Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop Tuning

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop Tuning

Ik heb besloten om deze elfje te kopen omdat ik hem voor redelijk weinig kon krijgen. Nou stond hij 2 jaar lang in de kast en is behoorlijk stoffig. Onder op de foto's kun je zien wat voor montering en telescoop het is.

Nou was mijn vraag of ik hem kon verberen en hoe? Ik ga hem zoiezo een niewe facelift geven. Alles wit. Maar qua mechanische zaken weet ik helemaal niks. Pleaazze help me!

- Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Uhm.......... welke scoop??
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik ben zelf ook bezig met een opknapbeurt van een elfje op een EQ-1 of 2; de beroemde Tyleskjoep. Misschien kunnen we elkaar aanvullen met tips?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

zie ik glitters??????
        mooie spuitbeurt erbij

Commentaar

Ja ik wil hem helemaal wit spuiten en de zwarte delen mooi laten glanzen. Maar mechanisch weet ik vrij weinig.
          Ik weet dat je de montering kan invetten enso, maar ik weet totaal niet hoe dat moet.

@roel
          We kunnen absoluut elkaar helpen
          - Bresser 10x50

Commentaar

Geweldig, dat is volgens mij precies dezelfde als die van mij:

Zie dit topic:http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=966&start=0[/img]

Commentaar

Waarom zou je m mechanisch willen aanpassen??
              Is toch nix mis mee, de montering is misschien wel wat te licht voor die scoop. Wordt wel een beetje opgevangen door een redelijk houten statief.
              Ennu, misschien de spiegel eruit halen en wassen (niet met een afwasborstel uiteraard)
              En zorg dat je iets krijgt waarmee je m weer prima kan collimeren.
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Haha, dat klopt nog ook. Merk Apollo, 112/900mm
                - Bresser 10x50

Commentaar

Leuk, daar kan ik je wel redelijk mee helpen, denk ik. Ik heb zelf ooit een EQ-3 helemaal uit elkaar gehaald, opnieuw ingevet en weer in elkaar gedraaid. Waarschijnlijk ga ik ook nog een keer een regenachtige zondagmiddag gebruiken voor deze montering. Ik heb ook de spiegels gereinigd, collimatiestip aangebracht en gecollimeerd.

Wees zeer voorzichtig mert het reinigen van je spiegel. Advies: wacht daar mee tot je precies weet hoe je dat aan gaat pakken en tot die tijd: helemaal van afblijven!

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                    Waarom zou je m mechanisch willen aanpassen??
                    Is toch nix mis mee, de montering is misschien wel wat te licht voor die scoop. Wordt wel een beetje opgevangen door een redelijk houten statief.
                    Ennu, misschien de spiegel eruit halen en wassen (niet met een afwasborstel uiteraard)
                    En zorg dat je iets krijgt waarmee je m weer prima kan collimeren.
                    Collimeren dat moet ik ook nog doen. Maar jammer genoeg weet ik ook niet hoe dat moet.
                    En invetten enso omdat ik wil dat hij soepeler loopt enso.

@roel

Hoe heb je precies schoongemaakt en gecollimeert.
                    - Bresser 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                      @roel

Hoe heb je precies schoongemaakt en gecollimeert.
                      pffff.. collimeren..dat wil ik je graag uitleggen, maar dat gaat wel even wat tijd kosten. Schoonmaken doe je door de spiegel onder een stromende lauwe kraan te houden en minutenlang te spoelen. Daarna voorzichtig af spoelen met gedemineraliseerd water, dit laat geen vlekjes of streepjes achter bij het opdrogen. Niet wrijven met watjes ofzo, gewoon het water er overheen gieten, dat is vaak al genoeg.

Commentaar

Ik heb ook eerder gelezen dat jij een skylux had. Klopt dat? Welke is beter naar jou mening?
                        - Bresser 10x50

Commentaar

Dat is nog niet zo makkelijk te zeggen, ze hebben beide zo hun voordelen:

Skylux:
                          -goede montering + redelijk statief, toereikend voor het gewicht van de scoop
                          -goede optiek, alleen het kleinste oculair is but.
                          -handzamer dan een Newton (kleiner)
                          -hoeft niet gecollimeerd te worden
                          -hoeft niet af te koelen
                          -31,7mm oculairhouder (momenteel de standaard)
                          -wel redelijk wat plastic...

Elfje:
                          -Grotere opening, dus je zal meer kunnen zien (is toch wel belangrijk
                          -montering eigenlijk iets te licht
                          -goed houten statief
                          -weinig plastic!
                          -moet eerst afkoelen
                          -je moet wat voorzichtiger zijn met vervoer (uitlijning!)

(Voor het collimeren: dit is een duidelijk uitleg. Kinderachtig tot en met, maar de eenvoudigste beschrijving die ik heb kunnen vinden: http://groups.msn.com/m42/denewtontelescoopdeel1.msnw)

Commentaar

Die manier van colimeren is leuk voor een f8 kijker, maar me f5 wil ik zo zeker niet collimeren. de vangspiegel moet je al met een kijkerbuisje stellen, op het oog kan iedereen het wel. en hoe zit het met de off set, daar hebben ze het helemaal niet over of eerst de focuser haaks zetten,heb ik ook niet gelezen.

Die manier hoe ze het brengen is te simpel en werkt niet voor snelle newtons.

http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/As ... imatie.htm

Het is wat zware stof maar wel de beste manier om te collimeren

Commentaar

Het valt me ook op dat ik door de zoeker amper iets zie. Jupiter en Saturnus zijn net te halen, maar andere sterren zie ik totaal niet.
                              Op zoeken van objecten is dan super moeilijk.
                              - Bresser 10x50

Commentaar

Werken...
                              X