Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat is beter Celestron of TS line

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat is beter Celestron of TS line

Even een vraagje voor een vriend van mij die geen, internet heeft hij wil ook beginnen met kijken, ik schijn hem schijnbaar aangestoken te hebben.

Hij wil nu een refractor aanschaven.

Hij zit te twijfelen tussen de 102/1000 op Astro-5 monteringm met 2 plossel occuairen voor de prijs van 448 [url]http://www.telescope-service.com/refractors/start/refractorsstart.html#r102mm

Maar hij zit ook te twijvelen over de refractor van Celestron 102/1000 op EQ-3 montering en 1 occulair (20 mm plossel) of op Astro-5 montering
    http://www.telescope-service.com/Cel...ctors.html#100

Ik persoonlijk zeg van ga voor die van Celestron, dat merk heeft tog een aardige naam opgebouwd in de afgelopen paar jaren, of heb ik het nu mis ?.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

waarom een refractor ? dit soort kijkers hebben kleurfouten wat erg vervelend kan zijn bij planeet/maan waarnemen.

Commentaar

Omdat hij er juist vanuit ging de Newtons daar meer problemen mee hebben.
      "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Newtons hebben juist helemaal geen last van kleurfouten. Ze zijn goedkoper dan refractors en ook lichter. Je kan dus voor bijv, 1000 euro een veel grotere newton kopen dan een refractor.

Commentaar

Re: Wat is beter Celestron of TS line

Origineel geplaatst door ArieV
          Even een vraagje voor een vriend van mij die geen, internet heeft hij wil ook beginnen met kijken, ik schijn hem schijnbaar aangestoken te hebben.

Hij wil nu een refractor aanschaven.

Hij zit te twijfelen tussen de 102/1000 op Astro-5 monteringm met 2 plossel occuairen voor de prijs van 448 [url]http://www.telescope-service.com/refractors/start/refractorsstart.html#r102mm

Maar hij zit ook te twijvelen over de refractor van Celestron 102/1000 op EQ-3 montering en 1 occulair (20 mm plossel) of op Astro-5 montering
          http://www.telescope-service.com/Cel...ctors.html#100

Ik persoonlijk zeg van ga voor die van Celestron, dat merk heeft tog een aardige naam opgebouwd in de afgelopen paar jaren, of heb ik het nu mis ?.
          Hi Arie

the difference between those both refractors is the quality.The Cleestron one is the better one. But if you want to buy a Celestron Refractor, you can even buy a Skywatcher one, because these are the same.
          But Iīm asking me, why you prefere a refractor? With a Newton (150/1200 or 150/750) you will make a better deal. You donīt have to fear it must be collimated each time, once good done, it stays.
          Actualy the prices of the ED-optics are not high, so if somebody will prefere to buy a Lense-telescope, I will allways recomand to get a ED-optic, or a Newton telescope.

Clear skys
          Robert
          Robert

HoO Germany
          Heinsberg
          near Roermond

Commentaar

Tja waarom een refractor.
            Persoonlijk vind ik ze veel mooier en stijlvoller dan de andere types!
            Neemt niet weg dat ik graag een mak wil
            Kleurfouten heb ik nooit als hinderlijk ervaren eigenlijk.
            Plus het contrast is hoger in een refractor.

Persoonlijk zou ik dan gaan voor een 5 inch refractor F7 of F8 ofzo
            Over kwaliteit verschil zou ik me niet druk maken tussen celestron en TS
            TS refractoren staan goed aangeschreven, dus dat is zeker geen miskoop.
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
              Tja waarom een refractor.
              Persoonlijk vind ik ze veel mooier en stijlvoller dan de andere types!
              Neemt niet weg dat ik graag een mak wil
              Kleurfouten heb ik nooit als hinderlijk ervaren eigenlijk.
              Plus het contrast is hoger in een refractor.

Persoonlijk zou ik dan gaan voor een 5 inch refractor F7 of F8 ofzo
              Over kwaliteit verschil zou ik me niet druk maken tussen celestron en TS
              TS refractoren staan goed aangeschreven, dus dat is zeker geen miskoop.
              Hi Ossi

I am not shure, a refractor brings better contrast as a mirror-scope. There are even why a FH-refractor brakes the light, too much colour-errors, where the contrast can not be given as wished. So if you talk about a ED-telescope, I will agree with you about the contrast is good, because there is no obstruction, but a 5" f/7 or f/8 FH-Refractor is more a "coloured-television" but a telescope. It can be used on DeepSky objects, where the contrast must not be very good, but on planets you allways will lose much of quality compared to a Mak-Cassegrain for exmpl.
              What about TS-Refractors, I donīt want to write about, but I would allways take bevore, a Celestron or similar one.

Clear skys
              Robert
              Robert

HoO Germany
              Heinsberg
              near Roermond

Commentaar

Ik ken iemand die die TS refractor had aangeschaft. Omdat hij er helemaal niet over te spreken was heeft hij hem weer terug gestuurd. Het beeld scheen enorm te vervormen.

Het verhaal van Robert snap ik niet zo goed: Newtons moeten juist wel af en toe afgesteld worden. Refractor hebben daar juist minder last van.

Wat er ook gekocht wordt, koop in ieder geval geen normale achromaat met een korte brandpuntafstand (F5 of F6). Met zo'n kijker is hoog vergroten hopeloos en een beginner wil altijd lekker kunnen vergroten op bv. Saturnus.

Ik moet zeggen dat deze aanbieding van TS niet slecht klinkt:

http://www.telescope-service.com/Celest ... .html#nex4

Ik heb geen ervaring met die kijkers, maar het lijkt me de moeite je daar in te verdiepen.
                30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

PS: de server van dit forum staat nog op zomertijd...
                  30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
                    Het verhaal van Robert snap ik niet zo goed: Newtons moeten juist wel af en toe afgesteld worden. Refractor hebben daar juist minder last van.

Wat er ook gekocht wordt, koop in ieder geval geen normale achromaat met een korte brandpuntafstand (F5 of F6). Met zo'n kijker is hoog vergroten hopeloos en een beginner wil altijd lekker kunnen vergroten op bv. Saturnus.

Ik moet zeggen dat deze aanbieding van TS niet slecht klinkt:

http://www.telescope-service.com/Celest ... .html#nex4

Ik heb geen ervaring met die kijkers, maar het lijkt me de moeite je daar in te verdiepen.
                    Hi Jeffrey

youīre right, a Newton must be collimated well. But have you ever thought about, if the lenses at a "usual" refractor are well in their cells? I know that often the cells or these chinese refractors for the money they cost they are ok, but also here can be a big failure in the optics. Also the refractors can become failures from the focussers, when they not stay "in line" with the optic-cells. So every telescope sims to have its "tops and flops" :lol: .
                    When you mind a f/5 Newton must be collimated very well, I agree with you, but as "slower" the system is, as better it stays justed, a f/8 Newton makes no problems, even the beginners can collimate it very well.
                    I know that there must not be spoken about what system people like, some of us like the refractors and other like the mirror-scopes and this is very ok. And every system have its advantages and desadvantages.

Clear skys
                    Robert
                    Robert

HoO Germany
                    Heinsberg
                    near Roermond

Commentaar

Werken...
                    X