Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop voor deep-sky fotografie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop voor deep-sky fotografie

Omdat ik de laatste tijd nogal veel aan het denken ben om een telescoop aant te schaffen voor deep sky fotografie stel ik hier de vraag.....welke telescoop + montering raden jullie me aan?

Zelf zat ik te denken aan deze telescoop. Maar is deze beter of minder goed geschikt als een 80mm fluoriet apo (robijntje :love5: )? En wat zijn de voor en nadelen van beide telescopen?
    Mijn budget gaat tot ongeveer 1400-1500 euro (mss iets meer, maar daar ben ik nog niet zeker van :tongue: )

Re: Telescoop voor deep-sky fotografie

Origineel geplaatst door SkyGuy
    Omdat ik de laatste tijd nogal veel aan het denken ben om een telescoop aant te schaffen voor deep sky fotografie stel ik hier de vraag.....welke telescoop + montering raden jullie me aan?

Zelf zat ik te denken aan deze telescoop. Maar is deze beter of minder goed geschikt als een 80mm fluoriet apo (robijntje :love5: )? En wat zijn de voor en nadelen van beide telescopen?
    Mijn budget gaat tot ongeveer 1400-1500 euro (mss iets meer, maar daar ben ik nog niet zeker van :tongue: )
    voor die eerste ( die newton zou ik gaan ( als ik een etx 105 had ja :P )

want dan heb je meer diamteren en een beetje leuke montering erbij it ja wel rond je budget maar met ''robijntjuh'' dan ben je meer kwijt
    lijkt mij dan

Commentaar

Ik zou ook voor de newton gaan, stuk goedkoper
      bij de newton heb je wel een coma corrector nodig.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
        Ik zou ook voor de newton gaan, stuk goedkoper
        bij de newton heb je wel een coma corrector nodig.
        Mijn idee. Coma correcter is dan echt wel een must-have!!
        Vergeet niet dat je ook een heel goed statief nodig hebt!
        De telescoop is wel F/4 dus de collimatie komt wel heel nauw!
        Houd dus rekening met collimatie hulpmiddelen in je budget
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Je kunt natuurlijk ook zorgen dat je een partij (tele)lenzen erbij krijgt (vooral de T2's kosten niet veel meer) als je inmiddels al een camera hebt tenminste (en evt. verloopring uiteraard).

En een 80 ed plus misschien en een goede montering (zeker goed kunnen volgen) erbij.

Maar ja, deepsky kan natuurlijk met een lage brandpuntstelescoop (wide-field) maar ook met een hoge(re).
          Hangt ook wel weer van het object en je interesse af.
          Doe maar gewoon, ik ben al gek genoeg...

Commentaar

Hi SkyGuy

A good friend worked in the past with such a Newton you would like to buy. Its photographic quality can see here http://www.watchgear.de/Bilder/900/M31-04-07-17.jpg
            I would say, it is not very amazing. So he sold the telescope and bought another one wich is really in a good optical quality see the image here
            http://www.watchgear.de/Bilder/900/M33_05-08-04.jpg

I will say, it depends about what mount you have. To take such a Newton you must have minimum a EQ6 mount, with a good controler (not the original one) like FS2 or Boxdoerfer.

Would you wish to take the Fluorite Apo, you could also think about to take a ED optic. The photographic images are also very good as you can see here http://www.watchgear.de/Bilder/900/M81-82_05-01-15.jpg

The advantage of the smaller scope is, you donīt need a big mount to make the images.

Clear skys
            Robert
            Robert

HoO Germany
            Heinsberg
            near Roermond

Commentaar

Origineel geplaatst door HoO_Germany

Hi SkyGuy

A good friend worked in the past with such a Newton you would like to buy. Its photographic quality can see here http://www.watchgear.de/Bilder/900/M31-04-07-17.jpg
              I would say, it is not very amazing. So he sold the telescope and bought another one wich is really in a good optical quality see the image here
              http://www.watchgear.de/Bilder/900/M33_05-08-04.jpg

I will say, it depends about what mount you have. To take such a Newton you must have minimum a EQ6 mount, with a good controler (not the original one) like FS2 or Boxdoerfer.

