Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Orion ED100 met schimmel in het objectief

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Orion ED100 met schimmel in het objectief

Deze week heb ik een cheap pakketje gekocht met oa een Orion ED100 OTA. Domweg niet gekeken naar het objectief en toen ik thuis kwam, zag ik schimmel. I know....
    De cel heb ik ondertussen kunnen verwijderen en voor en achterkant van het objectief zijn proper nu. Nu zit er wel nog tussen de twee lenzen.. Gisteren blootgesteld aan de zon omdat dit ze zou doden maar die spinnewebstructuren storen me en ze zijn niet goed voor de coating.
    Zelf ken ik de theorie maar nog nooit gedaan. Zou ik iemand zoeken die me kan helpen? Lichtenknecker heeft geen tijd voor niet-klanten.
    Meade LX90 GPS 8",HOC D/60mm F/910mm,Ganymedes D/114mm F/900mm,ES AR127,Celestron G5,Skywatcher 127 Mak, Orion ED100,NEQ6 Pro, Omegon EQ-300

Karl Kloss kan het vast wel repareren: [email protected]
    Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Die ga ik alvast noteren maar mssch zijn er ook ervaren rotten hier
      Meade LX90 GPS 8",HOC D/60mm F/910mm,Ganymedes D/114mm F/900mm,ES AR127,Celestron G5,Skywatcher 127 Mak, Orion ED100,NEQ6 Pro, Omegon EQ-300

Commentaar

In die ED-doubletten is de spacer gewoon een plastic ring. Demonteren is zo geen probleem, maar alleen de ring weer netjes concentrisch terug plaatsen is een beetje 'tricky'.

Als ik het me goed herriner is het een Fraunhofer, biconvex vooraan, platste kant naar de hemel...mocht je niet goed bijhouden hoe de lenzen erin zaten. De binnenste radii passen goed op elkaar, dus als je maar onthoudt welke vooraan zit, dan zit het snor.

Hier is een foto van een ED80. Positieve crown (vooraan) liggend, en de 'spacer'-ring vóór de negatieve flint vertikaal.

Belangrijk:
        -Die plastic spacer moet netjes concentrisch zijn bij het terug monteren
        -de lenzen niet teveel spannen bij het terug monteren
        -ook de lenscel niet als een gek terug op de tube draaien. Ook dat gaat spanningen geven.

Uiteraard weer op een stertest evalueren. Heb je coma, dan zitten de crown en flint niet meer goed tegenover elkaar. Als je een Cheshire verlicht en de spookreflecties zijn niet concentrisch, dan zitten beide lenzen scheef of zit de lenscel niet goed naar de oculairhouder gericht.

Als er op de zijkant markeringen zijn, dan is er geoptimaliseerd om residueel astigmatisme te minimaliseren; in dat geval zijn de markeringen van beide lenzen in elkaars verlengde. Synta heeft het tegenwoordig zo onder de knie dat er vaak geen markeringen zijn, en dan is de onderlinge rotatie niet belangrijk.

Ik heb nooit correct gecollimeerde exemplaren uit elkaar gehaald. Wel ooit een ED80 die zo slecht zat (de crown was verschoven en gekanteld en had de spacer mee verschoven, waarschijnlijk na een schok) dat er toch niets te verliezen was, omdat die toch uit garantie was.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Uiteraard: geen triplets zoals de Esprit zelfs proberen te maken...dat is een ander paar mouwen.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ja de theorie ken ik maar de praktijk... Eens informeren hoeveel het in Dtsl zou kosten.
            Het is gewoon dat die schimmel me stoort

Commentaar

Die Teleskop Spezialisten zijn aangeschreven.
              Nu even wachten op antwoord.

Commentaar

Jeetje, Sixela, is er iets wat je niet weet? :-) ik sta elke keer weer versteld van je kennis.
                Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

