Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dauwverwarming op vangspiegel

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    Dauwverwarming op vangspiegel

    Op mijn 16" Alkaid is een dauwverwarming ingewerkt via weerstand draadje dat op de achterzijde van de spiegel werd gekleefd. Allemaal mooi en wel tijdens een droge nacht of diep op het vasteland ... maar van zodra de luchtvochtigheid stevig stijgt in onze Lage Landen, bedampt de spiegel toch en is het föhnen aan de lopende band. Meer dan eens gaf dit zoveel frustratie dat ik de waarneemnacht staakte, terwijl het nog prachtig kraakhelder was. Dit ben ik grondig beu en ik wil een betere dauwverwarming; meer vermogen en regelbaar. Batterij is geen issue, ik heb een krachtige LiFePO4 accu die ruimschoots de nacht overleeft.

    Kheb al twee dauwlintjes voor het oculair en de zoeker (werken super), gekoppeld aan een Astrozap controller. Daar zijn nog twee poortjes vrij en een kabeltje van 2 meter zou prima tot aan de vangspiegelhouder (via spider) kunnen lopen.

    Op mijn vaste astroshop zijn enkele commerciële modellen te vinden, v.b.:
    https://www.astromarket.org/dauwlint...-groot/p,56530
    Echter deze zijn te klein voor mijn vangspiegel - met afmeting 80mm kleine as, 115mm grote as. Idealiter wil ik een smal lintje rond de rand van de spiegel draaien, ruwweg 30cm lang.

    Weten jullie een bestaande oplossing? Ideeën, tips?
    Dank om mee te denken!
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

    #2
    Op een 80mm vangspiegel zou zo'n 1,5-2W al genoeg moeten zijn. Ik heb een 70mm en heb nog nooit gezien dat er meer dan 0,4W werd verstookt (PID geregelde verwarming, gestuurd vermogen kan ik continu aflezen op mijn dauwcontroller). Wel is de achterkant van mijn vangspiegel afgeschermd naar de koude nachtelijke hemel door een laagje glasweefsel (waar de verwarmingsspiraal onder zit) met daaroverheen een kunststof plaatje van 1,5mm dik. Ook de zijranden van mijn vangspiegel zijn afgeschermd met kunststof en de tube van mijn Newton zit er nog om heen.

    Probeer anders de achterkant een wat te isoleren. Heel geschikt is glasweefsel, beide zijden afgestreken met wat siliconenkit (kan tegen eventuele warmte van de spiraal of weerstanden). Even laten drogen op een velletje Teflon of PE-folie (wat je er later makkelijk af pelt) en je knipt het zo op maat. Dit achterop je vangspiegel met daar overheen iets van kunststof plaatje, of nog beter, een low-emmission materiaal. dit hoeft geen glimmende alufolie te zijn, er zijn ook nauwelijks opvallende, warmtestraling reflecterende, dus weinig warmte uitstralende raamfolies.

    Je staat er versteld van hoeveel warmte zo'n kale achterkant van een vangspiegel nog verliest 's nachts uitstralend naar een koude, heldere, nachtelijke hemel. Hier is dus vrij makkelijk wat aan te doen.
    Last bewerkt door rweust; 23-06-20, 22:59.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

    Commentaar


      #3
      Kheb juist de weerstand eens uitgemeten op de contactjes achterop de vangspiegel: 21 ohm. Met een setje verse 2x AA's geeft dit via Wet v Ohm (3x3)/21 = 0.42 watt.
      Is dat voldoende voor m'n spiegel? Jij spreekt over 1.5 watt, dat haal ik nooit.
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

      Commentaar


        #4
        Hangt af van hoe hard de achterkant naar de hemel straalt...
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

        Commentaar


          #5
          Origineel geplaatst door rweust Bekijk bericht
          Je staat er versteld van hoeveel warmte zo'n kale achterkant van een vangspiegel nog verliest 's nachts uitstralend naar een koude, heldere, nachtelijke hemel. Hier is dus vrij makkelijk wat aan te doen.
          Een nuttige tip, dus het experiment waard.

          Met een restje dunne PE folie van laminaat isolatie en alu tape, de achterzijde van de vangspiegel ingepakt.

          Deze week een test, hopelijk verhelpt dit op een simpele manier het dauwprobleem. Later meer!

