Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

meade 10" lightbridge

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

meade 10" lightbridge

Hallo

Ik ben van plan om de 10" lightbridge te gaan kopen. Is er al iemand die ervaring heeft met deze telescoop ? verder ben ik benieuwd of ik in de toekomst deze scope kan uitbreiden met een goto systeem en zo ja welke systemen zijn er te koop.

Al vast bedankt

Groeten Patrick

Mijn eerste reactie bij die kijker is: waarom? Heb je zo'n klein autootje? Ik heb een 'normale' 10 inch newton (dus met gewone buis) en bij mij past ie gewoon op de achterbank van een fiat punto. Mijn kijker heeft een brandpuntafstand van 1200 mm. Is geloof hetzelfde als die Lightbridge.
    Een trussysteem lijkt mij pas handig vanaf 12 inch. Die hebben namelijk bijna altijd 1600mm b.p.a. en passen niet meer op de achterbank.
    Nadeel van zo'n lightbridge:
    (1) een stuk duurder dan GSO of SkyWatcher en dergelijke.
    (2) door truss constructie steeds afstellen. Op zich best te leren, maar ik mis het niet ;-)

Over uitbreiden naar goto weet ik niets. Wat dat betreft kun je misschien beter voor Orion kiezen. Die zijn met goto uit te breiden...
    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Ik weet denk ik wel waarom hij een truss wil... misschien omdat hij waarneemt met Adrie Suijkerbuijk die heeft een 64cm.

Wat ik gelezen heb.. heeft de lightbridge een GSO spiegel en zijn ze vrij prijzig.
      Het is ook niet echt een vooruitgang met wat je nu al hebt.
      Persoonlijk zou ik voor wat groters gaan als je een truss neemt.. 12"en hoger

Ik heb dit goto systeem op me dobson...dob-driver2 rim
      http://homepages.accnorwalk.com/tddi/tech2000/ niet goedkoop en je heb een laptop of digitale setting circels, nodig voor goto .

Hier is ook veel, de site van Mel Bartels

http://www.bbastrodesigns.com/

Commentaar

Re: meade 10" lightbridge

Origineel geplaatst door viper28
        Hallo

Ik ben van plan om de 10" lightbridge te gaan kopen. Is er al iemand die ervaring heeft met deze telescoop ? verder ben ik benieuwd of ik in de toekomst deze scope kan uitbreiden met een goto systeem en zo ja welke systemen zijn er te koop.

Al vast bedankt

Groeten Patrick
        hey vraag effe rond op cloudy night ik zit er ook en zijn mensen met de 12'' deluxe

Commentaar

Werken...
        X