Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

12" LightBridge of een Celestron C8

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

12" LightBridge of een Celestron C8

Hallo All,

Ik lees al enige tijd met jullie mee zonder mij te registreren.
    Maar nu zit ik toch met een probleem.
    Ik als weegschaal (sterrenbeeld) kan soms heel moeilijk keuzes maken.
    Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen hierbij.

Ik heb nu een jaar of 2 met een goedkope luxon 70/900 kijkertje gedaan.
    Leuk voor planeten en de Orion nevel is een wazige vlek.
    verder geen slecht ding.

Nu ben ik op het punt gekomen dat ik iets anders wil.
    Op marktplaats heb ik bij de firma AstroTechniek te Velden een Celestron C8 zien staan voor een vergelijkbare prijs (zelfs goedkoper) van een nieuwe 12" LightBridge.

Wat zouden jullie doen? Ik heb geen ervaring met een Dobson montering.

Graag jullie mening.
    Alvast mijn hartelijke dank.
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Dag Japie,
    Welkom.

Truss Dobson (Lightbridge):
    + Grote opening, dus veel zien
    + Kortere afkoeltijd dan C8
    + Eenvoudige montering
    - Gevoeliger voor lichtvervuiling
    - Niet geschikt voor fotografie
    - Stelt hogere eisen aan oculairs
    - Groot

C8
    + Compact
    + Geschikt voor fotografie (mits bevestigd op goede montering)
    + Minder kleurfouten in oculairs door lange brandpuntsafstand.

- Lange afkoeltijd (gesloten systeem)
    - Opening niet zo groot als 12"
    - Kleiner beeldveld dan Dobson

Wat belangrijk is (in mijn bescheiden mening), wil je later gaan fotograferen? En zelfs met een 14" Dobson zie je in de regio Haarlem niet gek veel meer dan een C8 wegens de lichtvervuiling. Een
    Op welke montering staat de C8?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Het gaat om deze advertentie: