Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Goede Cassegrain rond de 500 euro? Orion StarMax?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Goede Cassegrain rond de 500 euro? Orion StarMax?

Ik heb al sinds lange tijd een oude 50mm refractor telescoop en ik vind nu de tijd rijp voor een betere telescoop. Uiteraard wil ik zo veel mogelijk licht opvangen en ik wil ook de telescoop makkelijk kunnen transporteren. Ik dacht daarom aan een Cassegrain telescoop. Ze zijn relatief klein en goedkoop (het schijnt). Ik heb helaas geen groot budget. Rond 500 euro is nog betaalbaar voor me.

Ik heb positieve geluiden gehoord over de Orion StarMax series. De prijs/prestatie verhouding schijnt erg goed te zijn:

http://tinyurl.com/1ro5

Ik ben erg geinteresseerd in het 127mm model. Ik wil namelijk wel een duidelijk verschil hebben met mijn huidige telescoop en wil er jaren en jaren mee doen.

Wat zijn jullie meningen over deze telescoop? Misschien zijn er andere Cassegrains die beter zijn voor deze prijsklasse?

Misschien zijn er ook nog tips over waar de telescoop het beste gekocht kan worden? Eventueel 2e-hands?

Alvast bedankt!

Even verplaatst naar de goede rubriek.
    Heb zelf de 127 gehad en vond het een geweldige telescoop voor het geld.
    Op marktplaats staat er eentje 3ehands te koop (skywatcher 127 is exact dezelfde) , dat is mijn ex, ik zou flink over de prijs onderhandelen, want hij vraagt meer dan ik aan hem gevraagd heb. Op een goede montering (vixen NP).
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Zeer veel dank voor je tip. Dus als ik het goed begrijp is dit type telescoop het beste in deze prijsklasse?

Ik begrijp nog niet helemaal hoe de Orion StarMax 127mm en de Skywatcher 127 mm zich tot elkaar verhouden. Is er helemaal geen verschil en is de Skywatcher ook door Orion gemaakt en heeft het alleen een andere naam? Of zijn ze door verschillende producenten gemaakt maar gebruiken ze precies dezelfde onderdelen en monteringen e.d.?

Commentaar

Ach, beste in de prijsklasse..Voor het geld heb je ook een voortreffelijke ED80, das weer een heel ander type telescoop.

Het komt
        Allemaal uit 1 Chinese fabriek: Synta

Anno 2006:
        Skywatcher=Orion (US/China)=Celestron
        Je hebt ook een Orion uit Groot Brittannie, en die maakt telescopen van wereldkwaliteit. Maar die betaal je dan ook flink.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ah, dat is helder. Bedankt voor je informatie.

Commentaar

Graag gedaan!

Commentaar

Ik heb de Skywatcher 127 mm gekocht en ga hem binnenkort ophalen! :lol:

Nog een vraag. Er zitten geen 1.25 inch oculairen bij. Ik wil zeker de maximale vergroting voor deze telescoop van 250x hebben. Is er nog een bepaald merk oculair dat zeker aan te bevelen is en welke vergrotingen zijn verder aan te bevelen?

Ik woon in de omgeving van Rotterdam. Waar kan ik oculairen het beste kopen? Misschien ergens online?

Commentaar

Gefeliciteerd met je aanscaf veel kijk plezier gewenst.
                "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Origineel geplaatst door Emile
                  Ik heb de Skywatcher 127 mm gekocht en ga hem binnenkort ophalen! :lol:

Nog een vraag. Er zitten geen 1.25 inch oculairen bij. Ik wil zeker de maximale vergroting voor deze telescoop van 250x hebben. Is er nog een bepaald merk oculair dat zeker aan te bevelen is en welke vergrotingen zijn verder aan te bevelen?

Ik woon in de omgeving van Rotterdam. Waar kan ik oculairen het beste kopen? Misschien ergens online?
                  Heb je die van marktplaats? Of een nieuwe? Wat voor montering?

Leuk is een 32mm oculair een 20mm en een 10mm.
                  Ik zou niet meer uitvergroten omdat de kijker al 1500mm brandpunsafstand heeft.
                  Bij hoek van holland zit Robtics (http://www.robtics.nl). Dat is een echte kenner.
                  Ik vind de orion oculairs ook prima. Die kun je bij Guy de Nooij kopen (http://www.telescoop.nl)

Commentaar

Ach tuurlijk wel verder uitvergroten.
                    Anders blijft dat onbevredigde gevoel aan je knagen!!
                    Als je eenmaal ziet dat het niet zoveel zin heeft, dan kun je m altijd nog verkopen. Ben je in ieder geval van dat gevoel af.

Ik zou een 7/8mm en een 15mm en een 20mm en een 32 nemen ofzo.
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ja Nop, ik ben nu de trotse bezitter van jouw oude trouwe telescoop :lol: De montering is de VIXEN New Polaris en er zit een uur as motor bij. Ook zit er een betere Long Eye Relief zoeker van Celestron 6x30 bij.

De regel die dekoepel.nl hanteert voor de maximale vergroting is 2 maal de diameter van het objectief = 2 x 127 = 254 maal vergroting. Bij lichtsterke objecten zoals de maan moet dat geweldig zijn!

Met een brandpuntafstand van 1540 mm kom ik dus op een oculair met een brandpuntafstand van 6 mm. 8 mm geeft een vergroting van 192. Dat vindt ik al een vrij groot verschil. Zijn er oculairen van 6 mm beschikbaar en kun je oculairen op de mm uitkiezen of zijn er bepaalde standaardmaten?

Een aantal oculair filters zal waarschijnlijk ook leuk zijn...

Commentaar

Mooi! Gefeliciteerd, helaas heeft de man het originele houten statief (de driepoot) verkocht. Dat ding is oersolide. Maar dat heb je al gemerkt. Ik hoop dat je wat van de prijs hebt afgekregen.
                        Ik houd zelf niet zo van heel erg vergroten omdat je dan ook luchtonrust en trillingen mee uitvergroot.
                        Het beste oculair dat ik je kan adviseren is de TMB burgess, die heb je ook in 6mm. Helaas niet meer voor de goedkope prijs. Is nu 105 euro. Het fijne ervan is dat je een enorme kijkhoek hebt voor die 6mm. Een gewone plössl is een speldenknopje.
                        Ik vond met die kijker 10mm al voldoende.
                        robtics.nl verkoopt die tmb burgess oculairen.
                        (nee ik heb geen aandelen )

Commentaar

Ik zie dat een persoon zijn hele setje Meade 4000 series oculairen op marktplaats.nl te koop zet (7 stuks):
                          http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 53402.html

Hij vraagt er 50 euro voor per stuk en 75 euro voor de 32mm/40mm. Hij heeft 6,4 mm / 9,7mm / 12,4mm / 15mm / 20mm / 32mm / 40mm. Ik denk aan 6,4mm / 9,7mm / 15mm en 32mm. Wat denk je? Is dit een goede deal en valt dit aan te bevelen voor mijn telescoop boven de Burgess oculairen die je noemde? Of heb ik van dat extra geld voor de Burgess oculairen echt meer plezier?

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                            Ik houd zelf niet zo van heel erg vergroten omdat je dan ook luchtonrust en trillingen mee uitvergroot.
                            Je bent niet alleen. :hello2:
                            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ik weet niet of dit er nog toe doet, maar ik bezit van de Meade 4000 de 32 en 20mm en dat zijn prachtige oculairs. Zoals Norbert al zei: bij lage brandpuntafstanden veranderen Plossls in speldenknopjes. Niet zo prettig...
                              30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Werken...
                              X