogelijkheden.

Wat ik tot nu heb gezien door de kijker vind ik tegenvallen.

De planeet jupiter heb ik 7 mei gezien, maar deze was erg ver en klein, de kleuren band om de planeet was erg moeilijk te herkennen.

Het ocu wat ik gebruikt heb is een burgess/tmb 4mm.

Groetjes en alvast bedankt voor uw inbreng, sorry voor de misschien wel erg domme vraagstelling

Gr Mario
    Oneindig ver is toch dichtbij !!!

hey mario,welkom op astrostart
    je zal toch iets specifieker moeten zijn ivm de kijker
    hetgeen je nu opgeeft is slechts de montering (ldx 75) en de coating die is gebruikt het optiek (UHTC).

Commentaar

Sorry de kijker

Dank je wel,

De Kijker is een buis, de meade 10" Schmidt newton LXD75

D=254, F=1016 f/4

Groetjes

Mario

Commentaar

Zo toe maar weer, direct de grootste uitgezocht

Tja als je hubble foto's verwacht, dan kun je beter de kijker direct verkopen, want dat ga je niet krijgen. Wat ik wel een keer kan aanraden is om te kijken naar M13 en de dubbel cluster in Persei
        De ringnevel M57 is ook leuk om te bekijken.

Het makkelijke voor jou is dat je autostar hebt, dus je kan veel zien op een avond. Maar dat haalt ook net de leuke kant van de hobby weg. Het zoeken en uiteindelijk vinden.

Heb je de maan wel al gezien dan?? Die is altijd mooi. Saturnus moet je ook nog wel kunnen zien.

Succes ermee
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

LXD75

Hoi,

de maan heb ik al gezien, ziet er idd mooi uit, jupiter heb ik ook gezien al vond ik het erg klein, geen detail.

Misschien heeft dit te maken met het type lens.

Ik wil ook nog de mead cam testen, is hiermee mee detail te halen?

Gr MArio

Commentaar

Dag Mario,

ik heb er zelf ook één. Een aantal belangrijke zaken. Begin een object te bekijken altijd met een lage vergroting en ga dan omlaag met de vergroting door een ander oculair te nemen. Een sterke vergroting (ik heb niet eens een 4mm) wil niet zeggen dat je meteen ook een duidelijk beeld hebt. Planeten zijn vaak het mooist in een 16/22 mm oculair. Ik zelf ben een fan van lage vergrotingen, en vele waarnemeners met mij denk ik. Je verliest dan geen scherpte. Een JPG plaatjke kun je ook niet onbeperkt opblazen, en dat is net zo met een obejct in de telescoop.
            De seeing is verder ook belangrijk, dat wil zeggen de helderheid van de hemel. Ik gebruik mijn telescoop niet zo vaak, ik wacht tot ik echt een knalheldere nacht heb (ik woon in Denekamp Twente). Waarnemen met vocht in de lucht, en dat hebben we de laatste tijd nogal eens, is vragen om slechte beelden. En natuurlijk speelt de plaats van je waarneming een belangrijke rol, het is nu eenmaal helderder hier in Twente (ik werk in de Cosmos sterrenwacht, http://www.e-cosmos.nl) dan in Amsterdam. Wil je meer weten, kun je me ook bellen. Voor het telefoonnummer: sterrenkids@planet.nl

Groet
            uw vraagbaak
            Arnold
            Carpe Diem

Commentaar

Inderdaad ik gebruik zelfs (sinds kort ) een 40mm oculair om de objecten te zien. Prachtig scherp beeld, en het valt best mee hoe klein het is, al heb ik wel een brandpunt van 2000mm. In het begin viel het mij ook best wel tegen (Meade LX90), maar hoe vaker je kijkt hoe meer je ziet, ik weet niet waarom, maar ik ben gewoon meer detail gaan zien. En dan word het uiteindelijk ook leuker en daardoor mooier.

Commentaar

LXD75

Hoi,

Alseerst mijn dank voor de reacties.

Het is voor mij allemaal nieuw, maar ik neem aan dat ik met de aanschaf van deze set een goede keus heb gemaakt.

Ik zou me best willen verdiepen in de lenzen en opties van de telescoop is hier ergens een leidraad voor?

Wat zijn onderandere de verschillen in de diverse lenzen ect.

Jupiter heb ik kunnen waarnemen, maar geen enkel detail en hij was erg klein.

Groetjes en nogmaals dank voor de tips

Commentaar

Re: LXD75

Origineel geplaatst door mario41
                  Hoi,

Alseerst mijn dank voor de reacties.

Het is voor mij allemaal nieuw, maar ik neem aan dat ik met de aanschaf van deze set een goede keus heb gemaakt.

Ik zou me best willen verdiepen in de lenzen en opties van de telescoop is hier ergens een leidraad voor?

Wat zijn onderandere de verschillen in de diverse lenzen ect.

Jupiter heb ik kunnen waarnemen, maar geen enkel detail en hij was erg klein.

Groetjes en nogmaals dank voor de tips
                  Wat ik niet snap is dat je zonder enige informatie of wat dan ook een telescoop koopt van bijna 2000 euro :S
                  Voordat ik mijn eerste scoop kocht wist ik je al precies te vertellen wat er allemaal op de markt te koop is.
                  Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Toevallig ken ik iemand op het werk die ook beginner is en identiek dezelfde telescoop gekocht heeft?
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

mario 41 ben zeker dat je niet gewoon naar een ster aan het kijken bent? probeer eens een 16mm oculair of kleiner. normaal gezien zie je wolkenbanden en maantjes , of je zit in een zware lichtvervuiling. of je kijkt door wolken
                      Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

ah lol, tuurlijk kijkt hij niet naar een ster :P Heeft goto he. Maar dat je jupiter maar heel klein zien komt denk ik door de lage f waarde van je telescoop. Probeer zoals al eens eerder gezegt is een hogere vergroting (zo hoog als je met je occulairs kan gaan). Maar een goede seeing is ook belangrijk, soms zie je bijna geen details, en soms erg veel.

Commentaar

En wat is ongeveer een lage f waarde ik krijg een telescoop met een waarde van 5.9 is dat dan genoeg om planeten goed te zien???

Greetz
                          Technology is our future

Commentaar

Om planeten goed te kunnen zien heb je in ieder geval een grote spiegel nodig die de vergroting aan kan. En dan is het alleen een kwestie van een lang brandpunt. Ik heb een 8" (20cm) LX90 f/10 dat betekent dus dat ik een brandpunt van 2000mm heb. Ik kan de planeten vrij goed zien, maar het grotere model van 25 cm zal het dus alweer wat beter kunnen zien omdat hij verder kan vergroten. Je zal dus een grote (dure) telescoop moeten hebben met een hoge F waarde.

Commentaar

Om een beetje contrast te krijgen in die mooie deepsky kijker (F4) zou een barlow wel eens kunnen helpen, deze verlengd het brandpunt, zo dat je wel wat contrast krijgt.

De kijker is niet gebouwd voor planeet en grote vergroting, daarom zal het als beginnend waarnemer lastig zijn om de planeten goed te zien. en dan staan ze ook nog niet gunstig zo lekker laag.

Commentaar

Werken...
                              X