Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

etx-70at

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

etx-70at

Ik heb een etx-70 at gekocht.
    is dat fout of niet?
    Het beste weer om testerrenkijken is geen weer.

zal dat nu nog wat uitmaken Dab ?

Commentaar

Denk dat je dat niet meer hoeft te weten, je hebt 'm gekocht.

Veel plezier ermee en laat je resultaten eens horen!

Commentaar

hou een log bij oid laat je bevindingen horen!
        Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
        Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Toch zou ik ook graag antwoord op zijn vraag krijgen..
          Ik kan er misschien 1 overnemen, maar twijfel nog...

Dus, is dat wat, zo'n ETX70-AT?

Groetjes,

Bandit
          Achromatologisch

Commentaar

Het is geen slechte kijker (en roel, zwijg over de goto :P ) en de goto is ook handig. Het is een echte wide-field kijker, de etx 70, dus hoge vergrotingen op planeten is i niet zo geschikt voor. Maar als beginnerskijker is het wel een leuk ding.

(heb ook nog een etx-105 te koop hoor :lol: ) :P

Commentaar

Nice try, maar die ETX105 ligt ongeveer 6 keer boven mijn budget

Om er eens een vergelijking tegenaan te gooien, voor iets minder heb ik
              nog steeds een optie op de Bresser van Freek:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2905

Wat zou de betere keuze zijn als je deze 2 vergelijkt?

Ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken tussen alle verschillende
              telescopen die ik gezien heb: de ene heeft een 'grote' spiegeldiameter,
              de andere is makkelijk mee te nemen, en weer een ander is zeer geschikt
              voor fotografie..

In eerste instantie ga ik (natuurlijk) de telescoop gebruiken voor lange
              nachten waarnemen naar vanalles dat zichtbaar is op zo'n moment..
              (Maan, Nevels, Planeten, noem maar op) In tweede instantie lijkt het mij
              interessant om 2 hobbies te combineren, namelijk het fotograferen en
              waarnemen!

Aangezien ik er nog wel eens met Am|cA op uit trek om ergens, ver weg
              van lantaarnpalen , met telescoop en al te gaan waarnemen, is het
              misschien ook wel handig dat het ding enigszins meegenomen kan worden.
              (maarja, Sanne sjouwt ook haar Lightbrigde mee in de trein, dus waar
              klaag ik dan eigenlijk over..? :lol: )

Misschien dat een Moderator dit topic wilt splitsen, heb ik geen bezwaar tegen.

Groetjes,

Bandit (die veel plezier beleeft aan zijn zoektocht naar de juiste telescoop)
              Achromatologisch

Commentaar

Ik zou als je de goto niet perse nodig hebt dan maar voor de bresser gaan. Meer opening = meer zien!

(was maar een grapje van de etx 105 )

Commentaar

Even de voor- en nadelen op een rijtje:

Refractor
                  Voordelen:
                  - Meeste refractors presteren goed op planeten.

Nadelen:
                  - De refractor is erg duur, zeker wanneer je voor openingen van 100 mm of hoger gaat.
                  - Goedkopere modellen hebben meer last van kleurfouten.

Reflector
                  Voordelen:
                  - Reflectors zijn goedkoper dan refractors, zeker op een dobson montering.
                  - Reflectors hebben in tegenstelling tot refractors geen last van kleurfouten.

Nadelen:
                  - Je moet de telescoop collimeren.

Vul het rijtje maar aan

Commentaar

De goto werkt wel lekker hoor.

Ik heb zelf de ETX125.
                    Op 1 avond ga je snel langs veel objecten.
                    Echter 1900mm brandpunt, dus meer een Planeten apparaat.
                    Optiek is erg goed. ETX70 is uiteraard een lenzenkijker, maar die optiek ziet er ook goed uit hoor.

Kijk maar eens op http://www.weasner.com/etx/menu.html
                    Erg goeie site over de ETX-jes.....ook veel tweakmogelijkheden.

Ik ben op een focal reducer aan het wachten.

Gisteren voor 55 Euri nog een Lidlscoop erbij gekocht :P

Maar veel plezier met je ETX70...gaat zeker lukken.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                      Even de voor- en nadelen op een rijtje:

Refractor
                      Voordelen:
                      - Meeste refractors presteren goed op planeten.