Ik heb hetzelfde gehad met een 100ED. Ik dacht dat de garage lekker koel en droog was, maar nadat ik er een hygrometer had opgehangen bleek de luchtvochtigheid in de winter toch vrij lang boven de 80% te liggen. Daardoor een klein schimmelvlekje tussen de lenzen. Niet dat je daar bij het kijken iets van terug ziet, maar niet goed voor je humeur en je wilt voorkomen dat het verder gaat. Dus....
                  Objectief er af geschroefd en uit elkaar gehaald. Alles zonder de lenzen met de vingers aan te raken. Gebruik rubber of latex (talkpoeder er goed afwassen) handschoenen en olie- en vet-vrije tissues om de lenzen vast te pakken. Onthou de orientatie en zet desnoods een streepje over de zijkant zodat je de lenzen in het het doublet weer goed terug kunt zetten. Laat de drie afstandshoudertjes die tussen de lenzen zitten zitten!!!! Zorg dat je een oplossing van 70% ethanol hebt. Die kun je zo maken: 70 ml bioethanol van de Action (98%) aanvullen tot 98 ml met gedemineraliseerd water (Ook te koop als accuwater. Condenswater uit de droger kan ook als er niet te veel stofjes in zweven.). Veeg nu met een olie-/vetvrij tissue dat je vochtig hebt gemaakt met de 70% ethanol het schimmelvlekje weg. Met een spuitbusje met persplucht kun je bij de terugmontage de lenzen weer schoonblazen, zodat je ze weer stofvrij monteeert. Als het goed is laat deze schoonmaak geen vlekken of residue achter en de schimmel(-sporen) zijn verwijderd. Stertest bevestigde dat de kijker in dezelfde topvorm was als daarvoor. Winst: gemoedsrust!
                  Kijkers worden bij mij nu 's winters in een verwarmde ruimte opgeslagen. Plaatjes hieronder zeggen iets over temperatuur en relatieve vochtigheid in relatie tot schimmelvorming.
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20191007_104613.jpg views: 0 grootte: 295,5 KB id: 1463352
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20191007_104627.jpg views: 0 grootte: 118,1 KB id: 1463353

Commentaar

Kwamen de lenzen er bij jou makkelijk uit? Ik heb de ring vooraan al eens verwijderd en de cel voorzichtig omgedraaid maar alles bleef zitten.

Commentaar

Als je die ring er uit haalt, moeten de lenzen er wel uit vallen. Ze hebben alleen een redelijk strakke passing, dus als je de lenscel nog een beetje schuin houdt, kunnen ze door klemming blijven zitten. Probeer de borgring er uit te halen, tissue in je linkerhand en met je rechterhand de lenscel omdraaien, zodat het doublet zachtjes in je linkerhand op het tissue valt. Eventueel kun je aan de bovenkant mbv een tissue een beetje drukken. Bij mij vielen ze er toen wel uit. Geen klap laten maken of veel laten schuiven. Streepje op de zijkant zetten zodt je ze weer hetzelfde kunt terugmonteren. Bij terugmonteren ook weer recht de lenscel in geleiden, anders kunnen ze ook weer gaan klemmen. Je wilt niet dat er stukjes glas van de rand afspringen of dat je de coatings bekrast, dus alles langzaam en met beleid doen.

Commentaar

Vrijdag nog eens proberen dan. Kan ik het in alle rust doen.
                        Alvast bedankt voor de hulp.

Commentaar

Misschien weet Josan of er collimatieschroefjes onder de viltstrook op de lenscel verstopt zitten?

Om gemakkelijk de lenzen uit een lenscel te halen: Neem een maatbeker die smaller is dan de lensopening en leg een zachte tissue op de maatbeker en doe daar een elastiek omheen. Laat dan de lenscel daar voorzichtig overheen zakken, het lenzenpakket blijft dan op de maatbeker liggen waarbij de onderlinge oriëntatie behouden blijft. Je kan desnoods meteen een markering aanbrengen. Op dezelfde manier kan je de lenzen ook weer netjes terug in de cel plaatsen.
                          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.

Commentaar

Naar ik gelezen heb, heeft deze geen collimatieschroeven.
                            De 'truuk' met een beker of glazen had ik ook al gelezen.
                            Rustig de tijd nemen zal de boodschap zijn.

Met die ring te verwijderen de eerste keer, heeft de eerste lens ook al wat gedraaid Ik heb echter een oranje markering gezien dus mischien heeft de tweede dit ook. Iig heb ik nog deftige en scherpe beelden tot nu toe

Commentaar

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de cel uit elkaar gehaald. De tweede lens kwam er moeilijk uit maar na met zachte hand wat aan te dringen... Er stond een uitgelopen markering op beide lenzen dus dat maakte het wat makkelijker. Na wat gepriegel en hulp van een maatbeker toch alles in mekaar gekregen. Een verdwaald stofje tussen de twee lenzen deed me weer ff twijfelen om de boel te demonteren maar ik ga het lot niet tarten. Hopelijk asap een test. Bedankt voor de hulp hier!
                              Voeg bestanden toe

Commentaar

Werken...
                              X