Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ED 80 Mini-review

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ED 80 Mini-review

Nu de telescoop in de praktijk is getest een kort verslagje.
    Het betreft de skywatcher pro series ED80 kijker

Besteld bij teleskop-service voor een kleine 500 euro.
    Het eerste wat me op en tegenviel was het gewicht. De telescoop verliest het van zijn directe concurrenten van William Optics en de duurdere Televue kijkers. De buitendiameter is zo'n 10 cm!
    De afwerking is fraai. Alhoewel ik niet van het goudkleurige houd. De focusser heeft aluminium wielen en loopt fantastisch. Helaas kunnen de scherpe scroefjes in de 2" focusser je diagonaal bekrassen (is bij mij gebeurd).
    Het objectief is zwaar en groen gecoat

De telescoop wordt standaard geleverd met een soort fotostatiefadapter. Hier heb je helemaal niets aan! Het is een te zware kijker voor welk fotostatief dan ook.

In het veld
    Gelukkig kon ik snel first light doen: ik kreeg met een 2" diagonaal en een vixen 42mm WA oculair saturnus en M44 in één beeldveld! Haarscherp, prachtig beeld dat niet te evenaren is in mijn C8 (die ik prachtig vind hoor)
    Daarna gericht op de rosettenevel. Een enorm object en eerder geschikt voor een verrekijker dan een telescoop. Mooi centraal in beeld.
    Een tijd later (het weer zat tegen) heb ik mijn eerste astrofoto's gemaakt. Geen enkele kleurfout! Prachtig helder beeld!
    Weer later heb ik de eclipse bewonderd. Hier is al genoeg over geschreven en er zijn waanzinnige foto's uitgekomen.
    Nadien heb ik nog M81, M82 en de sombreronevel in redelijke lichtvervuiling kunnen zien.
    Ook was de cassinischeiding goed te zien door het lichtsterke objectief (F6.5)
    Dit telescoopje is een blijver!
    Korte statistiek:

+ Loepzuivere beelden
    + Groot beeld
    + Standaard 2" uitgang
    + Focusser

- Zwaar
    - Fotostatiefaansluiting is onzin
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Astrofoto's?? :tongue:
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Deze:
      http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=1678
      en
      deze: http://www.ddq.nl/eclipse/fotos/eclipsenop.jpg
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Mooie foto's hoor :thumbup: Het beeld is inderdaad haarscherp!
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Inderdaad mooie foto's nop :thumbup: . Superscherp en geen kleurfouten...zo hoort t.

Commentaar

mooi
            Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Het eerste wat me op en tegenviel was het gewicht.
              mij leek die evenveel te wegen als mijn Robijntje,maar Robijntje is dan weer een stuk compacter.
              Helaas kunnen de scherpe scroefjes in de 2" focusser je diagonaal bekrassen (is bij mij gebeurd).
              wat de soepelheid van de focuser betreft ben ik het met je eens,maar de mijne slipte als er een pentax K-1000 aan hing (in ondertussen al lang gefikst)
              wat de visual back betreft,kan je misschien hier eens kijken
              De telescoop wordt standaard geleverd met een soort fotostatiefadapter. Hier heb je helemaal niets aan! Het is een te zware kijker voor welk fotostatief dan ook.
              hier is het probleem niet persé een te klein statief,ja je hebt er een flinke nodig,maar een groter probleem is juist dat onozel metalen blokje.
              dat is gewoon te klein om een stabiele aansluiting te geven,die ligt er bij mij dus ook af

Commentaar

Mooie telescoop!

hoe zit dat met het lichtsterke objectief? Is het dat hoe dichter bij het punt zit hoe meer licht/kleur je kan zit? dus hoe kleiner de scoop, hoe meer detail je ziet?

Hele mooie kijker, en fotos!

Commentaar

Origineel geplaatst door Kaas
                  Mooie telescoop!

hoe zit dat met het lichtsterke objectief? Is het dat hoe dichter bij het punt zit hoe meer licht/kleur je kan zit? dus hoe kleiner de scoop, hoe meer detail je ziet?

Hele mooie kijker, en fotos!

Nee het is anders om, hoe groter de scope hoe meer je ziet en resolutie je hebt. hoe licht sterker ( de f waarde ) hoe groter je beeldveld en hoe sneller het licht bij je oog komt . Kleur zie je alleen in planeten of je moet een 50cm telescopen hebben, dan willen de heldere nevels ook wel wat kleur tinten geven

Commentaar

o ja Nop,de f-waarde is f/7.5 niet f/6.5

Commentaar

Ik heb de gewichten van de 2 partijen eens opgezocht:

De WO zenithstar kijkerbuis (OTA) weegt 2,4 kg
                      De skywatcher/Orion/Syntha weegt 2,6 kg

Niet zoveel verschil dus. Verder heeft de WO ook een 10cm kijkerbuis.
                      30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Verder heeft de WO ook een 10cm kijkerbuis.
                        90mm

Commentaar

Werken...
                        X