Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een nieuwe verrekijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een nieuwe verrekijker

Goedendag! Mijn naam is Steven (21) en ik interesseer me sinds een anderhalf jaar zeer amateuristisch in de Sterrenhemel. Sinds ik in Oktober 2004 mijn eerste bewuste blik op Saturnus wierp ben ik me steeds meer gaan interesseren in ons Zonnestelsel en langzaamaan ook steeds meer daarbuiten. Na een bliksemstart liep het na een paar maand echter weer wat achteruit om de simpele reden dat ik niet zelf op speurtocht kon. Toch begon het pasgeleden weer te jeuken, en ben ik me aan het 'voorbereiden' (voor zover je dat zo mag noemen) om er toch een echte hobby van te gaan maken. En dus kom ik nu weer op het punt uit dat ik met eigen ogen wil gaan onderzoeken en ondervinden.

Dus, na een zoektocht en wat leeswerk op het internet, bemerk ik dat een beginner het beste uit de voeten kan met een verrekijker. Niet alleen is dat geen al te dure misstap als het je straks toch niks lijkt, ook schijn je d.m.v. een verrekijker makkelijk een goede basis te leggen in kennis van de hemelobjecten. So, een verrekijker it is..

Maar nu had ik dit forum ook al afgezocht op andere topics over verrekijkers, en heb ik op meerdere sites het een en ander gelezen over verrekijkers (volkssterrenwachtbussloo.nl - dekoepel.nl - astrostart.nl), en blijf ik toch met mijn eigen persoonlijke vragen zitten. Als iemand er de tijd voor zou willen/kunnen nemen deze te beantwoorden, zou ik deze zeer dankbaar zijn! Komen ze;

1. Ik woon in een bewoond gebied, en dan schijnt een 10x50 een betere keus te zijn dan een 7x50 verrekijker. Ik ben echter niet te beroerd om een stukje te fietsen als ik daar met een 7x50 beter kan zien. Hoeveel is het verschil tussen een 7x50 binnen een minder bebouwd gebied ten opzichte van een 10x50 in een bebouwd gebied? En wat versta je onder 'minder bebouwd', dus vanaf wanneer gaat het betere resultaten opleveren?

2. Ik heb een oude 7x35 verrekijker (+/- 30 jaar) van Revue liggen waamee ik een helder beeld krijg van de maan, maar waarbij de sterren lastig te zien zijn (ook als ik de verrekijker op een vast vlak ondersteun). Ik zie natuurlijk wel meer sterren dan normaal, maar alleen de heldere zijn redelijk scherp te krijgen, en de 'nieuwe' sterren zijn véél te wazig. Is dit normaal voor een 7x35, of kan het zijn dat de verrekijker zijn beste jaren heeft gehad? Ik draag overigens geen bril en die heb ik ook niet nodig volgens de laatste controle, dus daar kan het niet aan liggen neem ik aan.

3. Als ik nu straks besluit om een andere verrekijker te kopen, op welke specificaties (naast de vergroting en lensopening) moet ik dan nog meer letten? Zo leek de volgende kijker;

http://www.pixmania.nl/nl/nl/57252/a...on-vii-10.html

mij niet verkeerd, maar durf ik het niet aan om met de informatie die ik op de sites gevonden heb tot nu toe een zekere keuze te maken. Het is een goed merk, en het is een 10x50, dus hij lijkt me geschikt. Heb ik dit juist? Of heeft iemand nog tips in merk of type?

Ok, het bericht is wat lang geworden, maar dat gebeurt me altijd. Voor degene die tot hier gekomen is, alvast bedankt voor de tijd!
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Hoi Steven,

Misschien heb je mijn topics al gelezen over de 20x80 en de 25x100 verrekijkers.
    Maar om direct met de deur in huis te vallen, waarom geen 20x80 verrekijker??
    De Westlings (20x80) zijn in dezelfde prijscategorie als wat je nu op het oog hebt. Hoewel ze wel een stukkie zwaarder zijn, maakt een statief een boel goed.
    Persoonlijk zie ik het doel niet zo in van een 10x50, ik hou van groot groter grootst. Mijn 20x80 heb ik net verkocht (dit omdat ik een 25x100 heb). De 25x100 ga ik ook weer verkopen aangezien ik het geld voor mijn C8 wil gebruiken die ik net heb gekocht.
    Vind het wel jammer, want ben er eigenlijk wel aan gehecht.