Nadelen:
                      - De refractor is erg duur, zeker wanneer je voor openingen van 100 mm of hoger gaat.
                      - Goedkopere modellen hebben meer last van kleurfouten.

Reflector
                      Voordelen:
                      - Reflectors zijn goedkoper dan refractors, zeker op een dobson montering.
                      - Reflectors hebben in tegenstelling tot refractors geen last van kleurfouten.

Nadelen:
                      - Je moet de telescoop collimeren.

Vul het rijtje maar aan

Even een kleine aanvulling

Refractors geven superscherpe beelden van de sterren. Het worden echt kleine scherpe puntjes.
                      Zo heel erg duur is een refractor helemaal niet. Tenzij je voor APO en ED refractors gaat.
                      Kleurfouten zijn heel goed op te vangen met een fringekiller, geen APO kwaliteit, maar daar betaal je tenminste ook niet voor

Nadelen van reflectors:
                      - Buis vangt veel wind
                      - Centrale obstructie (geeft spikes bij sterren)
                      - Spiegel moet afkoelen
                      - Je hebt dure occulairen nodig, want je hebt gauw last van coma

Desalnietemin Aperture Rules!! Dus ga voor zo groot mogelijk.
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Correctie: de centrale obstructie geeft geen spikes (mijn SCT laat geen spikes zien): die spikes komen door de spider vanes van een newton. Een centrale obstructie geeft wel contrastverlies in vergelijking met dezelfde diameter zonder centrale obstructie.
                        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                          Correctie: de centrale obstructie geeft geen spikes (mijn SCT laat geen spikes zien): die spikes komen door de spider vanes van een newton. Een centrale obstructie geeft wel contrastverlies in vergelijking met dezelfde diameter zonder centrale obstructie.
                          Dat bedoelde ik brinx
                          Maar je hebt gelijk
                          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Centraal geobstructueerde spikes van een SCT dmv een Newton zegt mij
                            werkelijk helemaal NIKS.. Contrastverlies kan ik nog volgen, maar de rest?

Op dit moment neig ik ontzettend naar deze ETX70.. Het is 'handzaam',
                            in de zin van dat ik het makkelijk mee kan nemen, (een nieuwe word
                            geleverd met statief en rugzak) het heeft zeker geen slechte optiek en
                            het van wat ik ervan begrijp is dit een echte allrounder, zowel geschikt
                            voor de maan, planeten als deepsky; Bovendien kan ik er foto's mee
                            maken en het heeft ook nog eens zo'n volgsysteem, waarvan de werking
                            klaarblijkelijk discutabel gesteld word.

Anyway, ik denk dat ik toch al mijn biedingen maar ga intrekken en zo'n
                            nieuwe ETX70-AT ga aanschaffen... Voor onder de 200 euro vind ik dit
                            echt een koopje en denk dat ik mezelf voor de kop sla wanneer ik wat
                            anders koop, er naderhand niet (helemaal) tevreden over ben en alsnog
                            wat anders moet gaan zoeken.. Nogmaals, voor deze prijs kan het ding
                            lekker uitproberen en mocht het niet bevallen dan kan ik het alsnog weer
                            verkopen, en misschien zelfs wel met een kleine winst, als je ziet wat deze
                            dingen nieuw kosten in een gemiddelde winkel...

Groetjes,

Bandit (die nog steeds open staat voor suggesties in deze prijsklasse)
                            Achromatologisch

Commentaar

Hey Bandit, als je er een goed gevoel over hebt, en dat ding is onder de 200 euro, gewoon doen. Ik ben zelf geen etx-fan, maar er zijn tienduizenden anderen die er wel blij mee zijn. En als ie tegenvalt verkoop je m tzt gewoon door, er is zeker genoeg animo voor te vinden.
                              O ja. Om je een teleurstelling te besparen: je kunt er een fototoestel aan hangen, maar of dat veel zin heeft..ik betwijfel het.
                              Deep sky: de orionnevel zal mooi zijn, maar het aantal objecten is beperkt.
                              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                              X