Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

12" LightBridge of een Celestron C8

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

12" LightBridge of een Celestron C8

Hallo All,

Ik lees al enige tijd met jullie mee zonder mij te registreren.
    Maar nu zit ik toch met een probleem.
    Ik als weegschaal (sterrenbeeld) kan soms heel moeilijk keuzes maken.
    Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen hierbij.

Ik heb nu een jaar of 2 met een goedkope luxon 70/900 kijkertje gedaan.
    Leuk voor planeten en de Orion nevel is een wazige vlek.
    verder geen slecht ding.

Nu ben ik op het punt gekomen dat ik iets anders wil.
    Op marktplaats heb ik bij de firma AstroTechniek te Velden een Celestron C8 zien staan voor een vergelijkbare prijs (zelfs goedkoper) van een nieuwe 12" LightBridge.

Wat zouden jullie doen? Ik heb geen ervaring met een Dobson montering.

Graag jullie mening.
    Alvast mijn hartelijke dank.
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Dag Japie,
    Welkom.

Truss Dobson (Lightbridge):
    + Grote opening, dus veel zien
    + Kortere afkoeltijd dan C8
    + Eenvoudige montering
    - Gevoeliger voor lichtvervuiling
    - Niet geschikt voor fotografie
    - Stelt hogere eisen aan oculairs
    - Groot

C8
    + Compact
    + Geschikt voor fotografie (mits bevestigd op goede montering)
    + Minder kleurfouten in oculairs door lange brandpuntsafstand.

- Lange afkoeltijd (gesloten systeem)
    - Opening niet zo groot als 12"
    - Kleiner beeldveld dan Dobson

Wat belangrijk is (in mijn bescheiden mening), wil je later gaan fotograferen? En zelfs met een 14" Dobson zie je in de regio Haarlem niet gek veel meer dan een C8 wegens de lichtvervuiling. Een
    Op welke montering staat de C8?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Het gaat om deze advertentie:

Aangeboden een Celestron C8 Schmidt Cassegrain telescoop in goede conditie. Met vorkmontering, wig en statief. De wig is professioneel verstevigd en voorzien van een fijnverstelling voor poolhogte en azimut; het originele statief is vervangen door een veel stabieler Meade statief.
      De telescoop wordt geleverd met de originele Celestron koffer en een koffer met accessoires zoals Celestron rich field adapter f/6.3, zenitprisma, piggy back, kamera adapter voor oculairprojectie met T-ring, 2 oculairen en 2 filters.
      De uuras heeft een ingebouwde quartz gestuurde aandrijving. Handmatige fijnbeweging op uuras en declinatie-as.

Ik ben dus ook al heel bang voor de lichtvervuiling met die Meade.
      Maar aan de andere kant als ik naar het buitenlang ga, kan kan de Meade wel mooi mee ne zal ik meer zien (donkerder) dan de C8.
      Overigens wil ik voor de Meade wel een zwartehoes maken, naam weet ik ff niet meer. En dat zal wel schelen denk ik. [/img]

Commentaar

Ik ben zelf een C8 bezitter, had er 1 op een vorkmontering (zoals ik uit jouw tekst opmaak) en vond dat heel prettig werken. Fotografisch is het alleen lastig (niet onmogelijk).
        Als je ambities richting visueel waarnemen gaan heb je meer aan de dobson. Zeker op vakantie. Ik wilde zelf een compromis tussen fotografie, achtertuin en vakantie, dus kwam ik op een C8 uit. Moeilijke keuze. Als je iemand was die nooit op vakantie ging zou ik voor de c8 gaan
        Kom anders een keertje langs bij sterrenwacht Copernicus (http://www.sterrenwachtcopernicus.nl) in Overveen. Ik ben er vrijdag. Dan kun je door een C8 kijken.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

@NOP

Dat is misschien wel een idee.
          Moet vanavond nog even met de vrouw overleggen (ja zo gaat dat hier )
          Ik laat het je via PM weten.

En alvast bedankt.

Commentaar

@NOP: Ik had je een PM (PB) gestuurd maar weet niet zeker of dat goed gegaan is.

Dus ff offtopic:

Ik kom vrijdag langs bij de sterrenwacht.
            Ben je er ook als er geen goede "seeing" is?
            Heb het idee dat het vrijdag niet echt helder zal zijn.
            En vanaf hoelaat ben je er?

Alvast bedankt.

Commentaar

@nop:

Het is me helaas niet gelukt om langs te komen.
              Ben net thuis, zo gaat dat in de automatisering.
              Ik kom zeker nog een keer langs.
              Morgen ga ik de 12" lightBridge halen/bestellen.
              Ik laat van me horen als ik hem heb.

MVRGR,
              Jaap

Commentaar

Mooie kijker die lightbridge, beweegt heel 'smooth'

Weet je, aperture rules,altijd , ook in lichtvervuilde gebieden....zo denk ik erover...
                Obsession 18 inch F/4.5
                Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Nou, daar wil ik wel een nieuw topicje over starten!
                  Ik vind klein maar fijn ook geweldig!

Commentaar

Je hebt zeker gelijk Nop. Mijn meeste gebruikte kijker is mijn 6 inchertje, staat gebruiksklaar en in één wip buiten, even afkoelen en klaar is kees. Zie je heel veel mee!
                    Maar de beste beelden zijn toch altijd in de 10 inch...als de seeing meezit , soms grandioos...
                    Maar op een EQ is dit even sleuren en uitlijnen, doe ik alleen als ik tijd heb en het weer echt goed is....niet *zo* vaak dus...
                    Waah, ik lijk wel gek....ik plan een 18 incher truss tube binnen een paar jaar....voor de galaxies , weet je....mieters.....3 kijkers....dan, ben ik gek?
                    Obsession 18 inch F/4.5
                    Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

3 kijkers is nog lang niet gek :P

Commentaar

Heey Japie,

Waarom heb je uiteindelijk gekozen voor de lightbridge? Ik zit namelijk ook nog een beetje in dubio, hoewel ik bijna zeker weet dat het de lightbridge wordt.
                        I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Met die truss moet je wel even een doek om de buis heen doen. Andes ga je mischien last krijgen van strooilicht.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sanne
                            Heey Japie,

Waarom heb je uiteindelijk gekozen voor de lightbridge? Ik zit namelijk ook nog een beetje in dubio, hoewel ik bijna zeker weet dat het de lightbridge wordt.
                            Uhm Sanne ff een vraagje, voordat je een, volgens mij, grote fout maakt.
                            Je woont toch in Amsterdam??
                            Zit je tussen de bebouwing??
                            Zo ja heb je een auto waar een telescoop in kan?

Als je geen auto hebt, dan ben je volgens mij beter af met een 5 of 6 cassegrain.
                            Die zijn nog een beetje verplaatsbaar. Met een Truss dobson ben je denk ik niet zo goed af in de grote stad. Vooral vanwegen de open constructie, maar mede omdat je eigenlijk niet zoveel kan zien in de stad.
                            Ik denk dat het wel ophoud met planeten en misschien een enkele duidelijke nevel, maar in Amsterdam waarschijnlijk geen nevels.
                            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Zo'n Lightbridge kun je toch helemaal uit elkaar halen. Een dichte Dobson, zoals die van Miranda of die van mij, is moeilijker mee te slepen. Ik denk dat je bij een LightBridge de tussenliggende spalken eruit kunt halen (zoals bij Ko).

Commentaar

Werken...
                              X