Maar goed. Ik zou dus voor de Westling 20x80 gaan (op Ebay zijn ze veel goedkoper te krijgen!!!!! Die 1 of 2 coatings minder maakt echt niet zoveel uit hoor!!! Pure marketing als je het mij vraagt)

Uiteraard blijft het je eigen keuze.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Hoi Steven!
      Op dit moment maak ik dezelfde afweging als jij. Nu wil ik een verrekijker behalve voor astronomie ook voor overdag gebruiken. Dus gewicht is voor mij belangrijk. Met een lel als ossi heeft koop je een geweldige kijker, maar je hebt echt een statief nodig en je neemt 'm niet mee op een fietstochtje door de duinen.
      Een vrijwilliger bij onze sterrenwacht heeft een 8.5 x 44 swift audubon kijker. Dat is een lage vergroting en hij vangt weinig licht. Maar het beeld is zo verrekte helder! Het is eigenlijk een vogelaarskijker.
      Als je het mij vraagt is dat mijn ideale compromis (behalve de prijs, die ligt rond de 550 euro). Hij is er dol op en pakt zijn stoeltje om de hemel af te speuren. Ganymedes in Amstelveen heeft trouwens ook een ED voor een prikkie te koop. Heel raar, want Ganymedes kan juist loeiduur zijn.
      Ik ga zelf voor beeldkwaliteit en gewicht. Dan maar wat minder detail in bolhoopjes en op planeten.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

@ Ossi

Is een 10x50 niet fijner omdat je door een breder beeldvlak wat makkelijker wegwijs wordt in de sterrenhemel? Of geld dat ook nog voor een 20x80?

@ Nop

€550,-. gaat me natuurlijk wat ver :P. Maar net als jij zoek ik ook wel een verrekijker die ik als 'gewone' verrekijker kan gebruiken, dus gewicht telt wel mee.

Hier wat wensen die ik aan de kijker heb;

- Handzaam
        - Enigzins All-round
        - Liever niet boven de €150,-.
        - Kan op een statief gemonteerd worden

Met all-round bedoel ik eigenlijk dat ik zowel deepsky objecten alsmede planeten en de maan kan bekijken.
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Misschien denk iedereen nu: daar heb je hem weer, maar ikzelf heb vorig jaar bij de Lidl (jawel) een 10x50 verrekijker van Meade gekocht. Ik ben er zeer tevreden mee, ik kan ontzettend veel objecten zien en hij kan overal mee naar toe. De kwaliteit is echt heel behoorlijk, vergis je niet! Volledig gecoate lenzen, BAK-4 prisma's en Long Eye Relief. Ook met statiefaansluiting.

En het mooiste is: hij kostte maar E19,95. Exact dezelfe kijker kostte bij TS in Duitsland vorig jaar nog E60,-!! (nu uit het assortiment, verouderd model) Waarschijnlijk komt ie nog wel een keer in de aanbieding bij de Lidl, ze hebben hem elk jaar wel een keertje in de folder staan, net als de LIdl-scoop!

(ik denk dat planeten bekijken met een verrekijker wat teveel gevraagd is, alhoewel ik met de Meade Jupiter als een miniscuul klein bolletje met 4 maantjes kan zien, Saturnus enigzings als langgerekt puntje zichtbaar is, en Venus' schijngestalten zichtbaar zijn. Meer moet je ook niet verwachten met een 10x vergroting)
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Roel, had je die verrekijker bij je in Turkije? Want ik heb daar volgens mij een kijkje door geworpen, en het is inderdaad een prima ding!
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
              @ Ossi

Is een 10x50 niet fijner omdat je door een breder beeldvlak wat makkelijker wegwijs wordt in de sterrenhemel? Of geld dat ook nog voor een 20x80?
              Met een 20x80 heb je nog een behoorlijk beeldveld hoor. Wel iets kleiner dan bij een 10x50 natuurlijk, maar niet storend. Plus je kan er uiteindelijk veeeeel meer mee zien.

@ Nop

€550,-. gaat me natuurlijk wat ver :P. Maar net als jij zoek ik ook wel een verrekijker die ik als 'gewone' verrekijker kan gebruiken, dus gewicht telt wel mee.

