Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

MAK150 PRO mini review

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

MAK150 PRO mini review

Zonet heb ik mijn nieuwe 15cm Mak van Skywatcher binnengekregen. Het eerste wat me opviel was dat de goudkleur nog beter meeviel dan ik gedacht had. De meegeleverde oculairen, een 25 en 10mm stellen niet veel voor. Vooral de 25 mm is een ramp. Het prisma, tja dat is nog het ergste van allemaal. Als je er eens mee schud hoor je iets bewegen. . Zoiets is natuurlijk wel te verhelpen. Maar zou toch niet mogen, zeker niet voor de PRO serie. Ik heb nog een 15cm refractor van Skywatcher en het prisma erbij is van beter kwaliteit. Deze voelde echt als rommel aan.
    Kortom de bijgeleverde accessoires: 1/10.

Dan de telescoop zelf. Hij is zwaarder dan gedacht en nogal onhandig om te dragen. Ik heb hem om 20 uur buitengezet en om 22uur heb ik vlug naar Saturnus gekeken. Met een 32mm kon ik vier maantjes zien en het beeld was mooi scherp. Dan ben ik direct overgegaan naar 180X en kon ik de cassinischeiding mooi zien. Ik zag direct dat de telescoop nog niet genoeg gekoeld was want Saturnus kreeg met momenten de hik. Af en toe was er wat rood en blauw te zien aan de randen van Saturnus. Dit had ik wel niet verwacht. Misschien is het afkomstig van mijn oculair of barlow.
    Ik heb nog niet veel testjes kunnen doen want het is momenteel bewolkt, ze hadden nochtans gezegd dat het helder ging zijn.

Mijn eerste bevindingen: telescoop super . Bijgeleverde accessoires
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Dat roode komt iig van de barlow of t occulair ja, een spiegeltelescoop heeft geen kleurfouten. Dat i zwaarder is is wel te verwachten, de voorste lens van een mak is heel dik, dus zwaar . Maar dat die meegeleverde assosoires zo slecht zijn zou ik niet hebben gedacht, shame on skywatcher.

Commentaar

Congratz met je nieuwe aanwinst!!

Kun je het apparaat ook even wegen??
      Ben wel benieuwd eigenlijk
      Slikt ie ook 2" occulairs trouwens??

Ga je deze ook voor zonwaarneming gebruiken trouwens?
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Gefeliciteerd!
        Een 150 mak mag niet rammelen hoor!
        Ik vond de 127 al schitterend, ben heel benieuwd hoe de mak met goede oculairs is!
        Leuk dat je het even opschrijft voor ons.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Merci

Ik heb hem zonet eens gewogen en hij weegt 5,6 kg. Redelijk veel dus. Je kan er ook een 2" kit voor kopen. Maar ik wil eerst zo'n koffertje 8). Als het helder is ga ik hem eens goed vergelijken met mijn refractor. Is de mak evengoed of beter verkoop ik de refractor en koop ik me een zonnefilter en nog wat oculairs.
          Zonet heb ik de accessoires nog eens bekeken: Het spiegeltje van het prisma zat niet vast dus heb ik het zelf moeten lijmen.
          Er zat wat olie op de bovenkant van het 25mm oculair en onderaan was het plastiek niet goed afgevijld. Dat is nu ook verholpen.
          Toevallig heb ik nog een ander identiek 10mm oculair van toen ik mijn refractor kocht (in 2003 dacht ik). Het nieuwe is iets korter, het plastiek is fijner en de lenzen zijn ook kleiner gemaakt. Kortom: ze hebben bespaard. Hopelijk hebben ze er ook iets aan verbeterd. Ben eens benieuwd of er verschil te zien zal zijn.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

5,6 kilo???? Damn joh, dat is zwaarder dan een C8!!

Dat spiegeltje hoort toch ook in een zekere zin los te zitten? Die zou je toch moeten kunnen collimeren met die vier schroefjes? Of vergis ik me nou?
            Misschien dat iemand ons daarover kan inlichten!?
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Nee hoor, het spiegeltje in een prisma moet vast zitten. Die 4 vijzen dienen niet voor collimatie enkel om het prisma dicht te doen.

Commentaar

En toch kun je diagonalen collimeren, vraag me alleen niet hoe precies.
                Heb hier een linkje naar CN over de reflectiviteit van diagonalen.

http://www.cloudynights.com/ubbthrea.../o/all/fpart/1

Commentaar

Nieuwschierig Aagje dat ik ben heb al meerdere goedkope zenitspiegels/prisma's opengeschroefd en collimeerbare ben ik nog niet tegengekomen.

Een beetje rammelende trouwens wel vaker.

Vastlijmen van de spiegel lijkt mij persoonlijk weinig nut te hebben. Je weet toch niet wat de juiste stand is.

BTW: Naatje he dat 't toch weer niet helder is?

Oh, en gefeliciteerd met de nieuwe kijker natuurlijk. 5.6 kilo is wel een beetje jammer zwaar. En zoals al gezegd: kleurfouten komen vast door je Barlow of oculair. Wat voor oculairs zaten er trouwens bij, Plossls? If so, die zijn toch best okay van Skywatcher?

Enne, ff off-topic: ik heb net de nieuwe Tool gedownload... Weer top!
                  30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Tja Jeffrey, het was al niet de eerste keer dat ik heb gelezen over collimeren van diagonalen.

Zal het wel posten als ik weer eens wat ben tegengekomen

Commentaar

Het enige dat ik me daar bij kan voorstellen is dat de hoek van het licht niet goed zou kunnen zijn. En dat je dan door het spiegeltje wat op te heffen aan 1 kant deze corrigeerd. Wat bij mij niet het geval was. Het spiegeltje moet tussen 2 strookjes maar zat los. Met het te lijmen is dat opgelost.

Commentaar

Natuurlijk moet een diagonaal ook worden meegenomen in de collimatie. Collimatie is het optisch afstellen van de complete lichtweg. Als je diagonaalspiegel scheef staat, gaat je dat niet lukken.

,xtG
                        .tsooJ
                        Ich bin ein Kollaser.
                        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
                        X