Would you wish to take the Fluorite Apo, you could also think about to take a ED optic. The photographic images are also very good as you can see here http://www.watchgear.de/Bilder/900/M81-82_05-01-15.jpg

The advantage of the smaller scope is, you donīt need a big mount to make the images.

Clear skys
              Robert
              Voor een 20cm F/4 telescoop heb je echt geen EQ6 nodig hoor. Dat is dikke onzin.
              Ja dat eerste plaatje zag er niet geweldig uit. Maar naar mijn mening ligt dat eerder aan instellingen dan aan de scope. De menselijk factor is misschien wel de belangrijkste factor.
              Ten tweede kun je die foto's totaal niet vergelijken aangezien het verschillende objecten zijn.
              Hiermee zeg ik niet dat je persee voor de newton moet gaan, maar laat je niet gek maken met dat soort verhaaltjes!!!!
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

[quote="Ossi
                Voor een 20cm F/4 telescoop heb je echt geen EQ6 nodig hoor. Dat is dikke onzin.
                Ja dat eerste plaatje zag er niet geweldig uit. Maar naar mijn mening ligt dat eerder aan instellingen dan aan de scope. De menselijk factor is misschien wel de belangrijkste factor.
                Ten tweede kun je die foto's totaal niet vergelijken aangezien het verschillende objecten zijn.
                Hiermee zeg ik niet dat je persee voor de newton moet gaan, maar laat je niet gek maken met dat soort verhaaltjes!!!![/quote]

Hi Ossi

well, to take a too small mount fot making photographies, is a risk because the stability. When I would take a mount for making photos, it is allways better to have reserve and not to forget, you allways would need a 2.nd guide scope, or minimum a cam, where you can guide with. This are all acessories wich are not easy. Shure it is possible to mount a f/4 Newton 8" on a smaller mount, but there you donīt have much reserve when you should need a guide scope.

Clear skys
                Robert
                Robert

HoO Germany
                Heinsberg
                near Roermond

Commentaar

Hmm dan denk ik maar dat ik voor de newton ga. Alleen zit ik te tweifelen tussen de celestron ADM en CAM en de EQ6.

Commentaar

sorry voor offtopic

Maar hoe kom aan al dat geld!!!!!!!!??????? Op die foto zie je nog redelijk jong uit.
                    Ik wou dat ik in jou plaats was
                    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                    - EQ3, aandrijving + poolzoker
                    - Bresser 10x50
                    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Hmm dan denk ik maar dat ik voor de newton ga. Alleen zit ik te tweifelen tussen de celestron ADM en CAM en de EQ6.
                      I would first start to make expiriences with the scope you have. Ok, the fork is not too god to make images, or you would put it on a polar wedge. Otherwise in long time images you will see the rotation of the sky.
                      So with your MEADE you can go "piggyback" and take a small foto-objective with a camera and make first images.

When you see you would make progress, you can think about to change your mount.

Clear skys
                      Robert

HoO Germany
                      Heinsberg
                      near Roermond

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                        sorry voor offtopic

Maar hoe kom aan al dat geld!!!!!!!!??????? Op die foto zie je nog redelijk jong uit.
                        Ik wou dat ik in jou plaats was
                        Ik koop m nu ook nog niet :tongue: , ik wil het alleen nu weten wat ik zou moeten kopen om goede foto's te maken, over een paar maanden heb ik het geld zo ongeveer wel bij elkaar. Dan weet ik alvast waarvoor ik moet gaan sparen he.... Enuhhhh....foto zeker een jaar geleden gemaakt. Toen was ik nog net 15..nu bijna 17.

SkyGuy schreef:

I would first start to make expiriences with the scope you have. Ok, the fork is not too god to make images, or you would put it on a polar wedge. Otherwise in long time images you will see the rotation of the sky.
                        So with your MEADE you can go "piggyback" and take a small foto-objective with a camera and make first images.

When you see you would make progress, you can think about to change your mount.

Clear skys
                        Dat is een goed idee, en dat ga ik eerst ook doen. Over 1.5 maand krijg ik een camera dus vanaf dan kan dat. Maar ik denk dat ik daarna toch wel verder wil dus vandaar de newton.

Commentaar

Werken...
                        X