Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimatie probleem

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimatie probleem

Hallo allen,

Ik zit hier met een probleem wat ik zo niet op kan lossen.
    Mijn telescoop is een TAL-2M 150/1200 mm

Diameter objectief: 150mm
    Brandpuntsafstand: 1200mm
    Openingsverhouding F/D: f/8

http://www.grootven.be/productdetails.asp?PID=106

Nu heb ik een lasercolli gekocht waarmee ik dus mijn telescoop kan collimeren.
    Dit heb ik gedaan volgens de gebruiksaanwijzing.
    Ik heb op de primaire spiegel een stip aangebracht precies int midden.
    Nu heb ik de laser erop gezet en deze precies op de stip laten schijnen d.m.v. de secundaire spiegel bij te stellen.
    Vervolgens heb ik de primaire spiegel aangepast zodat de laser exect teruggaat naar de bron.
    Perfect gecollimeerd zou ik zeggen.

Nou neej! Als ik kijk in de telescoop (zoals je hem met het oog zou collimeren dat zit schots en scheef:

Als ik hem dus met het oog collimeer en ik zet dan de laser erop dan weerkaatst deze absoluut niet in het midden van de primaire spiegel.
    Nu heb ik al et e.e.a. op het i-net gezocht maar ik kom er niet uit.
    Deze site leek het meeste info te hebben:
    http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel...collimatie.htm

Kunnen jullie mij helpen ??

Alvast bedankt!
    Haplo

Hallo Haplo

Ik heb de zelfde telescoop.
    Zoals je het zegt doe je alles goed. heb je er opgelet dat de vangspiegel goed haaks op je focusser zit en dat de laserstraal ook daar goed in het midden zit . het lijkt op de foto dat je vangspiegel verder omhoog moet.

Commentaar

Hallo Haplo,

Voordat je begint met aan de collimatie schroeven te draaien moet je door de lege focusserbuis kijken of de vangspiegel als een ronde concentrische cirkel (concentrisch met de focusserbuis) te zien is. Na het 'richten' van de vangspiegel op het midden van de hoofdspiegel doe je dit opnieuw. Ik heb echter geen ervaring met lasers en gebruik zelf een chesireoculair. Op je foto is te zien dat in de vangspiegel een lichtere cirkel te zien is die niet concentrisch is. In een perfect gecollimeerde newton ziet dit er ongeveer ook zo uit, maar dan minder extreem.

Mogelijk is de lasercollimator zelf niet goed gecollimeerd. Dit kan je controleren door hem om zijn as te laten draaien en op een muur te richten. Als de stip beweegt moet je de laser zelf collimeren.

Als je twijfelt kan je ook altijd nog een stertest doen.

e.e.a. staat goed omschreven op de website die je noemde.

groeten michiel
      (zelf in bezit van een TAL150p F/5)

Commentaar

Re: Collimatie probleem

Origineel geplaatst door Haplo
        Hallo allen,

Ik zit hier met een probleem wat ik zo niet op kan lossen.
        Mijn telescoop is een TAL-2M 150/1200 mm

Diameter objectief: 150mm
        Brandpuntsafstand: 1200mm
        Openingsverhouding F/D: f/8

http://www.grootven.be/productdetails.asp?PID=106

Nu heb ik een lasercolli gekocht waarmee ik dus mijn telescoop kan collimeren.
        Dit heb ik gedaan volgens de gebruiksaanwijzing.
        Ik heb op de primaire spiegel een stip aangebracht precies int midden.
        Nu heb ik de laser erop gezet en deze precies op de stip laten schijnen d.m.v. de secundaire spiegel bij te stellen.
        Vervolgens heb ik de primaire spiegel aangepast zodat de laser exect teruggaat naar de bron.
        Perfect gecollimeerd zou ik zeggen.

Nou neej! Als ik kijk in de telescoop (zoals je hem met het oog zou collimeren dat zit schots en scheef:

Als ik hem dus met het oog collimeer en ik zet dan de laser erop dan weerkaatst deze absoluut niet in het midden van de primaire spiegel.
        Nu heb ik al et e.e.a. op het i-net gezocht maar ik kom er niet uit.
        Deze site leek het meeste info te hebben:
        http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel...collimatie.htm

Kunnen jullie mij helpen ??

Alvast bedankt!
        Haplo
        Hi Haplo

first you should try to become your system rotary. I mean if you donīt have a Chesire you could take a film-tank wehere you could make in its centre a small hole (2mm). With this tank you are now able to centre your both mirrors rotary, after this you can go with the laser-collimator and collimate your system well.
        Put this film-tank in your focusser with the opening to your eyes, look trough the hole on your primary and try to collimate the secondary in the centre of the primary.
        I hope it is undersandable what I wrote about this way to collimate your Newton :lol:
        But as your image show, there is no much to collimate your Newton, it is only the secondary it must be puted "on axis".

Clear skys
        Robert
        Robert

HoO Germany
        Heinsberg
        near Roermond

Commentaar

Lijkt me inderdaad een goeie oplossing! Ik collimeer altijd alleen maar met een foto-potje, niks laser.

De laser moet inderdaad wel perfect uitgelijnd zijn, wil deze nut hebben!!!!
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik heb een jaar geleden een 20cm F5 dobson gehad met een lasercollimator, nou ik werd gillend gek van die collimator.
            Ik heb het ding weg gedaan en een chesire oculair gekocht en dat ging een stuk beter.

Commentaar

Ik begin er ook niet aan. Dan heb ik straks een lasercollimator EN een telescoop te collimeren...
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Bedankt voor de tips en alle reacties! :lol: :lol:

Ik ga vanavond meteen aan de slag met een filmrolpotje.
                Zodra ik verder ben laat ik het meteen weten. :thumbup:

Commentaar

Werken...
                X