          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200624_142158_resize_54.jpg views: 90 grootte: 256,7 KB id: 1455764


          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200624_142231_resize_48.jpg views: 91 grootte: 213,0 KB id: 1455763
          -- Objects on sketch are fainter than they appear --

          Commentaar


            #6
            Gewoon een dauwlint van een 80-100 mm refractor pakken en die er evt met wat creatief (duct tape) geknutsel omheen vormen, past dat niet?
            Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

            Commentaar


              #7
              Origineel geplaatst door petelaa Bekijk bericht
              Gewoon een dauwlint van een 80-100 mm refractor pakken en die er evt met wat creatief (duct tape) geknutsel omheen vormen, past dat niet?
              Kheb een dauwlint van mn 80mm doublet proberen errond te wikkelen. Qua lengte perfect. Door de compacte bouw van de Alkaid is het lint echter te breed om tussen de houder en de spiders te plooien; het lint floept steeds in de lichtweg tussen secundair en oculair. Goed idee wel, maar het lukt niet met een 'standaard' dauwlint.
              -- Objects on sketch are fainter than they appear --

              Commentaar


                #8
                Origineel geplaatst door petelaa Bekijk bericht
                Gewoon een dauwlint van een 80-100 mm refractor pakken en die er evt met wat creatief (duct tape) geknutsel omheen vormen, past dat niet?
                Persoonlijk vind ik dit niet de meest elegante oplossing. Waarom zou je meerdere Watts in de lichtweg en dan ook nog op een gevoelige plaats rond je vangspiegel verstoken, als het met een beetje slimme afscherming met veel minder vermogen kan? Niet alleen creëer je minder luchtwervelingen door temperatuurverschillen, maar je hebt ook minder last van thermisch vervormen van je vangspiegel.

                Bij dauwproblemen gelden drie stappen:
                • Eerst warmteverlies door radiatie naar de koude nachtelijke hemel voorkomen (dauwkappen, shrouds, tubes, maar ook low-emissie materialen helpen hier veel).
                • Dan warmteverlies naar afkoelende zaken in de omgeving voorkomen (niet alleen de grond, maar denk hierbij ook aan delen aan een telescoop zelf). Hier past ook afscherming tegen radiatie, maar soms ook isolatie tegen warmteverlies en meer naar één temperatuur brengen van verschillende delen van een telescoop (denk aan het isoleren van een SCT).
                • Pas als dat niet voldoende helpt, dan plaatselijk de delen zo weinig mogelijk verwarmen, het liefst dus met een goede temperatuurregeling.
                10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

                Commentaar


                  #9
                  TomC Pas je wel op met PE schuim bij weerstanden of verwarmingsdraden. Ik weet niet hoe lang jouw spiraal is bij deze 0,4W en hoe heet deze mogelijk wordt, maar PE schuim begint bij 70C flink zacht te worden en bij 100C echt al te smelten. Voor een test is dit even prima, maar houdt in de gaten of je niets begint te ruiken tijdens verwarmen.

                  Om een vangspiegel tijdens verwarmen goed vlak te houden is een van binnen naar buiten gewikkelde lange weerstanddraad spiraal idealer dan twee of drie los opgeplakte weerstanden, deze laatste kunnen ook wel heet worden. Weerstanden monteer je daarom beter iets boven de achterkant van de vangspiegel en laat je hun warmte meer naar de achterkant stralen.
                  10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

                  Commentaar


                    #10
                    Het is één lange, dunne weerstandsdraad die in 3 of 4 spiralen op de achterzijde v. spiegel werd geplaatst. De draad zelf zie je nauwelijks, want is in een dun laagje silicone op de achterzijde verwerkt. Het risico op smelten van de PE schuim lijkt me klein.

                    Met deze isolatie hoop ik vooral warmteverlies door radiatie naar de nachtelijke hemel te voorkomen, zoals in jouw eerste punt.
                    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

                    Commentaar


                      #11
                      Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                      Het is één lange, dunne weerstandsdraad die in 3 of 4 spiralen op de achterzijde v. spiegel werd geplaatst.
                      Ongeveer 50cm weerstanddraad lengte dus, dit zal inderdaad niet snel te heet worden bij 0,4W en de warmte wel aardig verdelen over het oppervlak.

                      Ik gebruik normaal altijd glasweefsel om iets wat warm kan worden af te dekken. Je loopt dan geen risico dat er iets smelt of verbrandt. Inderdaad ook met siliconenkit gelijmd (altijd de zuurvrije variant nemen bij spiegels). Siliconenkit kan ook ruim 200C hebben. Mijn spiraal heeft iets meer lengte, zie onderstaande foto, maar bij 12V ook meer vermogen, bijna 2,5W. Door PID regeling wordt deze vangspiegel altijd netjes naar de buitentemperatuur geregeld en wordt hier echter nooit meer dan 0,4W verstookt op een 70mm vangspiegel.

                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMAG0455_zpsb0cf1174.jpg views: 0 grootte: 82,2 KB id: 1455900

                      Robert.
                      Last bewerkt door rweust; 25-06-20, 22:18.
                      10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

                      Commentaar

                      Werken...
                      X