Hier wat wensen die ik aan de kijker heb;

- Handzaam
              - Enigzins All-round
              - Liever niet boven de €150,-.
              - Kan op een statief gemonteerd worden

Met all-round bedoel ik eigenlijk dat ik zowel deepsky objecten alsmede planeten en de maan kan bekijken.
              Er zijn een aantal dingen die je uit het lijstje moet schrappen:
              Handzaam en "all-round" gaat niet samen, althans niet jouw allround!
              Planeten kun je wel vergeten met zo'n verrekijkertje. Waarschijnlijk kun je wel de schijngestalten zien van Venus, maar meer ook niet.
              De maan uiteraard ook wel. Ik kan met mijn 25x100 Saturnus net zien. Helaas heb ik geen statief ervoor, maar als ik m een beetje stil houd kan ik net de ringen zien.
              Bij Jupiter kon ik wat maantjes zien geloof ik, maar dat weet ik al niet eens meer zeker. (het was al zo laat).
              Handzaamheid kan ik me voorstellen, maar het gaat wel ten koste van wat je kan zien!! Met mijn 25x100 is de M45 echt prachtig om te zien!
              Zo ook de dubbelcluster tussen Persei en Cassiopeia. Die zijn gewoon schitterend door een grote verrekijker.
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                Roel, had je die verrekijker bij je in Turkije? Want ik heb daar volgens mij een kijkje door geworpen, en het is inderdaad een prima ding!
                Yep, dat is 'm!
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

De maantjes van Jupiter zijn trouwens prima te zien door een 20x80 - Jupiter zelf is een fel schijfje, waarin op sommige momenten een vage hint van wolkenbanden te zien is. De maantjes zijn heldere stipjes die iedere nacht in andere configuraties rond Jupiter staan. Erg leuk om te volgen over meerdere nachten! Statief is wel vereist hiervoor, trouwens.

Saturnus is net iets groter dan een stipje, maar de ringen zijn niet te onderscheiden voor mij. Wel kun je zien dat het niet een rond object meer is.

M13 in Hercules is mooi te zien als zwermpje sterretjes, en M81 en M82 staan mooi naast elkaar in je beeldveld maar zijn nog wel erg zwak: je moet vrij precies weten waar ze staan om ze te kunnen vinden.

Tot slot: de maan is erg mooi, ik kon bij de 5/8e maan (net voorbij het eerste kwartier) de krater Clavius met de kleine kratertjes erin goed zien.

Deze objecten heb ik allemaal vanuit de stad (Leuven) kunnen zien!
                  The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ok, bedankt allemaal. Misschien moet ik de planeten dan toch nog maar even laten zitten. Ik zag op aanbodpagina deze;

http://www.aanbodpagina.nl/208006_we...errekijker.asp

staan. Een 20x80 Westling voor 155,-. Alleen vind ik gloednieuwe artikelen aangeboden via zo'n site altijd een beetje mysterieus. Er staat ook een 25x100 Westling voor €298,-. maar dat gaat me wat ver. Is zoiets aan te raden?
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

go steem go?

ik moet zeggen ik vind die 25x100 wel leuk..
                      biedings site of niet :P??

Commentaar

Ok, bedankt allemaal. Misschien moet ik de planeten dan toch nog maar even laten zitten. Ik zag op aanbodpagina deze;

http://www.aanbodpagina.nl/208006_we...errekijker.asp

staan. Een 20x80 Westling voor 155,-. Alleen vind ik gloednieuwe artikelen aangeboden via zo'n site altijd een beetje mysterieus. Er staat ook een 25x100 Westling voor €298,-. maar dat gaat me wat ver. Is zoiets aan te raden?
                        Dat is dus de verrekijker die ik bedoelde!! Die 20x80 dan.
                        Alleen zou ik m via Ebay kopen als ik jou was. Ik heb met verzenden erbij voor een dikke 70 euro gekocht. (en weer verkocht voor 100 euro :P)
                        Maar je neemt de handbaarheid wel weg bij zo'n grote kijker!! Ik kan m wel prima houden, de 25x100 ook nog wel redelijk, maar merkte bij de Astrostart Starparty dat ik ook de enige was die het kon

Commentaar

Geen probleem, ben geen kleine jongen. :P

Maar eens kijken dan via e-bay, een verschil van €85,- is nogal wat.

@ Erwin

Waarop doel je precies met Go Steem Go?
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

blijf op et forum
                            je gaat dus die verrekijker kopen?

( ik bedoel ermee dat ik je aanmoedig om verder te gaan met de hobby ik denk dat meerdere vaste leden en misschien nog wel mods dat ze ''nieuwere leden'' zouden moeten aan moedigen..... klinkt raar heh?)

Commentaar

Ah op die fiets.

Maar goed, ja opzich lijkt die verrekijker mij wel wat. Als ik hem voor €70,- vinden kan dan zeker. Maar wat weegt hij nou zo ongeveer dan?
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X